Strajkowa legalność
Kazimierz Pasternak
Związki
zawodowe mają konstytucyjnie zagwarantowane prawo do strajku, co nie oznacza
zupełnej dobrowolności w tej materii. Obowiązująca ustawa o sporach zbiorowych
szczegółowo określa zarówno problemy, które mogą być przedmiotem sporu
(ostatecznie strajku) jak i tryb postępowania zarówno na etapie zgłaszania i
prowadzenia sporu zbiorowego jak i strajku. Związek zawodowy zgłaszający spór
zbiorowy może uprzedzić pracodawcę o możliwości ogłoszenia strajku w przypadku
nieuwzględnienia żądań. Strajk ten nie może być jednak zorganizowany wcześniej niż
przed upływem 14 dni od dnia ogłoszenia sporu. Nie może trwać dłużej niż dwie
godziny i może być zorganizowany jednorazowo. Strajk właściwy nie może być
zorganizowany przed sfinalizowaniem fazy rokowań i mediacji prowadzonych w
ramach sporu zbiorowego. Nieosiągnięcie porozumienia
rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia
akcji strajkowej (art. 15 ustawy o sporach zbiorowych), co nie oznacza, że
związek zawodowy kierując się szeroko pojętym interesem pracowników nie może
skierować nierozstrzygniętego sporu do kolegium arbitrażu społecznego, którego
orzeczenie może być wiążące pod warunkiem, że żadna ze stron sporu nie
postanowi inaczej. Jak widać ustawodawca zadbał o możliwość pokojowego
rozwiązania sporu zbiorowego poprzez możliwość skorzystania z dobrodziejstw
arbitrażu społecznego włącznie, który nie jest obligatoryjnym obowiązkiem
warunkującym legalne, zgodne z prawem przystąpienie do strajku.
Ustawa (art. 17 ust. 2) daje możliwość zorganizowania legalnego strajku
z pominięciem wymienionych procedur w przypadku bezprawnego działania
pracodawcy uniemożliwiającego przeprowadzenia rokowań lub mediacji, a także w
przypadku, gdy pracodawca rozwiązał stosunek pracy z prowadzącym spór
działaczem związkowym. Przed ogłoszeniem strajku właściwego zakładowego,
organizacja związkowa zmuszona jest przeprowadzić w tej sprawie głosowanie
(referendum), w którym uczestniczyć powinno minimum 50% pracowników zakładu,
przy czym większość zdecyduje o zorganizowaniu strajku. Według ustawy (art. 20
ust. 3) ogłoszenie strajku powinno nastąpić co
najmniej na pięć dni przed jego rozpoczęciem. Strajk zakładowy nie jest
ogłaszany przez pracowników lecz przez zakładową
organizację związkową po uprzednim uzyskaniu ich zgody. Strajk w rozumieniu
obowiązujących przepisów polega na powstrzymaniu się pracowników od wykonywania
pracy, jest każdorazowo aktem zbiorowym i jest prowadzony w sprawach związanych
z wynagrodzeniami, warunkami pracy, świadczeniami socjalnymi oraz obroną praw i wolności związkowych. Udział w strajku jest
dobrowolny. Strajk jest zakazany wszędzie gdzie zaniechanie wykonywania pracy
mogłoby w konsekwencji spowodować realne zagrożenie zdrowia lub życia człowieka
albo bezpieczeństwa państwa. Z prawa do organizowania strajku zostali w drodze
ustawy wyłączeni pracownicy zatrudnieni w organach władzy państwowej,
administracji rządowej i samorządowej, sądach oraz prokuraturze. Ustawa
wymienia również konkretne instytucje (art. 19 ust.2), w których zakazane jest
organizowanie strajku. W obronie praw i interesów
pracowników, którzy pozbawieni zostali prawa odo strajku, związek zawodowy może
zorganizować strajk solidarnościowy na czas nie dłuższy niż połowa dnia
roboczego. Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o sporach zbiorowych pracownik w
okresie strajku zorganizowanego zgodnie z przepisami ustawy zachowuje prawo do
świadczeń z tytułu ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy
za wyjątkiem prawa do wynagrodzenia. Okres przerwy w wykonywaniu pracy wlicza
się do okresu zatrudnienia w zakładzie pracy.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska