Trzeba wiedzieć, że…
Kazimierz Pasternak
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY posiada rangę gwarancji
konstytucyjnych i należy do podstawowych obowiązków pracodawcy. Jest jedną z
zasad prawa pracy. Kilka Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczy
tej problematyki. Tej tematyce poświęcone są Dyrektywy unijne obowiązujące w
krajach UE. W prawie krajowym bezpieczeństwo i higiena pracy jest obszernie
regulowane w kodeksie pracy, oraz innych licznych ustawach i aktach
wykonawczych. Szczegółowe zakładowe lub branżowe regulacje w tej materii
zawierają zakładowe (ponadzakładowe) układy zbiorowe
pracy i regulaminy pracy. Art. 207 kodeksu pracy obliguje pracodawcę do
ponoszenia pełnej odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy.
Obowiązek ten nie dotyczy wyłącznie pracowników. Każdy, kto wykonuje pracę na
terenie zakładu pracy bez względu na status, rodzaj umowy, ma mieć obowiązkowo
zagwarantowane bezpieczne i higieniczne warunki pracy. To samo dotyczy
pracowników zatrudnionych u innego pracodawcy wykonujących pracę na terenie
innego zakładu pracy. Obowiązek ten nie może być sprowadzony do fikcji, pewnych
kosmetycznych, ogólnikowych zachowań. Nie dopuszczalne jest tutaj działanie na
skróty mające na celu marginalizację tej ochrony i uzyskanie liczbowo wymiernych
oszczędności. Pracodawca ma jasno postawione obowiązki, z których ma się
wywiązać. Bezpieczeństwo i higiena pracy nie może być traktowana w sposób
zawężony, sprowadzający się jedynie do zapewnienia pracownikom minimalnych
warunków, a ma powodować stałą, systematyczną ochronę zdrowia i życia
pracowników i innych osób wykonujących pracę na rzecz pracodawcy.
W zależności od rodzaju zakładu, branży, występujących
zagrożeń w miejscu pracy, stopień skomplikowania i zapewnienia ochrony zdrowia
i życia pracowników i innych osób jest różny. Znacznie trudniej jest skutecznie
chronić zdrowia i życia pracowników i osób o innym statusie w hutach,
kopalniach, budownictwie niż dla przykładu na salach wykładowych. Aby ochrona
ta była maksymalnie skuteczna ustawodawca (art. 207§2KP) nakazuje pracodawcy
odpowiednie wykorzystanie osiągnięć nauki i techniki. Jeśli „odpowiednie” to
znaczy, że pracodawca na bieżąco zobowiązany został do stałego zapoznawania się
z osiągnięciami nauki i techniki, oraz wdrażania tych naukowo - technicznych
nowości w kierowanym przez siebie zakładzie pracy dla eliminowania istniejących
zagrożeń na stanowiskach pracy i systematycznej, skutecznej ochrony zdrowia i
życia pracowników. Na pracodawcy spoczywa obowiązek organizowania pracy w
sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w rozumieniu
kompleksowym. Przede wszystkim wymagana jest tutaj podstawowa znajomość tych
wymogów przez pracodawcę. Temu celowi służą miedzy innymi szkolenia. Organem
pomocniczym dla pracodawcy w realizacji tego obowiązku jest zakładowa służba
BHP. Temu celowi służą konsultacje realizowane miedzy pracodawcą a zakładowymi
organizacjami związkowymi. Pomocne w zapewnieniu przez pracodawcę bezpiecznych
i higienicznych warunków pracy są kontrole państwowej inspekcji pracy i innych
instytucji państwowego nadzoru nad warunkami pracy. Istotnym elementem w
zapewnieniu przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy są
zalecenia i uwagi wydawane przez społecznych inspektorów pracy. Ważne zadanie w
tej materii odgrywa dobrze zorganizowana i aktywna zakładowa komisja BHP, która
będąc zakładowym organem opiniodawczo-doradczym (wymóg 250 zatrudnionych
pracowników) może pomóc pracodawcy w realizacji spoczywającego na nim obowiązku
zatrudniania pracowników i innych osób wykonujących pracę w warunkach
bezpiecznych i higienicznych, eliminujących groźbę utraty zdrowia i życia.
Powrót do: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska