Trzeba wiedzieć, że...
Kazimierz Pasternak
Dialog zakładowy z udziałem pracodawców i zakładowych
organizacji związkowych prowadzony systematycznie jest jednym z podstawowych
elementów zachowania właściwych relacji międzyludzkich sprzyjających
uzyskiwaniu coraz lepszych efektów ekonomicznych. Dialog jest znakomitą formą
wymiany informacji, wyjaśnienia bieżących problemów. Poprzez dialog można
zdobywać potrzebny zakres informacji pozwalający na podejmowanie decyzji
korzystnych dla pracowników i zakładu pracy. Niebagatelne zadanie spełnia
dialog na płaszczyźnie zapobiegania jakże często niepotrzebnym konfliktom,
strajkom czy wyniszczającym praktykom zastraszania i szykanowania pracowników.
Zorganizowany, systematycznie prowadzony dialog między pracodawcą a zakładowymi
organizacjami związkowymi daje możliwość do wypracowywania korzystnych
zakładowych regulacji prawnych skutkujących poprawą warunków pracy, unikaniu
zagrożeń wypadkowych i związanych z tym kosztów. Dialog jest podstawą
funkcjonowania systemów demokratycznych i jest z dobrym skutkiem stosowany w
systemach zarządzania przedsiębiorstwami, instytucjami w krajach Unii
Europejskiej. Pytanie, dlaczego w naszych polskich realiach, dotyczących nie
tylko zakładów pracy, jest tak bardzo trudno o dialog, zarówno w okresie
prosperity jak też różnorakich niepokojów, sporów itp.?
Dlaczego brakuje elementarnej kultury i zwykłej chęci do znalezienia
sposobu do rozmów, nawet w przypadku konfliktów? Odpowiedzi na tak postawione
pytania znajdujemy na płaszczyźnie socjologicznej, narodowej, zwyczajowej itp.
Najważniejsze jednak jest podjęcie próby zorganizowania
dialogu w zakładzie pracy. Bardzo dużo zależy w tej materii od pracodawców i
personelu kierowniczego, którym na co dzień
zarządzają. Wydaje się, że dobrym sposobem na rozwój i zdynamizowanie
zakładowej instytucji jest zamieszczenie stosownych zapisów w zakładowych
regulaminach pracy. Można byłoby zaplanować tego rodzaju dialog na
regulaminowych kartach, określić terminy, sposób informowania pracowników o
efektach podjętych ustaleń. Dobrą okazją do zinstytucjonalizowania zakładowego
dialogu między pracodawcą a związkami zawodowymi są układy zbiorowe pracy czy
umowy regulujące zasady funkcjonowania zakładu. Przy okazji dokonywanych zmian
można byłoby zadbać o wprowadzenie stosownych regulacji usprawniających dialog
zakładowy. Obowiązujące prawo zmusza pracodawców do rozstrzygania całej gamy
problemów zakładowych poprzez sformalizowany, zorganizowany dialog. Bez względu
na aktualną sytuację, ewentualne animozje, czy nieporozumienia warto i trzeba
podejmować próby ożywienia dialogu i określenia formuły kontynuowania. Tutaj
nie ma znaczenia wielkość, czy forma organizacyjna zakładu. Związki zawodowe
często wprost zwalczane przez kierownictwo zakładów są konstytucyjnie umocowaną
organizacją pracowników z uprawnieniami dla dobra, obrony i reprezentowania
interesów pracowniczych. Dialog pozwala cywilizować relacje między pracodawcami
i związkami zawodowymi oraz ułatwia egzystowanie w codziennej zakładowej
rzeczywistości. Warto o dialog zakładowy stale zabiegać.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska