Porady prawne
Czy pracodawca może odmówić wypłaty wynagrodzenia za pracę,
jeżeli ze względów technologicznych pracownik nie świadczył pracy, mimo, że
przez cały czas pozostawał w zakładzie pracy?
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy (art. 128 K.p.) czasem pracy
jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie
pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Należy więc
przyjąć, że czasem pracy jest nie tylko czas fizycznego wykonywania pracy, ale
również czas nieświadczenia pracy, jeżeli pracownik pozostaje w dyspozycji
pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania
pracy. Pracownik świadczy pracę, jeżeli pozostaje do dyspozycji pracodawcy w
czasie pracy i przestrzega porządku pracy. Możliwe są więc sytuacje, w których
nie jest konieczne fizyczne wykonywanie pracy dla uznania spełnienia przez
pracownika obowiązku świadczenia pracy, a pomimo to pracownik zachowuje prawo
do wynagrodzenia.
Obowiązkiem pracodawcy jest, że powinien on zorganizować pracę
w sposób zapewniający pełne wykorzystanie przez pracowników czasu i to
pracodawca ponosi skutki złej organizacji pracy, co oznacza m.in., że pracownik
zachowuje prawo do wynagrodzenia za pracę niezależnie od ekonomicznych efektów
działalności przedsiębiorstwa oraz uzyskuje prawo do wynagrodzenia
gwarancyjnego z tytułu pozostawania w gotowości do pracy, niewykonywanej z
przyczyn dotyczących pracodawcy, np. z powodu przestoju. Wynagrodzenie za
gotowość do pracy jest wynagrodzeniem wynikającym z osobistego zaszeregowania
pracownika, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli takiego
składnika nie wyodrębniono przy określeniu warunków wynagrodzenia – jest to 60%
wynagrodzenia, które nie może być jednak niższe od najniższego wynagrodzenia.
oprac.: Dział Prawny
Zarządu Regionu
Świętokrzyskiego
NSZZ
"Solidarność"