Możliwość funkcjonowania
osób niepełnosprawnych w życiu
społecznym i zawodowym
Anna Kwiatkowska
Kolejną,
opisywaną przez prof. Zofię Sękowską, psychologa, autorkę wielu prac o ludziach
niepełnosprawnych grupą, są osoby o obniżonym poziomie intelektualnym,
upośledzone umysłowo.
Procesy
poznawcze przebiegają u nich w sposób nieprawidłowy, w wyniku czego ich obraz
świata jest nieadekwatny do rzeczywistości.
Ograniczona
zdolność rozumienia sytuacji społecznych może utrudniać przystosowanie do życia
i pracy.
Wśród
przyczyn upośledzenia wymienia się między innymi nieprawidłowy zapis genetyczny
rodziców, choroby matki w okresie ciąży, urazy okołoporodowe, a także choroby
dziecka we wczesnym okresie życia (zapalenie opon mózgowych, mózgu).
Ostatnio,
coraz częściej mówi się, że przyczyną opóźnień intelektualnych może być
zaniedbanie środowiskowo – wychowawcze we wczesnym okresie rozwoju dziecka.
O ile jako
społeczeństwo zaakceptowaliśmy osoby z dysfunkcją narządu ruchu, analizatora
wzrokowego czy słuchowego, z oporami przyjmowany jest fakt istnienia osób o
niższym poziomie intelektualnym lub mającym problemy emocjonalne, psychiczne.
Są oni najliczniejszą grupą osób niepełnosprawnych; żyją wśród nas ale często
żyją „obok”.
Odczuwają
oni, tak jak wszyscy inni potrzebę miłości akceptacji i zrozumienia. Są
bardziej spontaniczni w okazywaniu sympatii, żalu, smutku.
Każdy, kto
zetknął się z ludźmi upośledzonymi umysłowo wie, że różnią się oni między sobą
w sposób istotny stopniem i zakresem ograniczeń.
Upośledzeni
w stopniu lekkim są w stanie ukończyć szkołę podstawową i zawodową, których
program dostosowany jest do ich możliwości. Podejmują pracę zawodową, często
zakładają rodzinę i stopniowo zaciera się granica miedzy nimi a pełnosprawnym
umysłowo środowiskiem.
Osoby o umiarkowanym
stopniu upośledzenia kończą „szkołę życia”, niektórzy opanowują proste
czynności zawodowe i mogą je wykonywać w warunkach pracy chronionej.
Mieszkańcy
Domów Pomocy Społecznej lub mieszkający w okolicy mogą realizować swoje
umiejętności zawodowe w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
W
pracowniach np.: stolarskiej, gospodarstwa domowego, plastycznej, dziewiarskiej
pod opieką instruktorów wykonują proste przedmioty z drewna, uczą się
samodzielnego wykonywania posiłków itd.
Na
szczególną uwagę zasługują prace malarskie, przedmioty wykonywane z gliny czy
prace dziewiarskie i hafciarskie. Ich poziom i oryginalność cieszą się
szczególnym zainteresowaniem osób je kupujących, w trakcie trwania
organizowanych kilka razy w roku aukcji prac osób niepełnosprawnych. Uzyskane
ze sprzedaży kwoty nie tylko zasilają skromne fundusze Warsztatów Terapii
Zajęciowej ale są dla wykonawców potwierdzeniem ich wartości i prawa do
uczestnictwa w środowisku ludzi pełnosprawnych.