Dźwigaj z głową
Kazimierz Pasternak
Urazy i schorzenia kręgosłupa spowodowane najczęściej
nadmiernym obciążeniem fizycznym lub niewłaściwą organizacją pracy są poważnym
problemem społecznym, medycznym i ekonomicznym. Są powodem chorób zawodowych.
Są jednym z najczęściej sygnalizowanych skutków wypadków przy pracy. Urazy i
schorzenia kręgosłupa są istotną przyczyną absencji chorobowej pracowników. Pracownicy
służby zdrowia, handlu i transportu są najczęściej narażeni na urazy i
schorzenia kręgosłupa bez względu na wiek, czy staż pracy. Aby częściowo
ograniczyć negatywne skutki spowodowane urazami i schorzeniami kręgosłupa, oraz
zachęcić pracodawców i pracowników do urzeczywistnienia technik prawidłowego
wykonywania pracy ograniczającej ryzyko urazu lub schorzenia kręgosłupa
Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi kampanię pod hasłem „Mniej Dźwigaj”. Jej
celem jest przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie bezpiecznego wykonywania
pracy z uwzględnieniem ergonomii i organizacji pracy pozwalających na
minimalizację urazu kręgosłupa. Szczególna uwaga zarówno na szkoleniach jak i
specjalnie w tym celu przygotowanych publikacjach poświecona jest pracownikom
wykonującym prace w transporcie wewnątrzzakładowym oraz zmuszonym, z racji
realizacji ściśle określonych zadań, do podnoszenia i przemieszczenia ciężarów.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie bezpieczeństwa i
higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (Dz. U. Nr 26 z 2000r.)
określa obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa pracy
pracownikom przy wykonywaniu tego rodzaju prac. Rozporządzenie to zawiera
definicję ręcznej pracy transportowej oraz określa dopuszczalne masy
przemieszczanych ciężarów i konkretyzuje wymagania związane z organizacją i
bezpiecznymi sposobami wykonywania tych prac. Jednym z podstawowych obowiązków
pracodawcy określonym w rozporządzeniu jest stosowanie odpowiednich rozwiązań
organizacyjno-technicznych pozwalających na ograniczanie lub ostateczne
wyeliminowanie ręcznych prac transportowych. Dla zmniejszenia uciążliwości
wykonywania tych prac obowiązkiem pracodawcy jest prawidłowe, zgodne z wymogami
organizowanie tego rodzaju prac, oraz wyposażenie pracowników w niezbędny
sprzęt pracowniczy i środki ochrony indywidualnej. Kolejnym obowiązkiem pracodawcy
jest dokonywanie szczegółowej oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaniem
tego rodzaju pracy według procedury określonej w § 39a Rozporządzenia Ministra
Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i
higieny pracy (Dz. U z 2007r. Nr 49 poz. 330). Rozporządzenie dotyczące
zapewnienia BHP przy ręcznych pracach transportowych wyodrębnia prace dorywcze
i prace stałe, oraz określa dopuszczalne masy ładunków przenoszonych przez
jednego pracownika. Prace związane z wysiłkiem fizycznym, transportem ciężarów
oraz wymuszoną pozycją ciała należą do kategorii prac szczególnie uciążliwych
lub szkodliwych dla zdrowia kobiet określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów
w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia
kobiet (Dz. U. z 2002 Nr 127 poz. 1092). Z kolei
wymagania w tym przedmiocie odnoszące się do młodocianych zostały zawarte w
Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i
warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz. U. z 2004r. Nr 200 poz. 2047). Zgodnie z tym rozporządzeniem
zatrudnianie młodocianych przy tego rodzaju pracach nie może mieć formy pracy
stałej. Generalnie dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy wszystkim osobom
wykonującym prace transportowe mają zastosowanie również przepisy głównie
Działu Dziesiątego Kodeksu Pracy. Zakładowi społeczni inspektorzy pracy i
działacze związkowi odpowiedzialni za sprawowanie kontroli i nadzoru
przestrzegania w zakładach pracy przepisów w tym zakresie winni zwracać szczególną
uwagę na warunki organizacji pracy związanej z transportem wewnątrzzakładowym.
Liczba następujących co roku urazów
i schorzeń kręgosłupa świadczy, że w licznych zakładach pracy problematyka ta
jest zupełnie bagatelizowana, bez względu na konsekwencje. Nie brakuje zakładów
(np. placówki handlowe wielkopowierzchniowe)
gdzie transport towarów odbywa się w warunkach patologicznych.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska