Porady prawne

 

 

W naszym zakładzie pracy są wyznaczone miejsca do palenia. Ponieważ pracuję sam w pokoju, uważałem, że mogę w nim palić papierosy. Tymczasem pracodawca udzielił mi kary upomnienia. Czy mógł to zrobić?

 

Tak. Palenie papierosów przez pracowników w miejscach innych niż wyznaczone do tego przez pracodawcę stanowi naruszenie bezpieczeństwa i higieny pracy i jako takie może narazić pracownika na nałożenie na niego zgodnie z art. 108 § 2 KP kary porządkowej:

-          kary upomnienia,

-          kary nagany.

-          kary pieniężnej.

Jeśli pracownik notorycznie narusza zakaz palenia poza wyznaczonym do tego celu pomieszczeniem, może to być podstawą dla pracodawcy w pewnych, ściśle określonych sytuacjach do wypowiedzenia umowy o pracę, a niekiedy również do rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Może to jednak nastąpić tylko wówczas, gdy pracownik narusza kilka podstawowych obowiązków pracowniczych określonych w art. 100 § 2 KP, tj. obowiązek przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

 

Pracodawca nie zorganizował na terenie budynku palarni. Zakazał również palenia papierosów na klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach, w piwnicy itp. W związku z powyższym pracownicy, aby zapalić papierosa muszą wychodzić przed budynek, gdzie zostały ustawione popielniczki. Czy pracodawca działa zgodnie z prawem?

 

Nie. Pracodawca jest zobowiązany do zorganizowania palarni według zasad określonych w rozporządzeniu. Niemniej jego działania zakazujące palenia papierosów na klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach itp. należy uznać za właściwe. W takiej sytuacji pracodawca nie będzie mógł jednak pociągnąć pracowników do odpowiedzialności za naruszenie zakazu palenia na klatkach schodowych, przedsionkach, korytarzach itp.

Zgodnie z § 40-42 załącznika nr 3 do rozporządzenia w palarni powinno przypadać, co najmniej 0,1m2 powierzchni podłogi na każdego pracownika najliczniejszej zmiany korzystającego z tego pomieszczenia, z tym jednak, że powierzchnia poszczególnych pomieszczeń przeznaczonych na palarnie nie powinna być mniejsza niż 4m2. Ponadto w palarni należy zapewnić popielniczki oraz przynajmniej dziesięciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny. Przytoczone wyżej przepisy nie dają żadnej dowolności w przeznaczaniu pomieszczeń na palarnię, a może się zdarzyć i tak, że palarnia wystarczająca w pewnym czasie będzie musiała być powiększona w związku ze wzrostem liczby palaczy na danej zmianie. Pracodawca ponadto jest zobowiązany do zamieszczenia w regulaminie pracy informacji na temat zakazu palenia tytoniu, ewentualnie na temat pomieszczenia palarni. Zgodnie z art. 283 KP pracodawca, który nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli m.in. obowiązku przygotowania palarni na terenie zakładu, może z tego powodu podlegać karze grzywny.

oprac.: Katarzyna Wronka-Dział Prawny

Zarządu Regionu Świętokrzyskiego

NSZZ "Solidarność"

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska