PORADY PRAWNE

 

Pracodawca rozwiązał ze mną umowę zawartą na zastępstwo chorego pracownika przed jego powrotem do pracy tłumacząc się koniecznością zmniejszenia zatrudnienia. Czy miał takie prawo, skoro umowa o pracę nie przewidywała takiej możliwości?

 

Pracodawca ma obecnie takie prawo. Do końca 2003 roku nie można było wypowiedzieć umowy zawartej na zastępstwo, a rozwiązywała się ona jedynie z upływem określonego terminu lub warunku. Obecnie, od 1 stycznia 2004 roku nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła możliwość rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas zastępstwa nieobecnego pracownika za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia wynosi 3 dni robocze bez względu na czas trwania takiej umowy. Do treści umowy nie trzeba wprowadzać klauzuli o wypowiedzeniu, gdyż jest to zapis kodeksowy i ma zastosowanie do wszystkich umów tego rodzaju. Wypowiedzenia umowy na zastępstwo może dokonać każda ze stron, zarówno pracownik, jak i pracodawca. Kodeks nie wprowadza też obowiązku podania przyczyny wypowiedzenia.

 

 

Jaki jest obecnie tryb powiadamiania pracowników o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę?

 

Po nowelizacji uszczegółowiono przepis Kodeksu pracy dotyczący tego tematu. Obecnie – jeżeli w razie przejścia zakładu pracy, u pracodawców nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.

Zatem rozszerzony zapis tego artykułu zrównał prawo do informacji związkowców i pracowników, którzy nie są reprezentowani przez organizacje związkowe. Ponadto określono precyzyjnie zakres informacji, które mają być przekazane, zaznaczono wyraźny termin – 30 dni przed planowanym terminem przejścia i ustalono, że obowiązek informowania ciąży jednocześnie na nowym, jak i na dotychczasowym pracodawcy.

 

 

Czy po zmianie kodeksu pracy, pracownik ma prawo do rozwiązania stosunku pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę?

 

Tak. Po zmianie Kodeksu pracy, który obowiązuje w znacznej części od 1 stycznia br., pracownik nadal zachowuje prawo do rozwiązania stosunku pracy w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Zmieniony przepis tego artykułu pozostawia pracownikowi więcej czasu do namysłu. Mianowicie w terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za 7-dniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek pracy, a rozwiązanie w tym trybie stosunku pracy powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może też stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy, co jednak nie można przyjmować jako bezwzględną gwarancję zatrudnienia, ponieważ pracodawca nadal może wypowiedzieć umowę o pracę z przyczyn ekonomicznych, organizacyjnych itp.

oprac.: Dział Prawny

Zarządu Regionu Świętokrzyskiego

NSZZ "Solidarność"

 Powrót do: Archiwum