Są potrzebni
Kazimierz Pasternak
Społeczni inspektorzy pracy, często marginalizowani i
lekceważeni potrafią pomagać. Mają ustawowe, znaczące uprawnienia. Wbrew
wszystkiemu są bardzo potrzebni, szczególnie pracownikom w dochodzeniu
przysługującym im praw oraz pracodawcy. Z pobieżnych
analiz można wywnioskować, że tam gdzie społeczna inspekcja pracy funkcjonuje
na przyzwoitym poziomie spada wskaźnik zagrożeń wypadkami na stanowiskach
pracy, jest mniej zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników oraz większa świadomość
pracowników chociażby na płaszczyźnie stosowania sprzętu ochrony osobistej,
profilaktyki zdrowotnej czy wykonywania obowiązków pracowniczych zgodnie z
obowiązującymi normami bezpieczeństwa i higieny pracy. Obecność społecznego
inspektora pracy w zakładowych zespołach powypadkowych jest swoistą gwarancją
obiektywnej oceny przyczyn wypadku przy pracy, zabezpieczenia dowodów i
odpowiedzi na pytanie o ustalenie winnych. Społeczny inspektor pracy z racji
posiadanych uprawnień pełni funkcję zastępcy przewodniczącego zakładowej
komisji do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, która obowiązkowo jest
powoływana u pracodawców, którzy zatrudniają co
najmniej 250 pracowników. Tego rodzaju komisja ma uprawnienia
opiniodawczo-doradcze i jest swego rodzaju zakładowym parlamentem od zagadnień
bhp mającym wpływ na długofalową i doraźną strategię pracodawcy w zakresie
systemowej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Dla przypomnienia, w skład
tej komisji wchodzą między innymi specjaliści zakładowi do spraw bhp oraz lekarze
medycyny pracy sprawujący bezpośredni nadzór nad zdrowiem pracowników.
Społeczny inspektor pracy jest zawsze obecny podczas corocznych przeglądów
warunków pracy dokonywanych przez zespół powoływany decyzją pracodawcy. Udział
społecznego inspektora pracy w takim zespole daje gwarancję obiektywizmu pracy
zespołu i stwarza możliwość na szczegółowe uwzględnienie w protokołach pokontrolnych
uwag zgłaszanych przez pracowników dotyczących występujących zagrożeń na
stanowiskach pracy. Społeczny inspektor pracy ma prawo wglądu w ostateczne
wyniki kontroli warunków pracy wykazanych przez wyspecjalizowane instytucje
państwowego nadzoru na warunkami pracy. Ma także prawo do podejmowania własnych
ustaleń, wniosków i zaleceń pokontrolnych dokumentowanych w szczegółowo
określonym trybie. Przy realizacji ustawowych uprawnień może i powinien
korzystać z pomocy zarówno zakładowych organizacji związkowych jak również
Państwowej Inspekcji Pracy i innych instytucji realizujących zadania
eliminujące zagrożenia w miejscu pracy. Społeczny inspektor pracy jest wreszcie
uprawniony do podejmowania bieżących działań mających ostatecznie na celu
przeciwdziałanie praktykom nieprzestrzegania kompleksowo ujmowanego prawa
pracy.
Co zrobić, aby społeczną inspekcję pracy u danego pracodawcy
wybrać? Podstawowy warunek to funkcjonowanie zakładowej bądź międzyzakładowej
organizacji związkowej. Brak związku zawodowego u pracodawcy uniemożliwia wybór
sip. Związek zawodowy winien przyjąć regulamin wyboru
społecznej inspekcji pracy. Wzorce regulaminu są do pobrania w Zarządzie
Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność". Zakładowa organizacja
związkowa winna następnie ustalić dokładny termin wyborów i je nadzorować.
Pracodawca ma ustawowy obowiązek udzielenia organizacyjnej pomocy w
przeprowadzeniu wyborów. Społeczny inspektor pracy korzysta przez okres
czteroletniej kadencji i rok po jej zakończeniu ze szczególnej ochrony stosunku
pracy. Dotyczy to zarówno zakładowych jak również inspektorów oddziałowych,
wydziałowych i grupowych. Wybory sip winny stanowić
jeden z podstawowych priorytetów adresowanych do zakładowych organizacji
związkowych NSZZ "Solidarność" wybranych na nową czteroletnią
kadencję 2006-2010. Dobrze byłoby przed wyborami przeprowadzić wśród
pracowników kampanię promocyjno-popularyzatorską ułatwiając najlepszy wybór i
zrozumienie uprawnień oraz zadań, jakimi dysponuje społeczny inspektor pracy.
Warto w zakładzie pracy zadbać o profesjonalnego obrońcę swoich praw.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska