Decyzja Prezydium nr 123/2012 ws. opinii o projekcie Programu MG „Lepsze Regulacje” na lata 2012 – 2015

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” wnosi następujące uwagi do projektu Programu Ministerstwa Gospodarki „Lepsze Regulacje” na lata 2012 – 2015:

Celem głównym Programu jest zmniejszenie kosztów wykonywania działalności gospodarczej oraz podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki. Cel ten ma być osiągnięty zdaniem autorów poprzez realizacje trzech celów szczegółowych komplementarnych wobec siebie:

a)  doskonalenie systemu tworzenia prawa oraz poprawę skuteczności implementacji prawa wspólnotowego;

b) doskonalenie istniejącego otoczenia prawnego poprzez redukcję barier przedsiębiorczości;

c) poprawę komunikacji z interesariuszami poprzez usprawnienie procesu konsultacji społecznych.

W związku z faktem, że opiniowany projekt dotyczy głównie problemów związanych z zasadami i formami prowadzenia dialogu społecznego należy przede wszystkim rozstrzygnąć, który resort powinien koordynować pracę na ten temat. Czy ma to być Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które ma w zakresie swoich działań koordynację zadań związanych z dialogiem społecznym (w szczególności dotyczących współpracy z organizacjami partnerów społecznych i instytucjami dialogu społecznego), czy też Ministerstwo Gospodarki odpowiadające między innymi za doskonalenie przepisów prawnych w zakresie wykonywania działalności gospodarczej oraz współpracę z organizacjami samorządu gospodarczego w tym zakresie.

Zapowiadane jest powołanie zespołu do spraw deregulacji gospodarki, do którego zadań będzie należała analiza przepisów prawa w celu identyfikowania barier prawnych rozwoju przedsiębiorczości i formułowanie propozycji działań służących likwidacji lub ograniczaniu tych barier oraz proponowanie rozwiązań w zakresie dialogu obywatelskiego mających na celu doskonalenie regulacji gospodarczych.

Prezydium KK negatywnie ocenia fakt, że w składzie tego zespołu nie przewiduje się udziału przedstawicieli związków zawodowych.

W części programu dotyczącej poprawy skuteczności implementacji prawa wspólnotowego należy kategorycznie odrzucić koncepcję systemowego zwalczania nadmiernego wdrażania prawa wspólnego tj. gold-plating. W obszarze społecznym idea ta jest dla Polski wręcz pożądana. Dyrektywy unijne nakładają bowiem na państwa członkowskie przeważnie wymogi minimalne. Nie można zakładać, że przyjęcie standardów wyższych wpłynie na zwiększenie obciążeń obywateli. Wręcz przeciwnie, wiele przykładów (np. wdrożenie dyrektywy o informowaniu i konsultowaniu pracowników) wskazuje, że literalne trzymanie się wymogów minimalnych powoduje brak pozytywnych efektów praktycznych dla obywateli. Należy w tym punkcie także stanowczo zaakcentować potrzebę stworzenia ram legislacyjnych do współpracy rządu z organizacjami partnerów społecznych, w odniesieniu do tworzenia prawa polskiego, wykonującego prawo UE w dziedzinach określonych art. 153 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a więc podlegających traktatowemu obowiązkowi konsultacji z europejskimi partnerami społecznymi.
W szczególności chodzi o taką sytuację, gdy wdrażane jest w Polsce prawo unijne wykonujące porozumienia europejskich partnerów społecznych. Trzeba zwrócić uwagę, że na potrzebę wprowadzenia takiej regulacji wskazują ostatnie perturbacje z wdrożeniem w Polsce dyrektywy o urlopach rodzicielskich, wykonującej Europejskie porozumienie partnerów społecznych, oraz brak zaangażowania rządu w monitorowanie wdrażania w Polsce Europejskich porozumień autonomicznych dotyczących stresu związanego z pracą oraz nękania i przemocy w miejscu pracy.

Nie można akceptować takiej sytuacji, w której na poziomie unijnym polscy partnerzy społeczni mogą uczestniczyć w tworzeniu prawa, a nie istnieją ramy prawne do ich włączenia w jego implementację krajową (poza standardowym opiniowaniem).

W projekcie zapowiadane są zmiany zasad przeprowadzania konsultacji dotyczące czasu i sposobu przeprowadzania konsultacji w procesie tworzenia dokumentów rządowych oraz zapowiedź, że inicjatywa i podmiot konsultacji ma zależeć od władz publicznych.

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” uważa, że projekt Programu „Lepsze Regulacje” 2012 – 2015 powinien być niezwłocznie skierowany do prac w Trójstronnej Komisji ds. Społeczno – Gospodarczych.

Do pobrania