Trzeba wiedzieć, że…

Kazimierz Pasternak

 

Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych określa Rozporządzenie MPiPS z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Wymogi zawarte w rozporządzeniu dotyczą bez wyjątku wszystkich pracodawców. W zależności od liczby zatrudnionych pracowników, rodzaju działalności, lokalizacji obiektów zakładowych wymogi te są zróżnicowane, ale nie dowolnie ustalone. Rodzaje, wyposażenie i lokalizacja pomieszczeń higieniczno-sanitarnych podlegają kontroli państwowego nadzoru nad warunkami pracy. Kontrolą tych obiektów zajmują się również zakładowe organizacje związkowe i społeczna inspekcja pracy. Bezpieczeństwo pracowników jest traktowane łącznie z higieną pracy w naszym krajowym systemie prawnym. Nie można więc obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pracy traktować rozdzielnie. Badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy winny uwzględniać również wymogi związane z funkcjonowaniem pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych. Uchybienia w tym zakresie mogą być traktowane jako jedno z przyczyn wypadku przy pracy lub innej absencji chorobowej, bez względu na porę roku. Ocenie stanu urządzeń i pomieszczeń higieniczno-sanitarnych służą okresowo przeprowadzane zakładowe przeglądy warunków pracy z udziałem pracodawcy, lekarza sprawującego opiekę profilaktyczną nad pracownikami, inspektora BHP oraz przedstawicieli związków zawodowych i społecznej inspekcji pracy. Wnioski i uwagi sprecyzowane przez tego rodzaju zespoły są podstawą do pilnego podjęcia prac modernizacyjnych dla zapewnienia wymogów, jakie winny spełniać urządzenia i pomieszczenia. W okresie jesienno-zimowym pracownicy wykonujący prace na otwartej przestrzeni lub w pomieszczeniach nieogrzewanych winni mieć zapewnione warunki umożliwiające im schronienie przed opadami atmosferycznymi, ogrzania się oraz zmiany odzieży. Dodatkowo tego rodzaju pomieszczenia winny być przystosowane do podgrzewania posiłków. Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem (§ 44 ust. 2) w pomieszczeniach do ogrzewania pracowników powinna być zapewniona temperatura 16 stopni Celsjusza, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8m2. W przypadku braku tego rodzaju pomieszczeń w bezpośredniej bliskości pracowników bezwzględnie trzeba w okresie zimowym zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła przy zachowaniu wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników na jednej zmianie jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom pomieszczenia przystosowanego do spożywania posiłków. Ten obowiązek dotyczy także pracodawców, którzy zatrudniają mniej niż 20 pracowników wykonujących prace szczególnie brudzące lub w kontakcie z substancjami chemicznymi, promieniotwórczymi i materiałami biologiczne zakaźnymi. Jadalnie muszą odpowiadać wymogom określonym w rozporządzeniu. Obowiązuje tam zakaz palenia tytoniu. Każdy korzystający z jadani winien mieć zapewnione miejsce siedzące przy stole oraz możliwość podgrzewania posiłku własnego. Dla pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu prac w kontakcie z materiałami zakaźnymi lub trującymi powinny być urządzone oddzielne jadalnie niedostępne dla innych. W skład pomieszczeń higieniczno-sanitarnych zakładowych wchodzą ponadto szatnie, umywalnie i pomieszczenia z natryskiem, pomieszczenia do wypoczynku i inne. Niedopuszczalne jest spożywanie przez pracowników posiłku w miejscu pracy poza pomieszczeniami przeznaczonymi do tego celu.

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska