Świadectwo pracy
Justyna Jędrocha
Artykuł 97 § 1 Kodeksu pracy nakłada na pracodawcę obowiązek
niezwłocznego i bezwarunkowego wydania świadectwa pracy w związku z
wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem. Obowiązek
sporządzenia i wydania świadectwa pracy powstaje niezależnie od uprzedniego
rozliczenia się z pracodawcą (art.97 §1 zd.2).
W
świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju
wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności
wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia
uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w
świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w
myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie
pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia
oraz o uzyskanych kwalifikacjach (art.97 §2 k.p.).
Precyzyjne
informacje jakie powinny się znajdować w świadectwie
pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996
r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego
wydawania i prostowania (Dz. U. nr 60, poz.282 ze
zm.).
W § 1 w/w
rozporządzenia wyliczone zostały informacje, które mają istotne znaczenie dla
uprawnień pracowników z ubezpieczenia społecznego, dotyczące:
- wymiaru czasu pracy pracownika w czasie
trwania stosunku pracy,
- podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia
stosunku pracy,
-
urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w
którym ustał stosunek pracy,
-
wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia,
przewidzianego przepisami prawa pracy,
- należności ze stosunku pracy uznanych i nie
zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu
braku środków finansowych,
- okresu
korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,
-
wykorzystanego urlopu wychowawczego,
-
liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 k.p.(okres czasowej niezdolności do pracy), w roku
kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,
-
wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia
od pracy przewidzianego w art. 188 k.p.(ustawowa
opieka nad dzieckiem),
- okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w
związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 361
§ 1 k.p.(upadłość lub likwidacja zakładu pracy),
- okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub
jej form zastępczych,
-
okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym
charakterze,
-
okresów nieskładkowych, przypadających w okresie
zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu
prawa do emerytury lub renty.
Pracodawca wydaje świadectwo pracy, na piśmie w dniu, w
którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy, bezpośrednio
pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika. Jeżeli wydanie świadectwa
pracy pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej nie jest możliwe,
pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy,
przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej osobie za pośrednictwem poczty
albo doręcza go w inny sposób.
W razie
wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika pracodawca sporządza
świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Z wnioskiem
o wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy może wystąpić członek rodziny
zmarłego pracownika, a także inna osoba będąca spadkobiercą tego pracownika.
Na
żądanie pracownika, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo
pracy, w przypadku gdy pracodawca nawiązuje kolejną
umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy.
Pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa pracy
wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa. W razie
nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od
zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z
żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.
Pracownikowi
przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę
wskutek niewydania w terminie lub wydania
niewłaściwego świadectwa pracy.
Warto
wspomnieć, że w niektórych przypadkach wydanie świadectwa pracy jest zbędne,
jak w przypadku przejęcia zakładu pracy na nowego pracodawcę, ponieważ nie
następuje wtedy rozwiązanie stosunku pracy. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego
wydanie świadectwa pracy w takiej sytuacji nie oznacza, że doszło do
rozwiązania stosunku pracy (OSNP 1994/12/189).
Niewydanie pracownikowi świadectwa pracy jest wykroczeniem przeciwko
prawom pracownika (art.282 §1 pkt.3 k.p.).
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska