Porady prawne

 

Czy społeczny inspektor pracy ma prawo do wynagrodzenia za czas pełnienia tej służby? W jaki sposób ustala się dla niego wynagrodzenie?

 

Zgodnie z przepisami ustawy o społecznej inspekcji pracy, społeczni inspektorzy pracy powinni wykonywać swoje czynności w zasadzie poza godzinami pracy. Jednakże w razie konieczności wykonywania swoich czynności w godzinach pracy lub uczestniczenia w naradach i szkoleniach, społeczni inspektorzy pracy zachowują prawo do wynagrodzenia. Ponadto ustawa stanowi, iż w razie znacznego obciążenia zadaniami wynikającymi z pełnienia funkcji społecznego inspektora pracy, kierownik zakładu pracy na wniosek zakładowych organizacji związkowych może ustalić miesięczne wynagrodzenie zryczałtowane do wysokości nie przekraczającej wynagrodzenia za 30godzin pracy osoby pełniej funkcję społecznego inspektora pracy. W szczególnie uzasadnionych wypadkach kierownik zakładu pracy, na wniosek zakładowych organizacji związkowych, może podwyższyć wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 3, do wysokości nie przekraczającej wynagrodzenia za 60 godzin pracy.

 

 

W jaki sposób należy organizować wybory na społecznego inspektora pracy?

 

Przede wszystkim należy pamiętać, że to związki zawodowe są organizatorem wyborów społecznych inspektorów pracy. Zakładowe organizacje związkowe powinny w tym celu opracować i uchwalić regulamin wyborów społecznego inspektora pracy. U pracodawcy, u którego działa kilka związków zawodowych, niezbędne jest wspólne uzgodnienie regulaminu wyborów, a następnie ich przeprowadzenie.

Regulamin wyborów społecznego inspektora pracy powinien m.in. określać:

- strukturę organizacyjną społecznej inspekcji pracy,

- sposób wyboru przewodniczącego zebrania,

- porządek zebrania,

- wybór komisji (wyborczej , skrutacyjnej i wniosków),

- tryb zgłoszenia kandydatów na społecznego inspektora pracy i sposób wyborów społecznego inspektora pracy (tajne),

- ustalenie , kiedy wybory są prawomocne,

- termin wyborów społecznego inspektora pracy.

 

Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu pracy. Jednakże zakładowe organizacje związkowe mogą postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być również pracownik zakładu pracy nie będący członkiem związku zawodowego. Warunkiem ustawowym jest, że społeczny inspektor pracy powinien posiadać niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy, a dodatkowo powinien posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy – co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.

oprac.:Katarzyna Wronka-Dział Prawny

Zarządu Regionu Świętokrzyskiego

NSZZ "Solidarność"

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska