PORADY
PRAWNE
Pracodawca
rozwiązał ze mną umowę zawartą na zastępstwo chorego pracownika przed jego
powrotem do pracy tłumacząc się koniecznością zmniejszenia zatrudnienia. Czy
miał takie prawo, skoro umowa o pracę nie przewidywała takiej możliwości?
Pracodawca
ma obecnie takie prawo. Do końca 2003 roku nie można było wypowiedzieć umowy
zawartej na zastępstwo, a rozwiązywała się ona jedynie z upływem określonego
terminu lub warunku. Obecnie, od 1 stycznia 2004 roku nowelizacja Kodeksu pracy
wprowadziła możliwość rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas zastępstwa
nieobecnego pracownika za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia wynosi 3 dni
robocze bez względu na czas trwania takiej umowy. Do treści umowy nie trzeba
wprowadzać klauzuli o wypowiedzeniu, gdyż jest to zapis kodeksowy i ma
zastosowanie do wszystkich umów tego rodzaju. Wypowiedzenia umowy na zastępstwo
może dokonać każda ze stron, zarówno pracownik, jak i pracodawca. Kodeks nie
wprowadza też obowiązku podania przyczyny wypowiedzenia.
Jaki
jest obecnie tryb powiadamiania pracowników o przejściu zakładu pracy na innego
pracodawcę?
Po
nowelizacji uszczegółowiono przepis Kodeksu pracy dotyczący tego tematu.
Obecnie – jeżeli w razie przejścia zakładu pracy, u pracodawców nie działają
zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na
piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub
jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych
oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach
dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy
płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej
na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części
na innego pracodawcę.
Zatem
rozszerzony zapis tego artykułu zrównał prawo do informacji związkowców i
pracowników, którzy nie są reprezentowani przez organizacje związkowe. Ponadto
określono precyzyjnie zakres informacji, które mają być przekazane, zaznaczono
wyraźny termin – 30 dni przed planowanym terminem przejścia i ustalono, że
obowiązek informowania ciąży jednocześnie na nowym, jak i na dotychczasowym
pracodawcy.
Czy po
zmianie kodeksu pracy, pracownik ma prawo do rozwiązania stosunku pracy w razie
przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę?
Tak. Po
zmianie Kodeksu pracy, który obowiązuje w znacznej części od 1 stycznia br.,
pracownik nadal zachowuje prawo do rozwiązania stosunku pracy w razie przejścia
zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Zmieniony przepis tego
artykułu pozostawia pracownikowi więcej czasu do namysłu. Mianowicie w terminie
2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,
pracownik może bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek
pracy, a rozwiązanie w tym trybie stosunku pracy powoduje dla pracownika
skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez
pracodawcę za wypowiedzeniem. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego
pracodawcę nie może też stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez
pracodawcę stosunku pracy, co jednak nie można przyjmować jako bezwzględną
gwarancję zatrudnienia, ponieważ pracodawca nadal może wypowiedzieć umowę o
pracę z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych itp.
oprac.: Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"