Regulamin pracy
Justyna Jędrocha
Regulamin pracy jest pozaustawowym źródłem prawa pracy. Jego
postanowienia są wiążące tylko dla pracowników zakładu pracy, w którym
regulamin został utworzony.
Postanowienia regulaminu pracy nie mogą być mniej korzystne
dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów
wykonawczych powszechnie obowiązujących, jak również ustaleń układów zbiorowych
pracy (art.9 §2 k.p.). Postanowienia regulaminu pracy
mogą być bardziej korzystne dla pracowników, natomiast zapisy mniej korzystne
są z mocy prawa nieważne, zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa
pracy.
Podmiotowy zakres obowiązywania regulaminu pracy dotyczy
wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Regulamin nie
obejmuje pracowników świadczących pracę na podstawie stosunku cywilnoprawnego (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło). Regulamin dotyczy
także pracowników młodocianych, zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.
Obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy spoczywa na pracodawcy,
który zatrudnia co najmniej 20 pracowników. Zakładowy
układ zbiorowy pracy, który nie reguluje w sposób wyczerpujący kwestii
organizacji i porządku pracy oraz związanych z tym praw
i obowiązków stron stosunku pracy, nie zwalnia pracodawcy z wprowadzenia
regulaminu pracy.
Prawo do ustalania regulaminu pracy przysługuje z mocy prawa
pracodawcy. Jednakże pracodawca, u którego w zakładzie pracy działa zakładowa
organizacja związkowa, zgodnie z art.104² k.p.
ustala regulamin pracy w uzgodnieniu z tą organizacją. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową
organizacją związkową w ustalonym przez strony terminie, a także w przypadku,
gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin
pracy ustala pracodawca.
Gdy w zakładzie pracy działa kilka zakładowych organizacji
związkowych, pracodawca musi uzgodnić treść regulaminu wspólnie ze wszystkimi
tymi organizacjami. Zakładowe organizacje związkowe powinny w terminie 30 dni
przedstawić pracodawcy wspólne uzgodnienia co do
projektu regulaminu pracy, jeżeli tego nie uczynią pracodawca podejmuje decyzję
po rozpatrzeniu poszczególnych organizacji związkowych (art.30 ust. 5 ustawy o
związkach zawodowych, Dz.U. z
2001 r. nr 79, poz.854).
Przepisy regulaminu pracy dotyczą:
- organizacji i porządku wykonywana pracy w zakładzie (część
informacyjna);
- obowiązków pracodawcy i pracowników związanych z
organizacją i porządkiem pracy (część normatywna).
W części informacyjnej zawarte są postanowienia, których
celem jest zapoznanie pracowników z treścią ogólnie obowiązujących przepisów
prawa pracy. Natomiast część o charakterze normatywnym, zawiera regulacje
określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Pracownik, który nie
przestrzega organizacji i porządku pracy, ustalonego w drodze regulaminu, może
zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej.
Zgodnie z art.104¹ k.p.
regulamin pracy powinien ustalać w szczególności:
- organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu
pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia
i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony
indywidualnej i higieny osobistej,
- systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy
rozliczeniowe czasu pracy,
- porę nocną,
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty
wynagrodzenia,
- wykaz prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz
kobietom,
- rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych
pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
- wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym
zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
- obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku
zawodowym, które wiąże się z wykonywana pracą,
- przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez
pracowników przybycia obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w
pracy.
Przepisy końcowe regulaminu pracy powinny określać sposób
podania regulaminu do wiadomości pracowników oraz termin jego wejścia w życie.
Pracodawca jest obowiązany zapoznać pracownika z treścią regulaminu pracy przed
rozpoczęciem przez niego pracy.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska