Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” uważa, że propozycja zaliczania do pracowniczego stażu pracy różnych okresów prowadzenia działalności gospodarczej lub innych okresów aktywności zawodowej wzbudza wątpliwości. Szereg uprawnień pracowniczych zależy od tzw. zakładowego stażu pracy (np. wymiar urlopu wypoczynkowego, okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony oraz nieokreślony, odprawa przyznana pracownikowi w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z przyczyn, które nie dotyczą pracowników, czy też odprawa pośmiertna dla członków rodziny zmarłego pracownika) a wprowadzenie zasady, że do stażu tego miałyby się wliczać również okresy prowadzenia działalności gospodarczej (na warunkach określonych w projekcie ustawy) wprowadziłoby nierówność w prawnej sytuacji pracowników oraz osób, które prowadziły działalność gospodarczą, na korzyść tych drugich.
Zakładowy staż pracy liczony jest od początku w przypadku każdorazowego nawiązania stosunku pracy z nowym pracodawcą. Do zakładowego stażu pracy wlicza się również okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy, jeżeli obecny pracodawca przejął zakład pracy lub jego część w trybie art. 231 k.p. Różnego rodzaju uprawnienia pracownicze uzależnione od tzw. zakładowego stażu pracy mają przede wszystkim sprzyjać pozostawaniu w zakładzie pracy doświadczonej i wykwalifikowanej kadry, która identyfikuje się z pracodawcą.
Negatywnie odnieść należy się przy tym do propozycji wliczania do ogólnego (oraz zakładowego) stażu pracy wymienionych w projekcie okresów prowadzenia działalności gospodarczej, określonego w postanowieniach układów zbiorowych pracy oraz innych źródeł prawa pracy. Tego typu regulacja nadmiernie ingeruje w konstytucyjną zasadę dialogu społecznego oraz może spowodować problemy finansowe pracodawców, np. związane z wypłatą nagród jubileuszowych, czy też innych świadczeń pieniężnych uzależnionych od stażu pracy.