Porady prawne
Kiedy pracownik może
skorzystać z dni wolnych na poszukiwanie pracy?
Kodeks pracy przewiduje możliwość udzielenia pracownikowi
„dni wolnych na poszukiwanie pracy”. Aby można było z tego uprawnienia
skorzystać muszą zaistnieć konkretne przesłanki. Przede wszystkim pracownik
musi znajdować się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę. Ponadto wypowiedzenie
musi nastąpić ze strony pracodawcy. Jeśli pracownik złoży wypowiedzenie umowy o
pracę traci uprawnienie do dni wolnych. Dodatkowym warunkiem, o którym mowa w
przepisach Kodeksu pracy jest, aby okres wypowiedzenia wynosił
co najmniej 2 tygodnie.
Wymiar zwolnienia na poszukiwanie pracy wynosi:
-
2
dni robocze – w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego wypowiedzenia,
-
3
dni robocze – w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia, a także w sytuacji, gdy
trzymiesięczny okres wypowiedzenia ulega skróceniu z powodu ogłoszenia
upadłości lub likwidacji pracodawcy, albo z innych przyczyn niedotyczących
pracowników.
Czy składka na
ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowa, czy dobrowolna? Jakie dokumenty
trzeba wypełnić, jeśli ktoś chce zrezygnować z tego ubezpieczenia?
Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniu społecznym,
ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowe dla pracowników (z wyłączeniem
prokuratorów), członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni
kółek rolniczych oraz osób odbywających służbę zastępczą. Te osoby nie mogą
samodzielnie zrezygnować z ubezpieczenia chorobowego.
Natomiast dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego mogą
przystąpić:
-
osoby wykonujące pracę nakładczą,
-
osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, albo
innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego
dotyczące zlecenia oraz osoby, które współdziałają przy wykonywaniu tych umów,
-
osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące,
-
osoby wykonujące odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy w czasie
odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
-
duchowni.
Czy pracownik może
samodzielnie rozwiązać umowę o pracę zawartą na czas określony, na zastępstwo
innego pracownika?
Umowa na zastępstwo jest rzeczywiście formą umowy na czas
określony. Jednak w zakresie wypowiadania umów po pracę, kodeks pracy inaczej
reguluje te dwie umowy. Jeśli chodzi o umowę zawartą na czas określony, to
pracownik może ją wypowiedzieć z zachowaniem dwutygodniowego okresu
wypowiedzenia, z tym, że Kodeks pracy stawia tu dodatkowe obostrzenia.
Mianowicie umowa na czas określony, musi być zawarta na okres dłuższy niż 6
miesięcy i dodatkowo umowa o pracę musi przewidywać możliwość wypowiedzenia.
Natomiast w kwestii wypowiedzenia umowy zawartej w celu
zastępstwa nieobecnego pracownika, przepisy kodeksu pracy przewidują większą
swobodę stron. Zgodnie z art. 33 1 k.p. strony
mogą wypowiedzieć umowę na zastępstwo w każdym czasie, a okres wypowiedzenia
wynosi tu tylko 3 dni robocze.
oprac.: Katarzyna Wronka-Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska