Porady prawne

 

Jakie przepisy Kodeksu pracy regulują powstanie stosunku pracy przez powołanie?

 

Stosunek pracy, jakim jest powołanie, jest tylko w szczątkowy sposób regulowany przez przepisy kodeksu pracy, w art. 68 – 72 k.p. W tym wypadku znaczenie mają przepisy szczególne, pozakodeksowe zamieszczone w wielu ustawach stanowiących między innymi o istnieniu stosunku pracy na podstawie powołania, dla przykładu można wskazać ustawę o pracownikach samorządowych.

Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się bądź na czas nieokreślony (co stanowi regułę), bądź na czas określony, jeśli na podstawie przepisów szczególnych, pracownik został powołany na czas określony. Przepisy Kodeksu pracy stanowią, iż powołanie może (ale nie musi) zostać poprzedzone konkursem. Z niektórych jednak przepisów szczególnych wynika obowiązek wyłonienia kandydat na stanowisko w drodze konkursu. Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się w terminie określonym w powołaniu, a jeżeli nie zostało to sprecyzowane w dokumencie, w dniu doręczenia powołania (o ile przepisy szczególne nie wprowadzają innych warunków).

Co do zasady, do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy Kodeksu pracy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyjątkiem przepisów o postępowaniu w sprawie rozwiązywania umów o pracę oraz rozwiązywania sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej o bezskuteczności wypowiedzeń oraz przywracaniu do pracy.

 

 

Czy wszyscy pracodawcy mają obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania? Jakie przepisy regulują tworzenie tego regulaminu?

 

Zgodnie z art.  77 2 K.p. regulamin wynagradzania muszą tworzyć pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy albo nieobjętych takim układem ponadzakładowym na podstawie którego nie można określić indywidualnych warunków umów o pracę. Wśród tych 20 pracowników, uwzględnia się wszystkich zatrudnionych, u danego pracodawcy, bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy i ich wymiar czasu pracy. Należy pamiętać, że nie można wliczać osób zarządzających zakładem w imieniu pracodawcy, które zostały wyłączone spod regulacji regulaminowej. W regulaminie wynagradzania ustala się warunki wynagradzania pracowników za pracę oraz inne świadczenia z nią związane, a także zasady ich przyznawania.

 

 

Co to jest samozatrudnienie? Czy samozatrudnienie może być formą nawiązania stosunku pracy?

 

Samozatrudnienie jest to forma wykonywania pracy na rzecz podmiotu zlecającego przez inny samodzielny podmiot w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W takim wypadku strony łączy nie umowa o pracę, ale umowa o charakterze cywilnoprawnym, najczęściej jest to umowa zlecenia, czy umowa o świadczenie usług. Absolutnie nie można mylić zatrudnienia z samozatrudnieniem, mimo, że bardzo często samozatrudnienie jest wykorzystywane przez osoby, które kiedyś łączył stosunek pracy, a które np. po zwolnieniu z pracy prowadzą działalność gospodarczą wykonując (na rzecz swojego poprzedniego pracodawcy) tę samą pracę, którą kiedyś świadczyły w ramach stosunku pracy.

oprac.:Katarzyna Wronka-Dział Prawny

Zarządu Regionu Świętokrzyskiego

NSZZ "Solidarność"

Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska