Trzeba wiedzieć, że…
Kazimierz Pasternak
Sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy jest jednym z
elementów decydujących często o skuteczności ratowania zdrowia i życia
poszkodowanych osób w wypadkach przy pracy. Zorganizowanie tego rodzaju systemu
jest obowiązkiem pracodawcy. Pracodawca zobowiązany jest udzielić pierwszej
pomocy poszkodowanym (art. 224KP) i zapewnić sprawnie funkcjonujący system
pierwszej pomocy w razie wypadku (Rozporządzenie MPiPS
z 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny
pracy). Nie wystarczy działanie pozorne. Ustawodawca nakazuje pracodawcy
zorganizować sprawnie działający system pierwszej pomocy oraz konieczne środki
do jej udzielenia. Rozporządzenie w paragrafie 44 nie różnicuje pracodawców,
nie uzależnia systemu pomocy od rodzaju działalności i nie narzuca
szczegółowych rozwiązań. Wiadomo, że odpowiedź na pytanie o skuteczność systemu
pierwszej pomocy musi zostać udzielona z uwzględnieniem przede wszystkim
istniejących zagrożeń na stanowiskach pracy. Rozporządzenie obliguje pracodawców
do zorganizowania punktów pierwszej pomocy i apteczek w ściśle ustalonych
miejscach. Szczegółowe rozwiązania i podjęte w tej sprawie zakładowe decyzje
winny zostać zapisane w regulaminach pracy, bądź w zakładowych układach
zbiorowych pracy. Pracownik, szczególnie nowo przyjęty powinien zostać
zapoznany z podstawowymi zasadami systemu pierwszej pomocy, zarówno podczas
szkoleń jak też na podstawie obowiązujących w zakładzie przepisów układowych
czy regulaminowych. Według rozporządzenia pracodawca winien zapewnić punkty
pierwszej pomocy w wydziałach gdzie wykonywane są prace powodujące duże
zagrożenie wypadkowe, lub wydzielanie się substancji szkodliwych dla zdrowia.
Umywalki z ciepłą i zimną wodą oraz niezbędny sprzęt ratowniczy i inne środki
do udzielania pierwszej pomocy to podstawowe wymogi, jakie winny spełniać
punkty pierwszej pomocy. Organizowanie zakładowej sieci tych punktów winno
odpowiadać konkretnym potrzebom. Pracodawca realizując ten obowiązek winien
zadbać o przeprowadzenie w tej sprawie konsultacji z zakładowymi organizacjami
związkowymi lub pracownikami (art. 23711aKP). Dla zapewnienia
sprawnie działającego systemu pierwszej pomocy są wyznaczeni pracownicy (po
przeszkoleniu) do udzielania pierwszej pomocy. Innym ważnym ogniwem w sprawnie
działającym zakładowym systemie pierwszej pomocy są apteczki w ściśle
określonych jednostkach organizacyjnych zakładu. Ich ilość, rozmieszczenie i
wyposażenie zarówno samych apteczek jak i punktów pierwszej pomocy winny być
ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną
nad pracownikami. W tego rodzaju porozumieniu uwzględniony jest rodzaj i nasilenie
występujących zagrożeń. Opinia lekarza, szczególnie w przedmiocie wyposażenia
apteczek w leki i środki pozwalające na udzielanie pierwszej pomocy jest
decydująca. Za bezpośrednią obsługę apteczek i punktów pierwszej pomocy
odpowiedzialni są wyznaczeni i przeszkoleni pracownicy na danej zmianie.
Konieczne jest, aby przy każdej oznakowanej zgodnie z PN apteczce i punkcie
pierwszej pomocy były rozmieszczone instrukcje precyzyjnie określające tryb
postępowania w razie wypadku oraz zawierające wykazy pracowników uprawniających
do udzielenia pierwszej pomocy. Społeczni inspektorzy pracy i działacze
zakładowych organizacji związkowych zobligowani są do bieżącej kontroli
realizacji przez pracodawców prawnie określonego obowiązku.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska