Regulamin wynagradzania

Justyna Jędrocha

 

Regulamin wynagradzania należy do zakładowych źródeł prawa pracy. Postanowienia zawarte w obowiązującym u danego pracodawcy regulaminie wynagradzania dają pracownikowi możliwość skutecznego domagania się przysługujących mu na tej podstawie świadczeń. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, jest zobowiązany określić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania (art.77² § 1 k.p.).

Warunki wynagradzania pracowników oraz przyznawanie im innych świadczeń związanych z pracą powinny być przedmiotem układów zbiorowych pracy. Dlatego postanowienia regulaminu wynagradzania obowiązują do momentu objęcia pracowników zbiorowym układem pracy (art.77² § 3 k.p.).

Pracodawca jest zobowiązany wprowadzić regulamin wynagradzania mimo objęcia pracowników zbiorowym układem pracy jeżeli:

- zasady wynagradzania i przyznawania pracownikom innych świadczeń związanych z pracą określone zostały w sposób ogólny,

- określona grupa pracowników nie została tym układem objęta.

Ponadto przepisy Kodeksu pracy wskazują grupy zawodowe, których nie obejmuje się postanowieniami układów zbiorowych oraz nie tworzy się dla nich regulaminów wynagradzania (patrz art. 239 § 3 k.p.). Między innymi dotyczy to: członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania. Ich wynagrodzenie jest uregulowane w aktach wykonawczych do odpowiednich ustaw.

Pracownicy zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz osoby świadczące pracę i na podstawie umowy cywilnoprawnej również nie są objęci regulaminem wynagradzania.

Podmiotowy zakres obowiązywania regulaminu wynagradzania dotyczy wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Treść regulaminu wynagradzania określa warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Procedura wprowadzania regulaminu wynagradzania jest podobna jak w przypadku regulaminu pracy.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, a jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, to z nią uzgadnia treść regulaminu (art.77² § 4 k.p.; art.30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych, Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz.854).

Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art.77² § 6 k.p.). Pracodawca jest zobowiązany poinformować pracowników o każdej zmianie w treści regulaminu.

Podobnie jak w przypadku regulaminu pracy, wszelkie postanowienia zawarte w regulaminie wynagradzania, które są mniej korzystne dla pracowników niż przepisy prawa pracy powszechnie obowiązujące, są z mocy prawa nieważne.

Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska