Regulamin
wynagradzania
Justyna Jędrocha
Regulamin
wynagradzania należy do zakładowych źródeł prawa pracy. Postanowienia zawarte w
obowiązującym u danego pracodawcy regulaminie wynagradzania dają pracownikowi
możliwość skutecznego domagania się przysługujących mu na tej podstawie
świadczeń. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20
pracowników, jest zobowiązany określić warunki wynagradzania za pracę w
regulaminie wynagradzania (art.77² § 1 k.p.).
Warunki wynagradzania pracowników oraz przyznawanie im
innych świadczeń związanych z pracą powinny być przedmiotem układów zbiorowych
pracy. Dlatego postanowienia regulaminu wynagradzania obowiązują do momentu
objęcia pracowników zbiorowym układem pracy (art.77² § 3 k.p.).
Pracodawca
jest zobowiązany wprowadzić regulamin wynagradzania mimo objęcia pracowników
zbiorowym układem pracy jeżeli:
- zasady
wynagradzania i przyznawania pracownikom innych świadczeń związanych z pracą
określone zostały w sposób ogólny,
-
określona grupa pracowników nie została tym układem objęta.
Ponadto
przepisy Kodeksu pracy wskazują grupy zawodowe, których nie obejmuje się
postanowieniami układów zbiorowych oraz nie tworzy się dla nich regulaminów
wynagradzania (patrz art. 239 § 3 k.p.). Między
innymi dotyczy to: członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów
państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, pracowników
samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania. Ich
wynagrodzenie jest uregulowane w aktach wykonawczych do odpowiednich ustaw.
Pracownicy
zarządzający w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz osoby świadczące pracę i
na podstawie umowy cywilnoprawnej również nie są objęci regulaminem
wynagradzania.
Podmiotowy
zakres obowiązywania regulaminu wynagradzania dotyczy wszystkich pracowników
zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Treść regulaminu wynagradzania określa warunki wynagradzania
za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w
sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków
umów o pracę.
Procedura
wprowadzania regulaminu wynagradzania jest podobna jak w przypadku regulaminu
pracy.
Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, a jeżeli u danego
pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, to z nią uzgadnia treść
regulaminu (art.77² § 4 k.p.; art.30 ust. 5
ustawy o związkach zawodowych, Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz.854).
Regulamin
wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do
wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art.77² § 6
k.p.). Pracodawca jest zobowiązany poinformować
pracowników o każdej zmianie w treści regulaminu.
Podobnie
jak w przypadku regulaminu pracy, wszelkie postanowienia zawarte w regulaminie
wynagradzania, które są mniej korzystne dla pracowników niż przepisy prawa
pracy powszechnie obowiązujące, są z mocy prawa nieważne.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska