Trzeba wiedzieć, że…
Kazimierz Pasternak
Wypadkiem przy pracy jest zdarzenie nagłe, wywołane
przyczyną zewnętrzną powodującą uraz lub śmierć, mające związek z pracą,
traktowaną jako wykonywanie przez pracownika zwykłych czynności na rzecz
pracodawcy bez polecenia oraz pozostawienia pracownika w dyspozycji pracodawcy.
Ustawa z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z
2002r. Nr 199 poz. 1673 z późniejszymi zmianami) w artykule 3 daje odpowiedź na
pytanie jakie zdarzenia są traktowane na równi z wypadkiem przy pracy, oraz
wymienia okoliczności, w których zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną
powodującą uraz lub śmierć występujące w okresie ubezpieczenia wypadkowego jest
traktowane jako wypadek przy pracy. Przykładowo, uprawianie sportu podczas
zawodów i treningów przez osobę pobierającą stypendium sportowe po wystąpieniu
w/w przesłanek będzie traktowane jako wypadek przy pracy. Tryb ustalania
okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposób ich dokumentowania
określa Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998r. (Dz. U. z 2004r. Nr 14 poz. 117). Treść tego rozporządzenia winna
być szczegółowo znana przez społecznych inspektorów pracy i samych pracowników.
Społeczni inspektorzy pracy z obowiązku określonego w ustawie wchodzą w skład
zespołów powypadkowych, ustalających okoliczności i przyczyny wypadków przy
pracy. Nie jest możliwe precyzyjne wykonanie oceny okoliczności i przyczyn
wypadku bez bardzo dobrej znajomości tego rozporządzenia. Wszelkie niedoróbki,
błędy, braki dowodowe, pobieżna ocena często znacząco szkodzi pracownikowi w
dochodzeniu swoich racji z tytułu wypadku przy pracy. Aby można było powiedzieć
o zdarzeniu uznanym za wypadek przy pracy muszą wystąpić wymienione wyżej
wszystkie elementy definicji wypadku przy pracy.
Często trudnym problemem dla zespołów powypadkowych jest
ustalenie wystąpienia urazu wewnętrznego będącego często wynikiem upadku z
wysokości, czy nagłego dźwignięcia. W takich przypadkach, po ustaleniu
szczegółowych okoliczności i przyczyn wypadku konieczna jest konsultacja
lekarza prowadzącego lub specjalisty. Pomocne być mogą inne dowody dotyczące
wypadku. Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem
przy pracy, albo że zachodzą okoliczności, które mogą
mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku
wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę
takiego stwierdzenia, (art. 11 ust. 1 cyt. Rozporządzenia). To bardzo ważny
zapis, często pomijany w protokołach powypadkowych, zmuszający zespoły
powypadkowe do szczegółowego uzasadnienia wydanego werdyktu.
Protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca i niezwłocznie
doręcza poszkodowanemu lub rodzinie, jeśli mamy do czynienia z wypadkiem
śmiertelnym, oraz inspektorowi pracy, jeśli miał miejsce wypadek śmiertelny,
ciężki lub zbiorowy. Poszkodowany w wypadku ma niczym nieograniczone prawo do
zapoznania się z aktami sprawy, sporządzenia notatek, oraz zgłoszenia uwag i
zastrzeżeń do treści ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Tu na
wysokości zadania winien zawsze stawać społeczny inspektor pracy (obiektywny,
wyspecjalizowany w problematyce wypadkowej, bezpośredni obrońca pracownika
poszkodowanego). Nie jest łatwo poszkodowanemu bronić swoich racji. Często nie
zna swoich uprawnień. Dlatego pomoc społecznego inspektora pracy, aktywnego i
doświadczonego jest bezwzględnie potrzebna.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska