Porady prawne
Jakie przepisy Kodeksu
pracy regulują powstanie stosunku pracy przez powołanie?
Stosunek pracy, jakim jest powołanie, jest tylko w
szczątkowy sposób regulowany przez przepisy kodeksu pracy, w art. 68 – 72 k.p. W tym wypadku znaczenie mają przepisy szczególne,
pozakodeksowe zamieszczone w wielu ustawach stanowiących między innymi o
istnieniu stosunku pracy na podstawie powołania, dla przykładu można wskazać
ustawę o pracownikach samorządowych.
Stosunek pracy na podstawie powołania nawiązuje się bądź na
czas nieokreślony (co stanowi regułę), bądź na czas
określony, jeśli na podstawie przepisów szczególnych, pracownik został powołany
na czas określony. Przepisy Kodeksu pracy stanowią, iż powołanie może (ale nie musi) zostać poprzedzone konkursem. Z
niektórych jednak przepisów szczególnych wynika obowiązek wyłonienia kandydat
na stanowisko w drodze konkursu. Stosunek pracy na podstawie powołania
nawiązuje się w terminie określonym w powołaniu, a jeżeli nie zostało to
sprecyzowane w dokumencie, w dniu doręczenia powołania (o ile przepisy
szczególne nie wprowadzają innych warunków).
Co do zasady, do stosunku pracy na podstawie powołania
stosuje się przepisy Kodeksu pracy dotyczące umowy o pracę na czas
nieokreślony, z wyjątkiem przepisów o postępowaniu w sprawie rozwiązywania umów
o pracę oraz rozwiązywania sporów ze stosunku pracy w części dotyczącej o
bezskuteczności wypowiedzeń oraz przywracaniu do pracy.
Czy wszyscy pracodawcy
mają obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania? Jakie przepisy regulują
tworzenie tego regulaminu?
Zgodnie z art. 77 2 K.p. regulamin wynagradzania muszą tworzyć pracodawcy
zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy albo nieobjętych
takim układem ponadzakładowym na podstawie którego
nie można określić indywidualnych warunków umów o pracę. Wśród tych 20
pracowników, uwzględnia się wszystkich zatrudnionych, u danego pracodawcy, bez
względu na podstawę nawiązania stosunku pracy i ich wymiar czasu pracy. Należy
pamiętać, że nie można wliczać osób zarządzających zakładem w imieniu
pracodawcy, które zostały wyłączone spod regulacji regulaminowej. W regulaminie
wynagradzania ustala się warunki wynagradzania pracowników za pracę oraz inne
świadczenia z nią związane, a także zasady ich przyznawania.
Co to jest samozatrudnienie? Czy samozatrudnienie
może być formą nawiązania stosunku pracy?
Samozatrudnienie jest to forma wykonywania pracy na
rzecz podmiotu zlecającego przez inny samodzielny podmiot w ramach prowadzonej
przez niego działalności gospodarczej. W takim wypadku
strony łączy nie umowa o pracę, ale umowa o charakterze cywilnoprawnym,
najczęściej jest to umowa zlecenia, czy umowa o świadczenie usług. Absolutnie
nie można mylić zatrudnienia z samozatrudnieniem,
mimo, że bardzo często samozatrudnienie jest
wykorzystywane przez osoby, które kiedyś łączył stosunek pracy, a które np. po zwolnieniu z pracy prowadzą działalność gospodarczą
wykonując (na rzecz swojego poprzedniego pracodawcy) tę samą pracę, którą
kiedyś świadczyły w ramach stosunku pracy.
oprac.:Katarzyna Wronka-Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska