Trzeba wiedzieć, że …
Kazimierz Pasternak
Związki zawodowe mają ustawowy obowiązek sprawowania
kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny
pracy. Wiele zakładowych organizacji związkowych NSZZ „Solidarność” zadaje
sobie pytanie jak najlepiej z tego obowiązku należy się wywiązać. Głównie tego
rodzaju pytania stawiane są na zakładowych zebraniach sprawozdawczo-wyborczych
u początku kolejnej kadencji. Pomysły rozwiązania tych zagadnień znajdują
praktyczne odzwierciedlenie w przyjmowanych uchwałach i innych dokumentach.
Praktyczna, bieżąca realizacja tego dość trudnego, często skomplikowanego
problemu, dotyczy Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” (władzy wykonawczej).
Od czego należy zacząć, aby w uporządkowany, systematyczny sposób zapewnić
sobie bieżący, skuteczny wpływ na stan warunków BHP w zakładzie i skuteczność
przestrzegania przepisów w tym zakresie? Podstawowa kwestia to wybór społecznej
inspekcji pracy wszędzie tam, gdzie są zakładowe organizacje związkowe i
takiego wyboru do chwili obecnej nie dokonano. Aby to zrobić należy w pierwszej
kolejności sięgnąć po ustawę z dnia 24 czerwca 1983 roku o społecznej inspekcji
pracy (Dz. U. z 1983r. Nr 35, poz. 162 z późn. zmianami). Następnie
koniecznie należy opracować zakładowy regulamin wyborów SIP, uwzględniający
aktualną sytuację organizacyjną zakładu, liczbę pracowników, specyfikę
istniejących zagrożeń itp. W regulaminie jest dostępne wzorcowe opracowanie
takiego regulaminu i w każdej chwili można z niego skorzystać. Społeczna
inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników bez względu na
formę zatrudnienia czy przynależność związkową i jest kierowana przez
zakładowe organizacje związkowe. Z wyborem społecznej inspekcji nie ma
praktycznych problemów, jeśli w zakładzie pracy funkcjonuje jedna zakładowa
organizacja związkowa. Nieco więcej problemów pojawia się, jeśli w zakładzie
pracy jest kilka, często skłóconych, zakładowych organizacji związkowych. Może
pojawić się w takiej sytuacji problem uzgodnienia obowiązującej wersji
zakładowego regulaminu wyborów SIP. Mimo tego rodzaju istniejących trudności z
inicjatywą opracowania regulaminu i dokonania wyborów winna każdorazowo
wystąpić zakładowa organizacja związkowa NSZZ „Solidarność” opracowując regulamin
z powiadomieniem pisemnym pozostałych związków i ustaleniem terminu na
ostateczne uzgodnienia. Może okazać się, że nie wszystkie zakładowe organizacje
związkowe wykazują zainteresowanie wyborami SIP. Wtedy wystarczy krótka pisemna
informacja w tej sprawie. To ułatwia podejmowanie dalszych decyzji
pozwalających na wybory SIP. Nie może być tolerowana postawa bojkotu i
uniemożliwienia dokonania wyborów. Zakładowa organizacja związkowa NSZZ
„Solidarność” występująca z inicjatywą wyborów w przypadku destrukcyjnej
postawy innych związków może zawsze poinformować pracowników o tego rodzaju
wyborach i argumentach, które przemawiają za dokonaniem wyborów. Tu można
posiłkować się podaniem przykładowo wskazanych zakładów pracy, gdzie aktywna
postawa związków zawodowych i SIP przynosi konkretne korzyści dla pracowników w
sferze obrony standardów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
harmonizowanych w naszym krajowym prawie przez dyrektywy Unii Europejskiej.
Ostatecznie, przy braku zainteresowania tą problematyką ze strony innych
zakładowych organizacji związkowych, NSZZ „Solidarność” może podjąć skuteczne,
samodzielne działania w tej sprawie.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska