Decyzja Prezydium KK nr 153/21 ws. opinii ws. projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy–Prawo bankowe oraz ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (wersja z dnia 06 października 2021)

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje przedmiotowy projekt.
Brak jest uzasadnienia dla zmniejszania poziomu ochrony wynagrodzeń pracowników przed potrąceniami sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne.
Wynagrodzenie minimalne za pracę ma w założeniu zagwarantować pracownikowi możliwość utrzymania siebie a często także swojej rodziny. Uwzględnieniem interesu wierzycieli jest fakt, że długi mogą być potrącane z wynagrodzenia, natomiast nie można przyjąć, że interes wierzyciela mógłby doprowadzić do sytuacji, w której pracownik nie otrzymywałby kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wzrost wysokości wynagrodzenia minimalnego, który dokonał się w ostatnich latach miał za zadanie dostosowanie polskiego stanu prawnego do standardów międzynarodowych, a także zapewnić realizację podstawowej zasady prawa pracy, tj. prawa do godziwego wynagrodzenia. Działania te nie mogą zatem stać się jednocześnie podstawą do przyjęcia mechanizmów, które doprowadzą do tego, że część pracowników nie będzie miała gwarancji otrzymywania co miesiąc co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tym bardziej istotne obecnie, w sytuacji wysokiej inflacji, która dotyka w największym stopniu osoby o najniższych dochodach a sami autorzy wskazują w uzasadnieniu na różne sytuacje życiowe.
Prezydium KK zwraca uwagę, że uzasadnienie do projektu wskazuje na problem dotyczący szarej strefy w zakresie tzw. wypłacania wynagrodzeń pod stołem, co jest praktyką  wśród nieuczciwych pracodawców, która powinna być zwalczana dostępnymi środkami prawnymi, a nie stanowić pretekstu dla zmian w zakresie zaproponowanym przez projektodawcę. 
Autorzy zwracają uwagę, że kwota wolna od potrąceń nie ma odniesienia do rzeczywistej sytuacji życiowej dłużnika, ale projekt nie proponuje rozwiązania w tym obszarze.
Ponadto projekt nie przewiduje zmian w prawie bankowym w zakresie zwiększenia limitów kwot lokat oszczędnościowych możliwych do zajęcia na poczet długów alimentacyjnych.

Do pobrania