Kielce, dnia 13
września 2007r.
Sz.P. Zdzisław Wrzałka
Wicemarszałek
Województwa
Świętokrzyskiego
Zarząd Regionu Świętokrzyskiego NSZZ „Solidarność” otrzymuje
niepokojące sygnały dotyczące przyjętej przez Zarząd PKP S.A. koncepcji podziału Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
Według tej koncepcji przed ewentualnym usamorządowieniem
Przewozów Regionalnych dokonane zostanie wydzielenie kas biletowych jako
odrębnej Spółki oraz przekazanie części szynowych środków transportu będących
obecnie we władaniu Spółki Przewozy Regionalne dla nowo utworzonego podmiotu
realizującego przewozy międzyregionalne – InterRegio.
Realizacja tej koncepcji niesie, zdaniem Zarządu Regionu
Świętokrzyskiego NSZZ „Solidarność”, szereg zagrożeń, co do dalszego istnienia
przedsiębiorstwa Przewozy Regionalne, w tym miedzy innymi:
1. Grozi to pozbawieniem spółki
Przewozy Regionalne odpowiedniego majątku i zabezpieczenia
finansowo-logistycznego. Biorąc pod uwagę zadłużenie Spółki wynoszące według
„Strategii dla Transportu Kolejowego” (Ministerstwo Transportu, marzec 2007r.)
2mld zł, działanie takie nazywane jest kolokwialnie tworzeniem „wydmuszki”;
2. Skutkiem będzie próba przekazania
samorządom wojewódzkim takiej właśnie „wydmuszki” niespełniającej
minimalnych wymogów funkcjonowania jej jako samodzielnej spółki;
3. Koncepcja ta stoi w sprzeczności
z przyjętą wspomnianą już „Strategią dla Transportu Kolejowego”. Strategia ta
zakłada oddłużenie Spółki Przewozy Regionalne poprzez udzielenie dotacji i
spłaty od PKP S.A. po ratyfikacji wspomnianej
strategii przez Komisję Europejską ze względu na charakter pomocy publicznej
takiej operacji. Biorąc pod uwagę uciążliwość uzyskania zgody na pomoc
publiczną od Komisji Europejskiej, wyłączenie w pierwszej kolejności majątku ze
spółki Przewozy Regionalne, grozi pozostawieniem dotychczasowych długów na
Spółce pozbawionej elementarnych atrybutów niezbędnych do samodzielnego
funkcjonowania.
4. Dla regionu – szczególnie
województwa świętokrzyskiego, oznacza to skazanie na obcego przewoźnika ze
wszystkimi negatywnymi skutkami degradującymi województwo.
5. W sferze społecznej, przy
realizacji opisanych planów PKP S.A., skutkować to
musi utratą miejsc pracy dla co najmniej 300 pracowników zatrudnionych przez
Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych, zatrudniający obecnie ponad 500
pracowników.
W tej sytuacji Zarząd Regionu Świętokrzyskiego NSZZ
„Solidarność” zwraca się do Pana Marszałka i do Zarządu Województwa
Świętokrzyskiego o podjecie działań zapobiegających wymienionym powyżej
konsekwencjom.
Z poważaniem
(-)Waldemar Bartosz
Przewodniczący
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ „Solidarność”
Do wiadomości:
1. Premier Rządu RP
2. Minister Transportu
3. Zarząd PKP S.A.
4. Zarząd PKP Przewozy Regionalne
5. Komisja Krajowa NSZZ
„Solidarność”
6. Dyrektor świętokrzyskiego Zakładu
Przewozów Regionalnych
7. Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” w Świętokrzyskim
Zakładzie Przewozów Regionalnych
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska