Decyzja Prezydium nr 145/2012 ws. opinii o projekcie rozporządzenia RM w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” opiniuje negatywnie przedłożony projekt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku z uwagi na następujące czynniki:

–       niedoszacowanie w założeniach do ustawy budżetowej wskaźnika inflacji przewidywanego na 2013 rok;

–       nieuwzględnienie znacznego wzrostu kosztów utrzymania w niskich grupach dochodowych (w pierwszych sześciu miesiącach 2012 roku wyniósł on ponad 7%);

–       nieuwzględnienie wyższego tempa wzrostu średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej tak w 2011 jak i w pierwszej połowie 2012 roku w stosunku do planowanego.

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, stwierdza ponadto, że przedstawiona w projektowanym rozporządzeniu Rady Ministrów wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku nie spełnia warunków określonych w art. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. nr 200 poz. 1679 z 2002 r. z póź. zm.), z uwagi na następujące fakty:

  1. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 roku ustalona w oparciu
    o przepisy art. 5 wskazanej ustawy, uwzględniając:

–       przeciętną wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku wzrastała w stopniu nie mniejszym niż prognozowany na dany rok wskaźnik wzrostu cen rozumiany, jako średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty do opracowania projektu ustawy budżetowej (w warunkach 2013 roku – 2,7%);

–       wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku, w którym odbywają się negocjacje jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia
w gospodarce narodowej w I kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje, zwiększa się o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto (w warunkach 2013 roku – 2/3 z 2,9%);

–       w roku poprzednim prognozowany wskaźnik cen różnił się od rzeczywistego wskaźnika cen, przy ustalaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym uwzględnia się wysokość minimalnego wynagrodzenia w roku poprzedzającym rok, na które jest ustalane minimalne wynagrodzenie, skorygowaną wskaźnikiem weryfikacyjnym, ustalonym przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim (w warunkach 2013 roku – 4,3% / 2,3%),nie może być niższa niż 1 600,18426197 zł;

  1. ustawodawca w przepisach ustawy nie dopuścił dokonywania jakichkolwiek zaokrągleń w czasie wykonywania działań matematycznych, służących ustaleniu wysokości minimalnego wynagrodzenia na dany rok;
  2. analiza ustawodawstwa i praktyk jego stosowania, pod względem dokonywanych obliczeń matematycznych, wskazuje jednoznacznie, że przed dokonaniem zaokrąglenia należy uzyskać sumę główną, a zaokrąglenie dokonane jest jednorazowo, jako ostatnia czynność;
  3. przepis art. 5 ustawy o wynagrodzeniu minimalnym za pracę stanowi normę
    o charakterze gwarancyjnym i nie dopuszcza się stosowania jakichkolwiek odstępstw od niej.

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” podtrzymuje przedstawioną na forum Komisji Trójstronnej propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia na poziomie 1625 zł.

Do pobrania