Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” wnosi następujące uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 maja 2016 r., zmieniającego rozporządzenie ws. domów pomocy społecznej.
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego wynikającego z ustawy z dnia 12 marca 2014 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 163 z późn. zm). w zakresie art. 57 ust. 8, którego zapisy zobowiązują do utworzenia domu pomocy społecznej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz zgodnie z art. 56 pkt. 7 cytowanej ustawy, zobowiązują do ustalenia standardów dla nowego typu domu. W tym zakresie proponowane zmiany Prezydium KK ocenia pozytywnie i uważa za konieczne.
Wątpliwości wzbudzają zapisy w §1 pkt 3 lit. b projektu, dotyczące zmiany treści § 6 ust. 2 pkt 2-3 rozporządzenia, określające wartości wskaźnika zatrudnienia w zespole terapeutyczno-opiekuńczym w odpowiednim typie domu, które zostały obniżone z 0,6 na 0,5 w przypadku opieki nad osobami przewlekle chorymi oraz z 0,6 na 0,5 w przypadku opieki nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie. Prezydium KK nie wyraża zgody na ograniczenie minimalnych standardów zatrudnienia w domach pomocy społecznej (DPS), które doprowadzi niewątpliwie do obniżenia standardu świadczonej opieki. W świetle raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego opieki nad seniorami w ramach DPS, który porównywał jakość świadczonych usług w publicznych i niepublicznych DPS, jednoznacznie korzystniej wypadają placówki publiczne. Jednocześnie NIK wskazała, że brak określenia tych standardów dla placówek niepublicznych powoduje, że są one bardziej konkurencyjne cenowo na rynku.Prezydium KK NSZZ „Solidarność” nie może poprzeć zmian idących w kierunku obniżenia jakości świadczonych usług w celu zwiększenia konkurencyjności cenowej placówek publicznych względem placówek niepublicznych. Należy raczej zadbać, aby we wszystkich prowadzonych domach pomocy społecznej obowiązywały standardy, gwarantujące podopiecznym jak najwyższą jakość świadczonych usług.
Prezydium KK zwraca uwagę, że brak odpowiednich standardów w niepublicznych placówkach pomocy społecznej dotyczy nie tylko jakości świadczonych usług w zakresie kwalifikacji pracowników, czy też liczby tam zatrudnianych osób, ale również standardów zatrudnienia i praw pracowniczych.
Ponadto, możliwość wliczenia osób odbywających służbę zastępczą do wskaźnika zatrudnienia w zespole, zdaniem Prezydium KK jest bezcelowe, ze względu na fakt wygaśnięcia takiej służby.
Jednocześnie, enumeratywne wskazanie w zapisie kategorii osób: wolontariuszy, stażystów, praktykantów, zamyka możliwość wliczenia do wskaźnika w zespole innych kategorii osób pracujących na rzecz podopiecznych, np. uczestników Centrów Integracji Społecznej.
Prezydium KK uznaje natomiast, zmianę udziału procentowego osób niebędących pracownikami DPS we wskaźniku zatrudnienia w zespole terapeutyczno-opiekuńczym, o którym mowa w §1 ust. 3 lit. b, do 5% za krok we właściwym kierunku. Jednakże należy rozważyć całkowite odstępstwo od możliwości wliczania udziału ww. osób we wskaźniku zatrudnienia tak, aby podstawową kadrę domów pomocy społecznej stanowili w pełni wykwalifikowani pracownicy, pamiętając jednocześnie o zabezpieczeniu odpowiednich środków finansowych przekazywanych na ten cel samorządom.