Możliwość funkcjonowania osób
niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym
Anna Kwiatkowska
W
poprzedniej części przedstawiono specyfikę niepełnosprawności spowodowanej
brakiem lub uszkodzeniem analizatora słuchu oraz możliwości kompensowania go
zmysłem wzroku, dotyku, sprawnością motoryczną.
Warunkiem
pełnego funkcjonowania osoby niesłyszącej jest objęcie jej rewalidacją, której
głównym celem jest nauczenie języka i mowy artykulacyjnej.
Rewalidacja
(działanie to dotyczy wszystkich niepełnosprawnych) to „walidus” (z j. łac.) –
zdrowy, silny; oznacza powrót do pełnego zdrowia. Doświadczenie uczy, że nie
zawsze jest to możliwe. Dlatego też, obejmując osoby niesłyszące procesem
rewalidacji, dąży się do maksymalnego zmniejszenia różnicy między słyszącymi i
głuchymi.
Sposobem,
dzięki któremu można to uzyskać, jest nauczenie ich umiejętności jak
najpełniejszego kontaktu z otoczeniem. Dopiero po opanowaniu tej społecznie i
psychicznie ważnej umiejętności, głusi, mogą na równi ze słyszącymi brać
aktywny udział w życiu społecznym, osiągnąć pełnię rozwoju intelektualnego i
satysfakcjonujących kontaktów społecznych.
Po latach
dyskusji, sporów na temat najlepszej metody uczącej umiejętności mówienia osoby
głuchej, zaczęto stosować „metodę eklektyczną”.
Wykorzystuje
ona naturalną gestykulację oraz uczy umiejętności posługiwania się głosem
dźwiękowym i bezdźwiękowym kontrolowanym przez rękę przyłożoną do krtani
uczącego, patrzeniem na usta mówiącego, jego układ ust, mięśni twarzy pod
kontrolą swojego odbicia w lustrze.
Smutnym
faktem jest to, że wiele osób głuchych, niesłyszących utrzymując się z
głodowych rent są „wypchnięci” z rynku pracy. Jednak część z nich pracuje w
Zakładach Pracy Chronionej lub na stanowiskach przystosowanych (np. w pracy
przy taśmie produkcyjnej sygnał dźwiękowy zastępowany jest zapalającą się
lampą). Duża wrażliwość na bodźce wzrokowe, wysoka sprawność manualna
procentuje talentami plastycznymi, zarówno w zawodach np. konserwatorów dzieł
sztuki jak i we własnej twórczości artystycznej.
Cieszy fakt,
że coraz więcej osób głuchych zdobywa wysokie kwalifikacje zawodowe
wykorzystując w pracy sprzęt komputerowy, edytory tekstu, dostosowane do ich
ograniczeń.
Doświadczenie
potwierdza fakt, że ludzie głusi, jeśli znajdą się w sprzyjających warunkach,
mogą funkcjonować tak jak ludzie w pełni sprawni.