Porady prawne
W naszym zakładzie pracy są wyznaczone miejsca do palenia.
Ponieważ pracuję sam w pokoju, uważałem, że mogę w nim palić papierosy.
Tymczasem pracodawca udzielił mi kary upomnienia. Czy mógł to zrobić?
Tak. Palenie papierosów przez pracowników w miejscach innych
niż wyznaczone do tego przez pracodawcę stanowi naruszenie bezpieczeństwa i
higieny pracy i jako takie może narazić pracownika na nałożenie na niego
zgodnie z art. 108 § 2 KP kary porządkowej:
-
kary upomnienia,
-
kary nagany.
-
kary pieniężnej.
Jeśli pracownik notorycznie narusza zakaz palenia poza
wyznaczonym do tego celu pomieszczeniem, może to być podstawą dla pracodawcy w
pewnych, ściśle określonych sytuacjach do wypowiedzenia umowy o pracę, a
niekiedy również do rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu
wypowiedzenia. Może to jednak nastąpić tylko wówczas, gdy pracownik narusza
kilka podstawowych obowiązków pracowniczych określonych w art. 100 § 2 KP, tj.
obowiązek przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa
i higieny pracy.
Pracodawca nie zorganizował na terenie budynku palarni.
Zakazał również palenia papierosów na klatkach schodowych, przedsionkach,
korytarzach, w piwnicy itp. W związku z powyższym pracownicy, aby zapalić
papierosa muszą wychodzić przed budynek, gdzie zostały ustawione popielniczki.
Czy pracodawca działa zgodnie z prawem?
Nie. Pracodawca jest zobowiązany do zorganizowania palarni
według zasad określonych w rozporządzeniu. Niemniej jego działania zakazujące
palenia papierosów na klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach itp.
należy uznać za właściwe. W takiej sytuacji pracodawca nie będzie mógł jednak
pociągnąć pracowników do odpowiedzialności za naruszenie zakazu palenia na
klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach itp.
Zgodnie z § 40-42 załącznika nr 3 do rozporządzenia w
palarni powinno przypadać, co najmniej 0,1m2 powierzchni podłogi na
każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia,
z tym jednak, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na
palarnie nie powinna być mniejsza niż 4m2. Ponadto w palarni należy
zapewnić popielniczki oraz przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w
ciągu godziny. Przytoczone wyżej przepisy nie dają żadnej dowolności w
przeznaczaniu pomieszczeń na palarnię, a może się zdarzyć i tak, że palarnia
wystarczająca w pewnym czasie będzie musiała być powiększona w związku ze
wzrostem liczby palaczy na danej zmianie. Pracodawca ponadto jest zobowiązany
do zamieszczenia w regulaminie pracy informacji na temat zakazu palenia
tytoniu, ewentualnie na temat pomieszczenia palarni. Zgodnie z art. 283 KP
pracodawca, który nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny
pracy, czyli m.in. obowiązku przygotowania palarni na terenie zakładu, może z
tego powodu podlegać karze grzywny.
oprac.: Katarzyna Wronka-Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska