Prawa i
obowiązki społecznych inspektorów pracy
Katarzyna
Wronka
Prawa i obowiązki społecznych inspektorów pracy
wynikają z dwóch aktów prawnych. Podstawowym jest ustawa z dnia 24 czerwca 1983
roku o społecznej inspekcji pracy, natomiast kwestie szczegółowe reguluje
uchwała Rady Państwa z dnia 6 lipca 1983 roku w sprawie wytycznych do
działalności społecznych inspektorów pracy.
Już przepis art. 185 Kodeksu pracy
stanowi, iż społeczną kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i
zasad bhp sprawuje społeczna inspekcja pracy. Jej organizację, zadania i
uprawnienia określają przepisy szczegółowe (przepisy ustawy o społecznej
inspekcji pracy). Wstępne przepisy tej ustawy stanowią, iż społeczna inspekcja
pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu
zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz
ochronę uprawnień pracowniczych. Społeczna inspekcja pracy, mimo, iż kierowana
jest przez zakładowe organizacje związkowe, reprezentuje interesy wszystkich
pracowników w zakładach pracy (bez względu na ich przynależność związkową).
Obok Kodeksu pracy i ustawy o społecznej inspekcji pracy, również
ustawa o związkach zawodowych w art. 23 ust. 1 stanowi, iż organizacje
związkowe sprawują kontrolę nad przestrzeganiem prawa pracy oraz uczestniczą,
na zasadach określonych odrębnymi przepisami w nadzorze nad przestrzeganiem
przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto związki zawodowe
reprezentują interesy pracowników w zakresie warunków pracy i warunków socjalno
– bytowych oraz bronią ich praw w tym zakresie.
Wykonywanie tych zadań może odbywać się bezpośrednio lub pośrednio – kierując
działalnością społecznej inspekcji pracy oraz współdziałając z Państwową
Inspekcją Pracy.
Zadania
społecznych inspektorów pracy koncentrują się na trzech blokach, mianowicie:
- w zakresie bezpieczeństwa pracy - na eliminowaniu zagrożeń, które są przyczyną
wypadków i chorób zawodowych, przestrzeganiu wymogów technologicznych,
wyposażeniu maszyn i urządzeń w osłony i urządzenia zabezpieczające,
wyposażeniu pracowników w sprawny sprzęt ochrony osobistej, przestrzeganiu
przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy,
- w zakresie higieny pracy - na zapewnieniu pracownikom norm
higienicznych w szczególności dotyczących substancji szkodliwych, zapylenia,
hałasu, wibracji, mikroklimatu i oświetlenia oraz zapewnienia pracownikom
odpowiednich pomieszczeń higieniczno- sanitarnych,
- w zakresie prawnej ochrony pracy - na kontroli przestrzegania
przepisów o czasie pracy, ochrony pracy kobiet, świadczeń pieniężnych z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
W szczegółach, ustawa stanowi, iż społeczni
inspektorzy pracy mają prawo do:
1. kontrolowania stanu
budynków, maszyn, urządzeń, technicznych i sanitarnych oraz procesy
technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
2. kontrolowania
przestrzegania przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i
regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bhp, uprawnień pracowników
związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i
czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
3. uczestniczenia w
kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony
środowiska naturalnego,
4. brania udziału w
ustalaniu okoliczności i przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań
na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz
kontrolowania stosowania przez zakład pracy właściwych środków zapobiegawczych,
5. uczestniczenia w
przeprowadzeniu społecznych przeglądów warunków pracy,
6. opiniowania
projektów planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów
rehabilitacji zawodowej oraz kontrolowania realizacji tych planów,
7. podejmowania
działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu
właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływania na
przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bhp,
8. wykonywania innych
zadań określonych w ustawie o społecznej inspekcji pracy, alb w innych
przepisach.
Inne zadania społecznego inspektora pracy
zwiększające jego uprawnienia mogą określać przepisy wewnętrzne, np. zawarte w tym zakresie porozumienia.
Społeczny inspektor pracy powinien, co do
zasady, wykonywać swoje obowiązki poza godzinami pracy. Jeśli zdarzy się, że
wykonywanie obowiązków musi nastąpić w godzinach pracy społecznego inspektora
pracy, wówczas zachowuje on prawo do wynagrodzenia. Jednakże, aby umożliwić
społecznym inspektorom pracy sprawne wykonywanie ich uprawnień, SIP-owiec ma prawo wstępu w każdym czasie do pomieszczeń i
urządzeń zakładu pracy i pracodawca nie może tego zabraniać. Ponadto społeczny
inspektor pracy ma prawo żądać od kierownika zakładu pracy oraz oddziału
(wydziału) i od jego pracowników informacji okazania dokumentów w sprawach
wchodzących w zakres jego działania.
Jeżeli inspektor stwierdzi, że przepisy nie są przestrzegane, ma
on prawo poinformowania o tym kierownika zakładu pracy oraz oddziału (wydziału),
jednocześnie zapisując to w księdze zaleceń i uwag, prowadzona przez zakład
pracy (lub przez wydziały zakładu pracy). Zalecenia wydawane
przez SIP-owca powinny być sporządzone w
formie pisemnej, z zakreśleniem terminu, do kiedy należy usunąć stwierdzone
uchybienia.
Zalecenia społecznego inspektora pracy podlegają wykonaniu, a
zapewnienie wykonania tych zaleceń należy do podstawowych obowiązków pracodawcy
(art. 207 § 2. ust.4). Również ustawa o społecznej inspekcji pracy stanowi, iż
kierownik zakładu pracy, oddziału (wydziału) podejmuje decyzję w sprawie
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, a następnie ma obowiązek poinformować
o tym społecznego inspektora pracy.
W razie stwierdzenia naruszenia przez pracownika przepisów i zasad
bhp, SIP-owiec zwraca uwagę pracownikowi na obowiązek
przestrzegania prawa i ww. zasad. Jeśli natomiast zachowanie pracownika
wskazywałoby na niedostateczną znajomość przepisów bhp oraz nieumiejętność
wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych pracowników, społeczny
inspektor pracy powinien zwrócić się do właściwej komórki organizacyjnej o
czasowe odsunięcie tegoż pracownika od wykonywanej pracy i odpowiednie
przeszkolenie go w zakresie przepisów i zasad bhp.
Jeśli społeczny inspektor pracy zauważy, że w miejscu pracy
występują zagrożenia mogące spowodować wypadek przy pracy, występuje do
kierownika zakładu pracy o natychmiastowe usuniecie tego zagrożenia, w razie
niewykonania – wydaje właściwe zalecenie w formie pisemnej, a ponadto
zawiadamia zakładową organizację związkową.
Przy wykonywaniu swoich obowiązków, inspektorzy
muszą pamiętać, że obowiązuje ich zachowanie tajemnicy (zgodnie z ochroną
tajemnicy) państwowej i służbowej. Odpowiednie warunki do wykonywania zadań,
społeczny inspektor pracy powinien mieć zapewnione przez zakład pracy. Aby
umożliwić społecznemu inspektorowi pracy swobodne wykonywanie uprawnień,
podlega on szczególnej ochronie przed wypowiedzeniem i rozwiązaniem umowy o
pracę (w czasie trwania mandatu oraz przez rok po jego zakończeniu), a dodatkowo
mają oni prawo uzyskania pomocy od państwowej Inspekcji Pracy poprzez
poradnictwo prawne, szkolenia i specjalistyczną prasę.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska