Aby wszyscy byli jedno
Waldemar Bartosz
W dniach 18-25 stycznia br. trwa w
Kościołach chrześcijańskich Powszechny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Tradycja tych modłów sięga już 80 lat. Po soborze Watykańskim II również
Kościół rzymskokatolicki włączył się w tę inicjatywę. Co roku więc słyszymy
modlitwy w kościołach o jedność, czytamy sprawozdania z rozmaitych uroczystości. Nie zawsze jednak uświadamiamy sobie, że choć
w mniejszości, są przecież pośród nas wyznawcy Chrystusa należący do innych
wspólnot wyznaniowych. Łączy nas zasadnicza wiara w to, że Jezus Chrystus jest
Bogiem i Człowiekiem, który przez swoją śmierć odkupił nasze grzechy i
przywrócił tym samym łączność z Bogiem. Łączy nas też wiara w Trójcę Świętą i
sakrament chrztu, który zmazuje dotychczasowe grzechy, w tym grzech
pierworodny. Podzieliła nas historia i spory teologiczne. Jan Paweł II
spotykając się w Warszawie z przedstawicielami innych kościołów
chrześcijańskich powiedział, że między wyznawcami Chrystusa sama tolerancja to
za mało, musi ich wiązać miłość. Temu m.in. służą coroczne Tygodnie Modlitw o
Jedność Chrześcijan. Miłość nie może być bezimienna. Musi dotyczyć konkretnych
osób bądź realnych wspólnot. One, choć nieliczne są wśród nas, również w naszym
regionie. Historycznie patrząc dwie z nich trwają najdłużej. Do nich należy
kielecka parafia pod wezwaniem św. Mikołaja Polskiego Autokefalicznego Kościoła
Prawosławnego. Wspólnota prawosławna w Kielcach sięga swymi początkami XIX
wieku, czyli okresu zaborczego. Tworzą ją osiadli potomkowie urzędników i
wojskowych carskich, jak również potomkowie białej emigracji rosyjskiej
osiadłej w Polsce po rewolucji bolszewickiej. Posiada ona swą świątynię, z
której korzysta kilkudziesięciu wyznawców i historyczny cmentarz prawosławny.
Również XIX wieku sięga wspólnota Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego, zwanego kościołem luterańskim. Związana jest z
kielecką kolonią niemiecką wywodzącą się z kadry inżynierskiej sprowadzonej dla
potrzeb kieleckiej Akademii Górniczo-Hutniczej i dla potrzeb ówczesnej poważnej
inwestycji jaką była budowa kolei
warszawsko-wiedeńskiej przebiegającej przez miasto Kielce. Dzisiaj wspólnota ta
posiada w Kielcach kaplicę i XIX-wieczny kościół, który od 2001r. jest
Ekumeniczną Świątynią Pokoju. Nie jest liczna, stąd ewangelickie nabożeństwa
odbywają się sporadycznie.
Najliczniejszą wspólnotę w regionie świętokrzyskim stanowią
wyznawcy Kościoła Polskokatolickiego. Jest to wyznanie wyrosłe w Stanach
Zjednoczonych wśród polskich emigrantów w końcu XIX wieku, utworzone przez ks.
Franciszka Hodura, późniejszego biskupa tej denominacji chrześcijańskiej. W USA
wyznanie to nosi nazwę: Polski Narodowy Kościół Katolicki. Do Polski zostało
przeniesione w latach 20-tych poprzedniego wieku, zyskując wyznawców
szczególnie w województwie lubelskim i kieleckim. Aktualnie w naszym
województwie funkcjonuje 9 parafii Kościoła Polskokatolickiego w: Kielcach,
Skarżysku-Kamiennej, Stąporkowie, Ostrowcu Świętokrzyskim, Gnojnie-Skadli,
Okóle, Osówce, Tarłowie i w Podgórzu Boryjskim.
W ostatnich latach swą aktywność w naszym województwie
zaznaczył Kościół Chrześcijański Wiary Ewangelicznej. Jest to wspólnota
protestancka o charakterze zielonoświątkowym. Została zorganizowana w Polsce w
1929r. Cechą charakterystyczną tego wyznania jest spontaniczny kult Ducha
Świętego i oczekiwanie Jego darów. W naszym regionie zbory tego wyznania
znajdują się w: Kielcach, Końskich, Skarżysku-Kamiennej, Pińczowie, Włoszczowie i w Starachowicach.
Oprócz tego w Kielcach funkcjonują 3 zbory protestanckie:
adwentystów, baptystów i metodystów.
Pierwszy z nich skupia wiernych, którzy zawierzyli
amerykańskiemu pastorowi Williamowi Millerowi żyjącemu na przełomie XVIII i XIX
wieku oraz Ellenie White
głoszącej swe nauki na przełomie XIX i XX wieku. Wierzą w rychłe nadejście
„końca czasów” i charakteryzują się przywiązaniem do rygorystycznych norm diety
wegetariańskiej.
Wyznawcy Kościoła Chrześcijan Baptystów reprezentują tzw.
nurt przebudzeniowy w protestantyzmie. Za twórcę baptyzmu uważa się amerykanina
Rogera Williamsa, żyjącego w XVII wieku. Na ziemiach
polskich wyznanie to pojawiło się w połowie XIX wieku. Cechą charakterystyczną
tego nurtu jest chrzest dorosłych poprzez zanurzenie.
Natomiast wyznawcy Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego są
spadkobiercami nauki angielskich pastorów żyjących w XVIII wieku – Jana i
Karola Wesley`ów. Wyznanie ma charakter pietystyczny,
czyli akcentujący osobiste przeżywanie wiary.
Trzy ostatnie wyznania posiadają w Kielcach swoje kaplice.
Wszystkie omawiane wyznania tworzą Kielecką Radę
Ekumeniczną, która wraz z przedstawicielami Kościoła Rzymskokatolickiego współorganizuje
wspomniany Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Powrót do strony: Tygodnik Solidarność Świętokrzyska