Porady prawne

 

 

Kiedy pracownik może skorzystać z dni wolnych na poszukiwanie pracy?

 

Kodeks pracy przewiduje możliwość udzielenia pracownikowi „dni wolnych na poszukiwanie pracy”. Aby można było z tego uprawnienia skorzystać muszą zaistnieć konkretne przesłanki. Przede wszystkim pracownik musi znajdować się w okresie wypowiedzenia umowy o pracę. Ponadto wypowiedzenie musi nastąpić ze strony pracodawcy. Jeśli pracownik złoży wypowiedzenie umowy o pracę traci uprawnienie do dni wolnych. Dodatkowym warunkiem, o którym mowa w przepisach Kodeksu pracy jest, aby okres wypowiedzenia wynosił co najmniej 2 tygodnie.

Wymiar zwolnienia na poszukiwanie pracy wynosi:

-        2 dni robocze – w okresie dwutygodniowego i jednomiesięcznego wypowiedzenia,

-        3 dni robocze – w okresie trzymiesięcznego wypowiedzenia, a także w sytuacji, gdy trzymiesięczny okres wypowiedzenia ulega skróceniu z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, albo z innych przyczyn niedotyczących pracowników.

 

 

Czy składka na ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowa, czy dobrowolna? Jakie dokumenty trzeba wypełnić, jeśli ktoś chce zrezygnować z tego ubezpieczenia?

 

Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniu społecznym, ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowe dla pracowników (z wyłączeniem prokuratorów), członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych oraz osób odbywających służbę zastępczą. Te osoby nie mogą samodzielnie zrezygnować z ubezpieczenia chorobowego.

Natomiast dobrowolnie do ubezpieczenia chorobowego mogą przystąpić:

-        osoby wykonujące pracę nakładczą,

-        osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia oraz osoby, które współdziałają przy wykonywaniu tych umów,

-        osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące,

-        osoby wykonujące odpłatnie pracę na podstawie skierowania do pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,

-        duchowni.

 

 

Czy pracownik może samodzielnie rozwiązać umowę o pracę zawartą na czas określony, na zastępstwo innego pracownika?

 

Umowa na zastępstwo jest rzeczywiście formą umowy na czas określony. Jednak w zakresie wypowiadania umów po pracę, kodeks pracy inaczej reguluje te dwie umowy. Jeśli chodzi o umowę zawartą na czas określony, to pracownik może ją wypowiedzieć z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia, z tym, że Kodeks pracy stawia tu dodatkowe obostrzenia. Mianowicie umowa na czas określony, musi być zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy i dodatkowo umowa o pracę musi przewidywać możliwość wypowiedzenia.

Natomiast w kwestii wypowiedzenia umowy zawartej w celu zastępstwa nieobecnego pracownika, przepisy kodeksu pracy przewidują większą swobodę stron. Zgodnie z art. 33 1 k.p. strony mogą wypowiedzieć umowę na zastępstwo w każdym czasie, a okres wypowiedzenia wynosi tu tylko 3 dni robocze.

oprac.: Katarzyna Wronka-Dział Prawny

Zarządu Regionu Świętokrzyskiego

NSZZ "Solidarność"

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska