Roszczenia
pracodawcy przeciwko pracownikowi (cz. II)
Katarzyna
Wronka
W poprzednich numerach
Tygodnika Solidarność Świętokrzyska pisaliśmy o roszczeniach, jakie pracodawca
może wysuwać przeciwko pracownikom z tytułu odpowiedzialności materialnej
(odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną pracodawcy oraz za mienie powierzone).
Nie są to jedyne przypadki, kiedy pracownik ponosi surową odpowiedzialność za
własne działania. Roszczenia pracodawcy mogą także wynikać z tytułu naruszenia
przez pracownika zakazu konkurencji, zarówno w trakcie trwania stosunku pracy
lub po jego ustaniu. Wynika to bezpośrednio z przepisów Kodeksu pracy, a
dokładniej art. 101 1 - 101 4 k.p.
Inne przepisy Kodeksu
pracy – w art. 61 1 – 61 2 k.p.
stanowią o odpowiedzialności pracownika względem pracodawcy z tytułu
niezgodnego z prawem rozwiązania przez pracownika umowy o pracę bez
wypowiedzenia.
O odpowiedzialności
pracownika z tytułu naruszenia zakazu
konkurencji pisaliśmy na łamach Tygodnika Solidarność Świętokrzyska kilka
tygodni temu. Zatem przypomnę tylko podstawowe zasady tej odpowiedzialności.
Jak wynika z treści art. 101 1 K.p.:
pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani
też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu
prowadzącego taką działalność. Dzieje się to wszystko
w obrębie zawartej wcześniej umowy – określającej szczegółowo zakres
(przedmiotowy klub podmiotowy) działalności konkurencyjnej. Celem zawarcia
takiej umowy jest zawsze ochrona interesów pracodawcy. Zakaz konkurencji,
wynikający z umowy, może trwać w czasie zatrudnienia, ale także przez jakiś
okres po jego zakończeniu, z tym, że szczegółowe rozwiązania powinny zostać
zawarte w odpowiedniej umowie (zawartej w formie pisemnej).
Jeśli pomimo obowiązywania
zakazu prowadzenia działalności konkurencyjnej, pracownik nadal będzie ją
prowadził i pracodawca z tego tytułu poniesie szkodę, wówczas może on dochodzić
od pracownika jej wyrównania na zasadach określonych w przepisach Kodeksu
pracy. W tym przypadku więc granice odpowiedzialności
pracownika za wyrządzenie szkody pracodawcy będzie wyznaczać rodzaj winy
pracownika (umyślna, lub nieumyślna). Jeśli do szkody dojdzie z winy
nieumyślnej, wówczas odpowiedzialność będzie ograniczona do kwoty
trzymiesięcznego wynagrodzenia, a szkodę będzie stanowić rzeczywista strata,
jaka wystąpi po stronie pracodawcy. Jeśli jednak, zlekceważenie zakazu
konkurencji będzie wynikało z winy umyślnej pracownika, wówczas pracownik
poniesie pełną odpowiedzialność i będzie zobowiązany pokryć nie tylko
rzeczywistą stratę, ale także utracone przez pracodawcę korzyści.
Warto zaznaczyć, że
nawet jednorazowe działanie pracownika może być zakwalifikowane jako działanie
naruszające zakaz konkurencji, a tym samym będzie podstawą do domagania się
przez pracodawcę odszkodowania. Może zdarzyć się, że zakaz konkurencji będzie
obowiązywał pracownika nawet bez zawarcia stosownej umowy, jeśli będzie
wynikiem interpretacji obowiązków pracowniczych np.
dbałości o dobre imię pracodawcy, chronienia jego mienia, zachowania tajemnicy
informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Tak więc pracownik powinien być bardzo ostrożny, podejmując
jakąkolwiek działalność, która mogłaby bezpośrednio lub pośrednio zagrażać
interesom pracodawcy.
Pojęcie działalności
konkurencyjnej oraz szczegółowe informacje na temat odpowiedzialności
pracownika za naruszenie tego zakazu (wraz z przytoczeniem orzecznictwa Sądu
Najwyższego zostały omówione w nr 585 (z dnia 7 kwietnia br)
Tygodnika Solidarność Świętokrzyska.
Kolejną sytuacją, gdy
pracownik ponosi odpowiedzialność wobec pracodawcy, jest naruszenie przez pracownika zasad dotyczących rozwiązania przez
pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia (art. 61 1 – 61 2
k.p.).
Przepisy Kodeksu pracy
stanowią, iż w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o
pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 § 1 1 (gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego
naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika) pracodawcy przysługuje
roszczenie o odszkodowanie, o którym orzeka sąd pracy. Odszkodowanie to
przysługuje w wysokości wynagrodzenia pracownika za okres wypowiedzenia, a w
przypadku rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas określony lub na czas
wykonania określonej pracy – w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
Jeśli pracodawca nie zgadza się na rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika
na podstawie art. 55 § 1 1 k.p. i wniesie do sądu powództwo o odszkodowanie, będzie
musiał wykazać, że przyczyna podana przez pracownika w wypowiedzeniu była
nieprawdziwa, a co za tym idzie wypowiedzenie było nieuzasadnione. Jeśli więc
przyczyna wypowiedzenia jest prawdziwa, a pracownik nie dochował jedynie
przewidzianej prawem formy rozwiązania umowy o pracę, wówczas pracodawca nie
może domagać się odszkodowania.
Przepisy Kodeksu pracy
przewidują tylko jedną sankcję, w razie nieuzasadnionego rozwiązania umowy o
pracę przez pracownika, mianowicie – odszkodowanie. Oznacza to, że pracodawca
nie może domagać się zastosowania innych sankcji, np.
przywrócenia pracownika do pracy.
Jeśli sąd orzeknie o
odszkodowaniu, wówczas nie ma zastosowania przepis art. 55 § 3 k.p., stanowiący iż rozwiązanie
umowy o pracę w sytuacji, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia
podstawowych obowiązków wobec pracownika, pociąga za sobą takie skutki, jakie
przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem umowy przez pracodawcę za
wypowiedzeniem.
Orzeczenia Sądu
Najwyższego dotyczące prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
1. Pracownik, który niezgodnie z prawem rozstaje
się z pracodawcą, musi liczyć się z zapłatą odszkodowania. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29.04.2005r. III
PK 2/05 ( M.P.Pr. 2005/6/142).
2. Nieuzasadnione rozwiązanie przez pracownika
umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 55 § 1 1
k.p. usprawiedliwia żądanie od pracownika
odszkodowania (art. 61 1 k.p.),
niezależnie od tego, czy pracodawca poniósł szkodę. Żądanie przez pracodawcę
odszkodowania na podstawie art. 61 1 k.p.
nie może być uznane za nadużycie prawa (art. 8 k.p.)
z tego względu, że pracodawca wcześniej odmówił z usprawiedliwionych przyczyn
przyjęcia oferty pracownika rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29.04.2005r. III PK 2/05 ( OSNP 2005/23/372).
3. W sprawie wniesionej przez pracownika o
zasądzenie odszkodowania na podstawie art. 55§ 1 1
k.p. pracodawca może zarzucić brak przyczyny
wskazanej w tym przepisie, mimo, że sam nie wniósł powództwa o odszkodowanie
przewidziane art. 61 1 k.p. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 04.03.1999r. III ZP 3/99 ( OSNP 1999/17/542).
oprac. Katarzyna Wronka
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska