EUROPEJSKIE RADY
ZAKŁADOWE
Katarzyna Wronka
Obok związków zawodowych, także europejskie rady zakładowe,
jako forma samorządu pracowniczego, spełniają istotną rolę w procesie ochrony
interesów pracowniczych. Europejskie rady zakładowe działają w przedsiębiorstwach
i grupach przedsiębiorstw, w których podstawowe decyzje dotyczące pracowników
zapadają w centralach tych przedsiębiorstw. Europejskie rady zakładowe służą zatem zapewnieniu pracownikom spółek międzynarodowych,
mających zakłady w wielu krajach, prawa do informacji i konsultacji w sprawach
związanych ze strategią tych spółek oraz ich sytuacją ekonomiczną i sprawami
pracowniczymi. Przede wszystkim Rady przekazują informacje dotyczące istotnych
aspektów funkcjonowania firmy oraz konsultują z zarządami koncernów
międzynarodowych decyzje mające znaczny wpływ na sytuację pracowników w
wymiarze europejskim.
Europejskie rady zakładowe funkcjonują w Polsce na mocy
ustawy z dnia 5 kwietnia 2002 roku o europejskich radach zakładowych, a jej
uchwalenie (jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej) zostało
podyktowane koniecznością dostosowania polskiego systemu prawnego do
obowiązujących w Unii standardów. Ustawa o europejskich radach zakładowych
dostosowuje nasze prawo do regulacji zawartych w Dyrektywie 94/45/WE z dnia 22
września 1994 roku w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub
procedury informowania i zasięgania opinii pracowników w przedsiębiorstwach lub
grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym.
W Polsce europejskie rady zakładowe mogą istnieć w dużych
przedsiębiorstwach polskich, które bądź dokonały ekspansji na teren innych
państw Unii, bądź przedsiębiorstwach polskich należących do dużych koncernów
międzynarodowych, które już wcześniej istniały na rynku całej Unii.
Zgodnie z powyższymi regulacjami, europejskie rady zakładowe
tworzą:
- pracownicy przedsiębiorstw i grupy przedsiębiorstw o
zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny ma siedzibę w Polsce; albo
- pracownicy przedsiębiorstwa lub grupy przedsiębiorstw o
zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny nie ma siedziby w państwie
członkowskim, jeżeli zarząd ten wyznaczył swojego przedstawiciela z siedzibą w
Polsce; albo
- pracownicy przedsiębiorstw i grupy przedsiębiorstw o
zasięgu wspólnotowym, których zarząd centralny nie ma siedziby w państwie
członkowskim i nie wyznaczył swojego przedstawiciela w państwie członkowskim,
jeżeli w Polsce znajduje się zakład pracy wchodzący w skład takiej grupy, w
których zatrudnia się największą liczbę pracowników zatrudnionych w państwach
członkowskich w danym przedsiębiorstwie lub grupie przedsiębiorstw.
Aby ustalić, czy w przedsiębiorstwie należy powołać
europejską radę zakładową, należy określić liczbę pracowników, która wskazuje,
czy mamy do czynienia z przedsiębiorstwem o zasiągu wspólnotowym albo grupą
przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym. Liczbę tę należy ustalić na podstawie
przeciętnej liczby zatrudnionych w okresie ostatnich 2 lat przed złożeniem
wniosku lub wystąpieniem z inicjatywą negocjacji w sprawie ustanowienia
europejskiej rady zakładowej lub sposobu informowania pracowników i konsultacji
z pracownikami. Przy ustalaniu przeciętnej liczby pracowników, uwzględnia się
zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, po przeliczeniu na pełny etat.
Gdy wielkość zatrudnienia osiągnie poziom, o którym mowa w
przepisach ustawy, a więc – przedsiębiorstwo o zasięgu wspólnotowym, należące
do przedsiębiorcy zatrudnia co najmniej 1 tysiąc
pracowników w państwach członkowskich, w tym co najmniej po 150 pracowników w
co najmniej 2 państwach członkowskich oraz grupa przedsiębiorstw o zasięgu
wspólnotowym zatrudnia co najmniej 1 tysiąc pracowników w państwach
członkowskich, w tym co najmniej po 150 pracowników w co najmniej 2 państwach
członkowskich – zarząd centralny ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym
przedstawicieli pracowników reprezentujących ich interesy, zgodnie z
ustawodawstwem państwa członkowskiego oraz podać tę informację do wiadomości
pracowników w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy. Zarząd centralny ma
ponadto obowiązek zapewnienia warunków i środków niezbędnych do utworzenia lub
ustanowienia europejskiej rady zakładowej albo też innego sposobu informowania
pracowników i konsultacji z pracownikami. Zawarte porozumienie o ustanowieniu
europejskiej rady zakładowej lub o ustaleniu sposobu informowania pracowników i
konsultacji z pracownikami, lub też informację o utworzeniu europejskiej rady
zakładowej zarząd przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy.
Kolejnym etapem, po zawarciu porozumienia o utworzeniu
europejskiej rady zakładowej lub ustaleniu sposobu informowania pracowników i
konsultacji z pracownikami jest utworzenie zespołu negocjacyjnego. Zespół
negocjacyjny jest doraźnym organem przedstawicielskim pracowników na szczeblu
międzynarodowym. Liczba jego członków wynosi przynajmniej 3 osoby, nie więcej
jednak niż liczba państw członkowskich. W niektórych sytuacjach, liczba
członków zespołu negocjacyjnego może zostać zwiększona. Członkowie zespołu
negocjacyjnego, wyznaczani są przez reprezentatywną organizację związkową, a
jeśli nie ma takiej w zakładzie pracy – przez pracowników. Jeżeli organizacji
reprezentatywnych jest kilka, wyznaczają one wspólnie członków zespołu
negocjacyjnego. A jeśli nie uda im się osiągnąć w tym względzie porozumienia,
członkowie zespołu są wybierani przez pracowników spośród kandydatów
zgłoszonych przez organizacje związkowe.
Po wyznaczeniu członków zespołu negocjacyjnego, reprezentatywne
organizacje związkowe przekazują tę informację do zarządu centralnego, a ten z
kolei informuje wszystkie właściwe zarządy przedsiębiorstw i zakładów pracy
oraz zatrudnionych pracowników. W terminie 30 dni od ustalenia składu zespołu
negocjacyjnego zarząd centralny zwołuje zebranie z udziałem tego zespołu. Celem
tego zebrania jest zawarcie porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady
zakładowej lub ustaleniu sposobu informowania pracowników i konsultacji z
pracownikami. O zwołaniu tego zebrania zarząd centralny powiadamia również
właściwe zarządy przedsiębiorstw i zakładów pracy oraz zapewnia warunki i
pokrywa koszty niezbędne do utworzenia i działalności zespołu negocjacyjnego.
Ponadto obowiązkiem zarządu centralnego jest zapewnienie pomieszczenia, środków
rzeczowych, tłumaczy i personelu biurowego oraz pokrycie kosztów podróży,
zakwaterowania i wyżywienia członków specjalnego zespołu negocjacyjnego.
Co do zasady uchwały zespołu negocjacyjnego zapadają zwykłą
większością głosów, natomiast większością 2/3 zespół decyduje o niepodejmowaniu
negocjacji lub o ich zakończeniu bez zawarcia porozumienia.
Negocjacje w sprawie zawarcia porozumienia o ustanowieniu
europejskiej rady zakładowej rozpoczynają się z inicjatywy zarządu centralnego
lub na pisemny wniosek co najmniej 100 pracowników lub
przedstawicieli reprezentujących taką liczbę pracowników, zatrudnionych w co
najmniej 2 przedsiębiorstwach lub zakładach pracy w co najmniej 2 państwach
członkowskich. Negocjacje powinny być prowadzone w taki sposób, aby zmierzały
do zawarcia porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady zakładowej lub o
ustaleniu sposobu informowania pracowników i konsultacji z pracownikami.
Treść porozumienia o ustanowieniu europejskiej rady
zakładowej jest ściśle wyznaczona przepisami ustawy. Należy też pamiętać, że w
myśl przepisów ustawy, działania osoby zarządzającej polegające na
uniemożliwieniu utworzenia lub utrudnianiu działania specjalnego zespołu
negocjacyjnego, bądź na dyskryminowaniu członka specjalnego zespołu
negocjacyjnego zagrożone są karą ograniczenia wolności lub grzywny.
W następnym numerze Tygodnika Solidarność Świętokrzyska
zostaną przedstawione skład, działanie oraz kompetencje europejskich rad
zatrudnienia.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska