Uprawnienia
organizacji pracowniczych (cz. III)
Katarzyna Wronka
W poprzednich numerach Tygodnika Solidarność Świętokrzyska
omówione zostały kompetencje związków zawodowych jako organizacji
pracowniczych, których kompetencje są najszersze, a następnie uprawnienia rad
pracowników. Poniżej, kontynuując tę tematykę, pragnę przybliżyć uprawnienia
europejskich rad zakładowych, a w następnych artykułach kolejno omówić
pozostałe organizacje, których zadania obejmują również interesy pracowników.
Europejskie rady
zakładowe, pojawiły
się w polskim systemie prawnym na mocy ustawy z dnia
Zanim zostanie powołana europejska rada zakładowa, najpierw
dochodzi do wyłonienia tzw. specjalnego zespołu negocjacyjnego. Jego zadaniem
jest zawarcie z zarządem centralnym porozumienia o ustanowieniu europejskiej
rady zakładowej lub ustaleniu sposobu informowania pracowników i konsultacji z
pracownikami. Warto zaznaczyć, kogo rozumie się jako zarząd centralny. Zatem
zgodnie z przepisami ustawy jest to osoba lub organ zarządzający
przedsiębiorstwem o zasięgu wspólnotowym lub przedsiębiorstwem należącym do
przedsiębiorcy sprawującego kontrolę w grupie przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym.
Zespół negocjacyjny składa się z co
najmniej trzech osób, z tym, że liczba członków zespołu nie może być większa
niż liczba państw członkowskich. Zasady wyboru i składu specjalnego zespołu
negocjacyjnego omówione zostały w rozdziale II ustawy. Przepisy stanowią, iż w
terminie 30 dni od ustalenia składu specjalnego zespołu negocjacyjnego zarząd
centralny zwołuje zebranie z jego udziałem w celu zawarcia porozumienia o
ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu innego sposobu
informowania pracowników i konsultacji z pracownikami. W tym celu zarząd
centralny informuje właściwe zarządy przedsiębiorstw i zakładów pracy o
zwołaniu zebrania. Zarząd centralny i specjalny zespół negocjacyjny prowadzą
negocjacje, których celem jest zawarcie porozumienia o utworzeniu europejskiej
rady zakładowej lub ustaleniu sposobu informowania pracowników i konsultacji z
pracownikami. Zamiast ustanowienia europejskiej rady zakładowej, zarząd
centralny i specjalny zespół negocjacyjny mogą ustalić jeden lub kilka
sposobów, w jakich będzie następowało informowanie pracowników i konsultacja z
nimi. W tym celu musi zostać zawarte pisemne porozumienie (dotyczące wszystkich
pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie lub w grupie przedsiębiorstw o
zasięgu wspólnotowym) które określa zasady odbywania
spotkań przedstawicieli reprezentujących pracowników w celu wymiany poglądów na
temat przekazywanych im informacji.
Jeśli natomiast zarząd centralny i specjalny zespół
negocjacyjny uzgodnią, iż zostanie powołana europejska rada zakładowa, wówczas
zawierają porozumienie, które określa w szczególności: przedsiębiorstwa i
zakłady pracy należące do przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym, których porozumienie dotyczy; skład europejskiej rady zakładowej,
liczbę członków, podział mandatów oraz czas trwania mandatu; uprawnienia
europejskiej rady zakładowej oraz sposób informowania i prowadzenia z nią
konsultacji; miejsce, częstotliwość oraz czas trwania zebrań europejskiej rady
zakładowej; środki finansowe i materialne przyznane europejskiej radzie
zakładowej; a także okres obowiązywania porozumienia i procedurę jego
renegocjacji.
Jak już wspomniałam powyżej europejską radę zakładową tworzy
się, gdy postanowi tak zarząd centralny i specjalny zespół negocjacyjny.
Jednakże ustawa przyznaje, iż rada może zostać utworzona w innym trybie,
jeśli zarząd centralny nie podejmie negocjacji w terminie 6 miesięcy od daty
złożenia przez pracowników wniosku w sprawie zawarcia porozumienia o utworzeniu
europejskiej rady zakładowej albo jeśli nie dojdzie do
zawarcia porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu
sposobu informowania pracowników i konsultacji z nimi w terminie 3 lat od daty
podjęcia inicjatywy przez zarząd centralny lub złożenia przez pracowników
wniosku o zawarcie porozumienia o utworzeniu rady.
W takiej sytuacji europejska rada zakładowa składa się z
przedstawicieli pracowników zatrudnionych na terytorium państw członkowskich w
przedsiębiorstwie lub w grupie przedsiębiorstw i zasięgu wspólnotowym i składa się z co najmniej 3 i nie więcej niż 30 członków.
Szczegółowe zasady wyboru członków europejskiej rady zakładowej przedstawione
są w art. 22 – 27 ustawy.
Uprawnienia europejskiej rady zakładowej dotyczą uzyskiwania
informacji i prowadzenia konsultacji dotyczących całego przedsiębiorstwa lub
grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym albo co
najmniej dwóch zakładów pracy lub dwóch przedsiębiorstw położonych w różnych
państwach członkowskich. Natomiast w przypadku przedsiębiorstwa i grupy przedsiębiorstw
o zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny nie ma siedziby w państwie
członkowskim, europejska rada zakładowa jest uprawniona do uzyskiwania
informacji i prowadzenia konsultacji dotyczących wszystkich zakładów pracy lub
przedsiębiorstw położonych w państwach członkowskich albo co
najmniej dwóch zakłàdów pracy lub dwóch przedsiębiorstw położonych w
różnych państwach członkowskich.
Ustawa stanowi, iż zarząd centralny organizuje
co najmniej raz w roku spotkanie z europejską radą zakładową w celu
przedstawienia informacji o sytuacji gospodarczej, perspektywach rozwoju
przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym oraz
przeprowadzenia konsultacji w sprawie przedstawionych informacji. Przed tym
spotkaniem zarząd ma obowiązek przygotować sprawozdanie dotyczące sytuacji
gospodarczej i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw.
Informacje i konsultacje dotyczą w szczególności:
Dodatkowo, w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych
okoliczności, które mają istotny wpływ na sytuację pracowników, w szczególności
w przypadku zwolnień grupowych, zmiany lokalizacji przedsiębiorstwa lub zakładu
pracy albo istotnej części przedsiębiorstwa lub zakładu pracy, czy w przypadku
zaprzestania działalności przedsiębiorstwa lub zakładu pracy albo istotnej
części przedsiębiorstwa lub zakładu pracy, zarząd centralny ma obowiązek
powiadomić o tym europejską radę zakładową, chyba że
powołano prezydium – wówczas zarząd ma obowiązek powiadomić prezydium. Na
wniosek prezydium, lub (w razie jego nieutworzenia) na wniosek europejskiej
rady zakładowej, zarząd centralny lub zarząd innego szczebla wskazany przez
wnioskodawcę, uprawniony do podejmowania samodzielnych decyzji ma obowiązek
spotkać się z prezydium albo europejską radą zakładową w celu przedstawienia
informacji (w formie sprawozdania) lub odbycia konsultacji dotyczących spraw
mających istotne znaczenia dla interesów pracowniczych.
Podobnie jak w przypadku rad pracowników, tak i członków
europejskich rad zakładowych obowiązuje zakaz ujawniania informacji
stanowiących tajemnice przedsiębiorstwa. Pewne podobieństwa widoczne są także
na etapie prac, gdyż w trakcie konsultacji członkowie europejskich rad mogą
korzystać z pomocy ekspertów z danej dziedziny.
Widać jednakże, iż kompetencje europejskich rad zakładowych,
chociaż są szerokie i obejmują wiele aspektów, nie przekraczają uprawnień
związków zawodowych i nie mogą zastąpić w zakresie obrony interesów
pracowniczych.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska