Porady prawne
Kiedy szykanowanie w
miejscu pracy można uznać za mobbing?
Regulacje prawne odnoszące się do mobbingu
są dosyć nowe i zostały wprowadzone do Kodeksu pracy ustawą z dnia 14.11.2003r. (a obowiązują od 1 stycznia 2004 roku). Przepisy Kodeksu
pracy definiują mobbing, jako działania lub
zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi,
polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika,
wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające
na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie
z zespołu współpracowników.
Zatem, aby można było mówić o mobbingu
muszą zaistnieć poniższe warunki. Mobbing to
działanie skierowane bezpośrednio przeciwko pracownikowi i dotyczy go
osobiście. Kolejną cechą mobbingu jest jego
długotrwałość i uporczywość. Jeszcze nie istnieje wykładnia Sądu Najwyższego na
ten temat, ale w praktyce przyjmuje się, że działania te powinny trwać w
minimum 6-ciomiesięcznym przeciągu czasu. Mobbing
polega zawsze na nękaniu i zastraszaniu pracownika, którego celem jest jego
ośmieszenie i poniżenie, a skutkiem mobbingu jest
wywołanie u pracownika zaniżonej oceny przydatności zawodowej, uczucie
poniżenia, izolacji lub, jak stanowią przepisy Kodeksu, wyeliminowania
pracownika z zespołu pracowników.
Jakie roszczenia
przysługują pracownikowi, który uważa, że w jego osobę skierowane były
działania o charakterze mobbingowym?
Jeśli pracownik wykaże, że w zakładzie pracy skierowane były
wobec niego działania, które wyczerpują znamiona mobbingu
określone w art. 94 3 kodeksu pracy, przysługują mu dwa roszczenia:
zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę – gdy
wskutek mobbingu u pracownika doszło do rozstroju
zdrowia, albo odszkodowanie, jeśli pracownik na skutek mobbingu
rozwiązał umowę o pracę.
Wysokość zadośćuczynienia, którego może domagać się
pracownik, za doznaną krzywdę (rozstrój zdrowia), jest nieokreślona przepisami
Kodeksu pracy. Decyzję w tym zakresie podejmuje sąd pracy – w zależności od
oceny konkretnych okoliczności sprawy. Kwota zadośćuczynienia będzie więc zależeć od tego, czy rzeczywiście wystąpił u
pracownika rozstrój zdrowia oraz czy zachodzi związek przyczynowy między mobbingiem, a rozmiarem rozstroju zdrowia pracownika.
W odniesieniu do odszkodowania dla pracownika, należnego w związku
z utratą pracy, przepisy kodeksu pracy stanowią, iż wysokość odszkodowania ma
ustaloną dolną granicę, którą jest minimalne wynagrodzenie za pracę.
Odszkodowanie należy się pracownikowi, bez względu na to, czy do rozwiązania
umowy o pracę doszło za wypowiedzeniem, czy w trybie natychmiastowym.
Podstawowym warunkiem jest, aby to mobbing stanowił
przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy o pracę. Kwota minimalnego
wynagrodzenia za pracę stanowi dolną granicę odszkodowania, a to znaczy, że
górna granica nie jest limitowana przepisami i pracownik wnosi o nią według
własnego uznania.
Wyjaśnienie
W ubiegłym tygodniu zamieściliśmy na łamach Tygodnika
Solidarność Świętokrzyska odpowiedź na pytanie, którzy pracodawcy są
zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Podtrzymując poprzednie stanowisko,
zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych, obowiązek jego tworzenia mają pracodawcy zatrudniający według stanu
na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na
pełne etaty. Zatem kryterium zasadniczym nie jest liczba osób zatrudnionych u
pracodawcy, ale liczba etatów. Może się zatem zdarzyć,
że pracodawca zatrudnia mniej osób, ale niektóre z nich na 1 i ½ etatu,
a wtedy gdy stan zatrudnienia osiągnie 20 pełnych etatów, pracodawca będzie
zobowiązany tworzyć fundusz. Natomiast, jeśli u pracodawcy nie ma 20 pełnych
etatów, może on tworzyć fundusz (ale nie jest do tego
zobowiązany) lub wypłacać pracownikom świadczenie urlopowe.
Pragniemy dodać, iż
w oparciu o art. 3 ust. 2 ustawy z
dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawcy
prowadzący działalność w formach organizacyjno-prawnych jednostek sektora
finansów publicznych, o których mowa w art. 18-20 ustawy z dnia 26 listopada
1998r. o finansach publicznych tworzą Fundusz bez względu na liczbę
zatrudnianych pracowników. Dotyczy to zatem
pracodawców będących państwowymi i samorządowymi jednostkami budżetowymi,
zakładami budżetowymi oraz gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych.
Cytowana w ustawie o zfśs ustawa o
finansach publicznych została uchylona z dniem 1 stycznia 2006 roku, a na jej
miejsce obowiązuje ustawa z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych.
W myśl tej ustawy, pracodawcy prowadzący działalność w formach
organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych, o których mowa w
art. 20, 21 i 24-27 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych
tworzą Fundusz bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników.
oprac.:Katarzyna Wronka-Dział Prawny
Zarządu Regionu Świętokrzyskiego
NSZZ "Solidarność"
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska