Trzeba wiedzieć, że…

Kazimierz Pasternak

 

Sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy jest jednym z elementów decydujących często o skuteczności ratowania zdrowia i życia poszkodowanych osób w wypadkach przy pracy. Zorganizowanie tego rodzaju systemu jest obowiązkiem pracodawcy. Pracodawca zobowiązany jest udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym (art. 224KP) i zapewnić sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku (Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy). Nie wystarczy działanie pozorne. Ustawodawca nakazuje pracodawcy zorganizować sprawnie działający system pierwszej pomocy oraz konieczne środki do jej udzielenia. Rozporządzenie w paragrafie 44 nie różnicuje pracodawców, nie uzależnia systemu pomocy od rodzaju działalności i nie narzuca szczegółowych rozwiązań. Wiadomo, że odpowiedź na pytanie o skuteczność systemu pierwszej pomocy musi zostać udzielona z uwzględnieniem przede wszystkim istniejących zagrożeń na stanowiskach pracy. Rozporządzenie obliguje pracodawców do zorganizowania punktów pierwszej pomocy i apteczek w ściśle ustalonych miejscach. Szczegółowe rozwiązania i podjęte w tej sprawie zakładowe decyzje winny zostać zapisane w regulaminach pracy, bądź w zakładowych układach zbiorowych pracy. Pracownik, szczególnie nowo przyjęty powinien zostać zapoznany z podstawowymi zasadami systemu pierwszej pomocy, zarówno podczas szkoleń jak też na podstawie obowiązujących w zakładzie przepisów układowych czy regulaminowych. Według rozporządzenia pracodawca winien zapewnić punkty pierwszej pomocy w wydziałach gdzie wykonywane są prace powodujące duże zagrożenie wypadkowe, lub wydzielanie się substancji szkodliwych dla zdrowia. Umywalki z ciepłą i zimną wodą oraz niezbędny sprzęt ratowniczy i inne środki do udzielania pierwszej pomocy to podstawowe wymogi, jakie winny spełniać punkty pierwszej pomocy. Organizowanie zakładowej sieci tych punktów winno odpowiadać konkretnym potrzebom. Pracodawca realizując ten obowiązek winien zadbać o przeprowadzenie w tej sprawie konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi lub pracownikami (art. 23711aKP). Dla zapewnienia sprawnie działającego systemu pierwszej pomocy są wyznaczeni pracownicy (po przeszkoleniu) do udzielania pierwszej pomocy. Innym ważnym ogniwem w sprawnie działającym zakładowym systemie pierwszej pomocy są apteczki w ściśle określonych jednostkach organizacyjnych zakładu. Ich ilość, rozmieszczenie i wyposażenie zarówno samych apteczek jak i punktów pierwszej pomocy winny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. W tego rodzaju porozumieniu uwzględniony jest rodzaj i nasilenie występujących zagrożeń. Opinia lekarza, szczególnie w przedmiocie wyposażenia apteczek w leki i środki pozwalające na udzielanie pierwszej pomocy jest decydująca. Za bezpośrednią obsługę apteczek i punktów pierwszej pomocy odpowiedzialni są wyznaczeni i przeszkoleni pracownicy na danej zmianie. Konieczne jest, aby przy każdej oznakowanej zgodnie z PN apteczce i punkcie pierwszej pomocy były rozmieszczone instrukcje precyzyjnie określające tryb postępowania w razie wypadku oraz zawierające wykazy pracowników uprawniających do udzielenia pierwszej pomocy. Społeczni inspektorzy pracy i działacze zakładowych organizacji związkowych zobligowani są do bieżącej kontroli realizacji przez pracodawców prawnie określonego obowiązku.

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska