Nowa reprezentatywność
Waldemar Bartosz
Kilkanaście ostatnich tygodni w sposób szczególny pokazało problem
rozdrabniania ruchu związkowego. W sposób drastyczny jest to widoczne w wielu
sektorach i poszczególnych firmach. Przykładem tego stanu jest kolej, w której
funkcjonuje ponad czterdzieści związków zawodowych. Do takich branż należy też
służba zdrowia. W wielu przypadkach tworzeniu drobnych i destrukcyjnych grup
ukrywających się pod szyldem związków zawodowych, towarzyszy zachęta niektórych
pracodawców. Stan taki stawia na nowo pytanie o reprezentatywność związków
zawodowych. Chodzi po prostu o to, aby znaleźć takie kryteria, które
zabezpieczają z jednej strony swobodę zrzeszania się, lecz z drugiej strony
zapobiegają rozdrobnieniu. Problem ten jest przedmiotem negocjacji w ramach
Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych. NSZZ
„Solidarność” przygotował propozycję takich właśnie kryteriów. Propozycje te
zmierzają między innymi do podwyższenia progów reprezentatywności na poziomie
zakładowym. Dla przypomnienia dotychczasowe progi określone są na poziomie 7% uzwiązkowienia dla jednostek organizacji ogólnokrajowej
uznanej za reprezentatywną (NSZZ „Solidarność”, OPZZ, FZZ) oraz 10% dla
pozostałych organizacji związkowych. Proponuje się więc
dwukrotnie wyższy próg procentowy liczby pracowników zrzeszonych w zakładowej
organizacji związkowej niezrzeszonej w ogólnokrajowej
organizacji związkowej reprezentatywnej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej
Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych. Jednocześnie proponuje się w przypadku,
gdy żadna z zakładowych organizacji związkowych nie osiągnęła progu
procentowego wymaganego do uzyskania statusu reprezentatywnej organizacji
związkowej, aby status ten przysługiwał najliczniejszej organizacji związkowej.
Wynika to z proponowanej zasady, że tylko jedna zakładowa organizacja związkowa
funkcjonująca u danego pracodawcy może korzystać z obniżonego progu
procentowego z tytułu przynależności do danej ogólnokrajowej organizacji
związkowej reprezentatywnej w rozumieniu ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych.
W ślad za tym powinna iść nowelizacja przepisów określających korzystanie
zakładowych organizacji związkowych w sprawie zbiorczych praw
i interesów pracowników, takich jak zawieranie układów zbiorowych pracy i
innych porozumień zbiorowych, uzgodnienia regulaminów pracy i wynagrodzenia
oraz wszczęcie sporu zbiorowego. Kompetencje takie powinny przysługiwać
wyłącznie reprezentatywnej organizacji związkowej. Kompetencje w sprawach
indywidualnych dotyczyłyby wszystkich organizacji związkowych.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska