Trzeba wiedzieć, że…
Kazimierz Pasternak
Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych
określa Rozporządzenie MPiPS z dnia 26 września
1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Wymogi
zawarte w rozporządzeniu dotyczą bez wyjątku wszystkich pracodawców. W
zależności od liczby zatrudnionych pracowników, rodzaju działalności,
lokalizacji obiektów zakładowych wymogi te są zróżnicowane, ale nie dowolnie
ustalone. Rodzaje, wyposażenie i lokalizacja pomieszczeń
higieniczno-sanitarnych podlegają kontroli państwowego nadzoru nad warunkami
pracy. Kontrolą tych obiektów zajmują się również zakładowe organizacje
związkowe i społeczna inspekcja pracy. Bezpieczeństwo pracowników jest
traktowane łącznie z higieną pracy w naszym krajowym systemie prawnym. Nie można więc obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pracy
traktować rozdzielnie. Badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
winny uwzględniać również wymogi związane z funkcjonowaniem pomieszczeń i
urządzeń higieniczno-sanitarnych. Uchybienia w tym zakresie mogą być traktowane
jako jedno z przyczyn wypadku przy pracy lub innej absencji chorobowej, bez
względu na porę roku. Ocenie stanu urządzeń i pomieszczeń
higieniczno-sanitarnych służą okresowo przeprowadzane zakładowe przeglądy
warunków pracy z udziałem pracodawcy, lekarza sprawującego opiekę
profilaktyczną nad pracownikami, inspektora BHP oraz przedstawicieli związków
zawodowych i społecznej inspekcji pracy. Wnioski i uwagi sprecyzowane przez
tego rodzaju zespoły są podstawą do pilnego podjęcia prac modernizacyjnych dla
zapewnienia wymogów, jakie winny spełniać urządzenia i pomieszczenia. W okresie
jesienno-zimowym pracownicy wykonujący prace na otwartej przestrzeni lub w
pomieszczeniach nieogrzewanych winni mieć zapewnione
warunki umożliwiające im schronienie przed opadami atmosferycznymi, ogrzania
się oraz zmiany odzieży. Dodatkowo tego rodzaju pomieszczenia winny być
przystosowane do podgrzewania posiłków. Zgodnie z cytowanym rozporządzeniem (§
44 ust. 2) w pomieszczeniach do ogrzewania pracowników powinna być zapewniona
temperatura 16 stopni Celsjusza, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia
nie może być mniejsza niż 8m2. W przypadku braku tego rodzaju
pomieszczeń w bezpośredniej bliskości pracowników bezwzględnie trzeba w okresie
zimowym zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone
źródła ciepła przy zachowaniu wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Pracodawca zatrudniający powyżej 20 pracowników na jednej zmianie jest
zobowiązany do zapewnienia pracownikom pomieszczenia przystosowanego do
spożywania posiłków. Ten obowiązek dotyczy także pracodawców, którzy
zatrudniają mniej niż 20 pracowników wykonujących prace szczególnie brudzące
lub w kontakcie z substancjami chemicznymi, promieniotwórczymi i materiałami
biologiczne zakaźnymi. Jadalnie muszą odpowiadać wymogom określonym w
rozporządzeniu. Obowiązuje tam zakaz palenia tytoniu. Każdy korzystający z
jadani winien mieć zapewnione miejsce siedzące przy stole oraz możliwość
podgrzewania posiłku własnego. Dla pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu
prac w kontakcie z materiałami zakaźnymi lub trującymi powinny być urządzone
oddzielne jadalnie niedostępne dla innych. W skład pomieszczeń
higieniczno-sanitarnych zakładowych wchodzą ponadto szatnie, umywalnie i
pomieszczenia z natryskiem, pomieszczenia do wypoczynku i inne. Niedopuszczalne
jest spożywanie przez pracowników posiłku w miejscu pracy poza pomieszczeniami
przeznaczonymi do tego celu.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska