Możliwości funkcjonowania osób
niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym
Anna Kwiatkowska
Na ogół,
jako społeczeństwo nie znamy rodzajów, specyfiki niepełnosprawności. Należy
sądzić, że wiedza na ten temat pozwoli lepiej zrozumieć żyjących obok nas
niepełnosprawnych i może przyczynić się do pełniejszego współistnienia, z
korzyścią dla wszystkich.
Prof. Zofia
Sękowska, psycholog, autorka wielu prac o ludziach niepełnosprawnych wyróżnia
kilka poszczególnych grup tych ludzi.
Pierwszą
grupę, stanowią ci wszyscy, którzy mają trudności w poznawaniu świata i
komunikowaniu się z nim wskutek braku lub uszkodzenia analizatora wzroku lub
słuchu.
Oblicza
się, że na świecie żyje około 16 milionów ludzi niewidomych, a więc tych, do
których na skutek całkowitego lub częściowego uszkodzenia analizatora
wzrokowego nie docierają z otaczającego świata bodźce wzrokowe. Brak wzroku
stwarza dla człowieka szereg ograniczeń np. samodzielności, co powoduje duże
uzależnienie od drugiego człowieka. Pozbawia także doznań estetycznych,
utrudnia naśladowanie otoczenia np. reakcji na wyraz twarzy drugiego człowieka.
Reakcje na
te ograniczenia są różne i zależą od cech osobowościowych danego człowieka,
jego doświadczenia życiowego, oraz stosunku osób, które go otaczają.
Ograniczenie,
które niesie za sobą brak wzroku, można w dużym stopniu przezwyciężyć poprzez
tzw. kompensację zmysłów, polegającą na zastępowaniu czynności utraconych
narządów przez inne ośrodki organizmu.
W wypadku
niewidomych utracony wzrok zastępuje się dotykiem i słuchem. Te dwa zmysły
pozwalają niewidomemu poznać otaczający świat i stosunkowo sprawnie w nim
funkcjonować. W Polsce znane są zwłaszcza dwa ośrodki prowadzące kształcenie
zawodowe: w Krakowie i Łodzi.
Cenieni,
nie tylko w Polsce są absolwenci ośrodka krakowskiego kształcącego masażystów.
Wśród osób głuchych często są osoby z bardzo dobrym lub wręcz „absolutnym”
słuchem. Mają oni możliwość zdobycia kwalifikacji w zawodzie stroiciela,
zwłaszcza instrumentów klawiszowych (ośrodek łódzki).
W ostatnich
latach coraz więcej i odważniej podejmują także kształcenie pomaturalne czy
wyższe wykorzystując np. braillowską klawiaturę komputerową. W swojej praktyce
spotkałam osoby, które były tłumaczami, co może być potwierdzeniem
wykorzystania kompensacji: brak wzroku zastępuje wyostrzony słuch, bardzo dobra
pamięć słuchowa.
Praktyka
wykazuje, że niewidomi potrafią w wysokim stopniu przezwyciężyć skutki ślepoty
– kończą różne szkoły, zakładają rodziny, osiągają wysokie efekty w pracy
zawodowej i w aktywności społecznej.