Style zarządzania
Waldemar Bartosz
W działalności społecznej istotny jest rodzaj zarządzania
organizacją. Od stylu tego zarządzania zależy m.in. akceptacja bądź jej brak
podejmowanych przez liderów decyzji. Jest jasne, że im większa akceptacja, tym
większa skuteczność. Wielokrotnie mówimy o tym, iż określony lider posiada
swoja „armię”, bądź jej nie posiada. Akceptacja związana jest ze zrozumieniem
decyzji. A to zależy od stylu zarządzania grupą. Grupą jest
bowiem zespół zabawowy i lekcja szkolna dla dziecka, dla dorosłego zaś
zespół współpracowników. W związku zawodowym jest to skład Komisji Zakładowej,
bądź też cała organizacja związkowa. W psychologii społecznej rozróżnia się
trzy rodzaje zarządzania. Każde z nich przynosi inne efekty. W stylu demokratycznym
lider każdą decyzję poddaje osądowi współpracowników i nie wdroży jej w życie
przed formalnym zaakceptowaniem jej przez większość. Ma to pozytywną stronę,
bowiem decyzje takie są powszechnie akceptowane. Niestety, ma to też negatywną
stronę. Włączenie w proces podejmowania decyzji zbyt szerokiego gremium
powoduje, że proces ten drwa zbyt długo z niekorzyścią dla szybkich
rozstrzygnięć. W systemach demokratycznych mówi się bowiem
o demokratycznej procedurze wyłaniania władz. Wybrane władze natomiast posiadają
mandat do podejmowania decyzji. Nie zawsze więc muszą
przed jej podjęciem prowadzić szerokie i czasochłonne konsultacje.
Przeciwstawnym do tego stylu jest autokratyzm. W tym przypadku liderzy polegają
wyłącznie na własnym osądzie, wymagając od swojego zaplecza podporządkowania
się. Jest to może i skuteczny sposób działania, lecz grożący alienacją i
oderwaniem się od autentycznych problemów jakimi żyją
ludzie. Styl ten prowadzi do konfliktów interpersonalnych i w związku z tym nie
jest polecany do realizacji. Trzeci wreszcie sposób – partnerski, wydaje się ze
wszech miar pożądany. Polega on na podejmowaniu decyzji przez gremia do tego
upoważnione, jednakże w łączności z zapleczem członkowskim. Nie muszą to być
każdorazowe referenda czy konsultacje. Jednak w sprawach ważnych można z takiej
metody skorzystać. W każdym jednak przypadku należy rozmawiać z ludźmi,
przedstawiając argumentację przemawiającą za podjętymi decyzjami. Taki sposób
zarządzania obrazuje relacje: dorosły-dojrzały, czyli relację partnerską, w
której występuje wymiana myśli i argumentów. W poprzednich stylach zarządzania
mamy do czynienia z relacją: rodzic-dziecko, w przypadku stylu autorytarnego
lub z relacją dziecko-rodzic w przypadku stylu demokratycznego. Z tej
konstatacji należy wyciągnąć wnioski, również praktyczne, konfrontując własne
zachowanie z opisanymi modelami.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska