Regulaminy w zakładzie pracy
Katarzyna Wronka
Zbiór
przepisów regulujących zagadnienia prawno-pracownicze obejmuje nie tylko
przepisy Kodeksu pracy, ustaw i rozporządzeń, ale także – o czym powinni
wiedzieć członkowie Zawiązku – wewnątrzzakładowe prawo pracy. w zakładach pracy
funkcjonuje wiele regulaminów określających szczegółowo istotne dla pracowników
kwestie prawne. Należy tu wymienić przede wszystkim regulaminy pracy,
regulaminy organizacyjne, regulaminy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
regulaminy premiowania, regulaminy wynagradzania i inne.
Podstawową
zasadą jest, że regulaminy zakładowe – stanowiąc szczegółowe prawo pracy – nie
mogą być dla pracownika mniej korzystne, niż przepisy powszechnie obowiązujące.
Powinny też w sposób szczególny uwzględniać specyfikę danego zakładu pracy, być
dostosowane do jego potrzeb i warunków. Podstawą prawną wydawania regulaminów
może być albo prawo powszechnie obowiązujące, albo obowiązek taki może wynikać
z przepisów branżowych. Podstawą
wydania niektórych regulaminów mogą być także przepisy wewnętrzne organów
założycielskich lub nadrzędnych, powołujących dany zakład pracy i jednocześnie
nakładający obowiązki w zakresie opracowania i wprowadzenia w życie określonych
regulaminów.
Regulamin pracy jest najbardziej znanym i
najczęściej tworzonym regulaminem w zakładzie pracy. Wymóg jego tworzenia
obejmuje zakłady zatrudniające minimum 20 pracowników. Celem regulaminu jest
prawne unormowanie porządku wewnętrznego w danym zakładzie pracy oraz
odpowiadające jego potrzebom ustalenie obowiązków osób pełniących kierownicze
lub samodzielne stanowiska oraz obowiązki pozostałych pracowników. Regulamin
ten jest tworzony w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi działającymi w
zakładzie pracy, a więc bez zgody związków pracodawca nie może wprowadzić
regulaminu w życie.
Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną
zakładu, wzajemne stosunki między ogniwami organizacyjnymi oraz zakres
działania oraz podział czynności i odpowiedzialności osób pełniących funkcje
kierownicze.
Regulamin zakładowego funduszu
świadczeń socjalnych ma
za zadanie przede wszystkim ustalenie zasad organizowania działalności
socjalnej w zakładzie pracy i gospodarowanie środkami funduszu. Środki funduszu
przeznaczone są na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz
osób uprawnionych oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. Organem
uprawnionym do wydania regulaminu jest pracodawca, który jest zobowiązany do
współdziałania z organizacjami związkowymi przy podziale środków i przyznawaniu
świadczeń z funduszu.
Regulaminy płacowe, a więc regulaminy wynagradzania,
regulaminy premiowania lub nagradzania. W regulaminie wynagradzania pracodawca
jest zobowiązany ustalić warunki wynagradzania za pracę. Może także określić
inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania. Regulamin
premiowania określa zasady i tryb przyznawania premii będącej częścią
wynagrodzenia pracowników, która wynika z systemu wynagradzania obowiązującego
u danego pracodawcy. Regulamin nagród natomiast ustala kryteria nagradzania
pracowników w zakładzie pracy oraz tryb składania wniosków o nagrodę.
Regulaminy,
które funkcjonują w zakładzie pracy stanowią zakładowe prawo pracy i nie mogą
pozostawać w sprzeczności z powszechnie obowiązującym prawem pracy. Mogą
oczywiście zawierać postanowienia korzystniejsze dla pracowników, ale nigdy
ograniczające ich uprawnienia. Z treścią regulaminów powinni być zapoznani
wszyscy pracownicy, jednak sposób i forma informowania pracowników jest
wewnętrzną sprawą danego zakładu pracy. Przed wejściem w życie, regulaminy
muszą być podpisane przez dyrektora oraz uzyskać akceptację przez upoważniony
organ.