Możliwości funkcjonowania osób
niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym
Anna Kwiatkowska
Kontynuując,
przedstawimy poniżej specyfikę ograniczeń osób zaliczonych do grupy
niepełnosprawnych z powodu trudności w poznawaniu świata i komunikowaniu się z
nimi, wskutek braku lub uszkodzenia analizatora słuchu.
Można zatem
powiedzieć, że ludzie głusi lub niesłyszący to ci, którzy od urodzenia
pozbawieni są słuchu lub utracili go w ciągu życia (przebyte choroby, urazy).
Oczywiście, inna jest sytuacja ludzi z głuchotą całkowitą, a inna z głuchotą
częściową. Poznawanie rzeczywistości przez ludzi głuchych ograniczone jest
przez brak wrażeń słuchowych, co powoduje wiele przykrych konsekwencji, między
innymi utrudnienie rozwoju przez ograniczenie docierających słów oznaczających
rzeczy i zjawiska (odnosi się to przede wszystkim do ludzi głuchych od
urodzenia). Ludzie niesłyszący, o ile są w tzw. „normie intelektualnej” mają
takie same, jak osoby sprawne możliwości rozwojowe, należy je tylko odpowiednio
kształtować i wykorzystywać.
Podobnie,
jak ludzie niewidomi, wykorzystują oni zjawisko kompensacji, w ich przypadku:
wzroku, dotyku, sprawności motorycznych.
Wykorzystywanie
wzroku zastępuje słuch nie tylko w przekazywaniu otaczającej rzeczywistości,
lecz także w przekazywaniu treści zawartych w mowie. Wzrok działa zwykle
bardziej precyzyjnie u głuchych niż u słyszących. Ich uwaga jest bardziej
precyzyjna, dzięki wprawie w jej koncentrowaniu.
Zmysł
dotyku także jest bardziej wrażliwy na drgania, co może znacznie ułatwiać
codzienne życie. Uderzenia, kroki, przejeżdżające auta wyczuwają oni za pomocą
nieuchwytnych dla osób słyszących drgań podłogi, ziemi czy otoczenia.
Osoby
głuche cechuje bardzo sprawna zdolność obserwacji oraz zapamiętywania i
reprodukcji schematów ruchu.
Psycholodzy
twierdzą, że najwięcej informacji i wiadomości przekazujemy i uzyskujemy
poprzez „mowę ciała” (55% do 65% według różnych źródeł).
Ten kanał
informacyjny, połączony z bardzo sprawną pamięcią i reprodukcją schematów
ruchowych jest wykorzystywany przez osoby głuche w tzw. języku migowym.
Człowiek
głuchy jest bardzo osamotniony, chociaż ma potrzebę współżycia, rozumienia
uczuć, pragnień i reakcji innych osób oraz nawiązywania kontaktów z ludźmi.
W następnej
części przedstawimy sposoby wykorzystywania sprawnych receptorów pozwalających
jak najpełniej funkcjonować w życiu społecznym i zawodowym.