Porady prawne
Czy społeczny inspektor pracy ma prawo do wynagrodzenia za czas
pełnienia tej służby? W jaki sposób ustala się dla niego wynagrodzenie?
Zgodnie z
przepisami ustawy o społecznej
inspekcji pracy, społeczni inspektorzy pracy powinni wykonywać swoje
czynności w zasadzie poza godzinami
pracy. Jednakże w razie
konieczności wykonywania swoich czynności w godzinach pracy lub uczestniczenia
w naradach i szkoleniach, społeczni inspektorzy pracy zachowują prawo do
wynagrodzenia. Ponadto ustawa stanowi, iż w razie znacznego obciążenia
zadaniami wynikającymi z pełnienia funkcji społecznego inspektora pracy,
kierownik zakładu pracy na wniosek zakładowych organizacji związkowych może
ustalić miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane do wysokości nie
przekraczającej wynagrodzenia za 30godzin pracy osoby pełniej funkcję
społecznego inspektora pracy. W szczególnie uzasadnionych wypadkach kierownik
zakładu pracy, na wniosek zakładowych organizacji związkowych, może podwyższyć
wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, do wysokości nie
przekraczającej wynagrodzenia za 60 godzin pracy.
W jaki sposób należy organizować
wybory na społecznego inspektora pracy?
Przede
wszystkim należy pamiętać, że to związki zawodowe są organizatorem wyborów
społecznych inspektorów pracy. Zakładowe organizacje związkowe powinny w tym
celu opracować i uchwalić regulamin wyborów społecznego inspektora pracy. U pracodawcy, u którego działa kilka
związków zawodowych, niezbędne jest wspólne uzgodnienie regulaminu wyborów, a
następnie ich przeprowadzenie.
Regulamin
wyborów społecznego inspektora pracy
powinien m.in. określać:
-
strukturę organizacyjną społecznej inspekcji pracy,
- sposób
wyboru przewodniczącego zebrania,
- porządek
zebrania,
- wybór
komisji (wyborczej , skrutacyjnej i wniosków),
- tryb
zgłoszenia kandydatów na społecznego inspektora pracy i sposób wyborów społecznego inspektora pracy (tajne),
- ustalenie , kiedy wybory są prawomocne,
- termin
wyborów społecznego inspektora pracy.
Społecznym
inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem
związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub
stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy.
Jednakże zakładowe organizacje związkowe mogą postanowić, że społecznym
inspektorem pracy może być również pracownik zakładu pracy nie
będący członkiem związku zawodowego. Warunkiem ustawowym jest, że
społeczny inspektor pracy powinien posiadać niezbędną znajomość zagadnień
wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy, a dodatkowo powinien
posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w branży,
do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a
oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy – co najmniej dwuletni staż
pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.
oprac.:Katarzyna Wronka-Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska