Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej negatywnie opiniuje przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 10 czerwca 2014 r. propozycje utrzymania na niezmienionym od roku 2011 poziomie średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2015.
Prezydium KK ponawia swoją propozycję wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (nie mniej niż 9 %) zawartą we wspólnych propozycjach strony pracowników tj. NSZZ „Solidarność”, Forum Związków Zawodowych oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (w załączeniu).
Prezydium KK wskazuje, także iż niezbędne jest wyjaśnienie celów wprowadzenia wynagrodzeń finansowanych z budżetu państwa dla pracowników młodocianych OHP do Działu 853 – pozostałe zadania w sferze polityki społecznej (załącznik 1a) w kontekście propozycji „zamrożenia” funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Zwracamy uwagę, że w roku 2013 rozwiązań takich nie stosowano. Pracownicy młodociani nie powinni być zaliczani do pracowników sfery budżetowej, albowiem wynagrodzenia pracowników młodocianych zgodnie z odrębnymi przepisami podlegają automatycznemu podwyższeniu w zależności od ich stażu, bądź wzrostu wynagrodzenia kwartalnego w gospodarce narodowej. Wprowadzenie takich rozwiązań przedstawionych przy założeniach do projektu budżetu na rok 2015 są nieuzasadnione i mogą naruszyć prawa nabyte pracowników młodocianych lub spowodować negatywne skutki dla pracowników budżetowych ujętych w tym Dziale.
Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” wnosi również o przedstawienie przez MPiPS wykazu zadań, które wykonują bądź będą wykonywać młodociani pracownicy ujęci w Dziale 853 – pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej.