Decyzja Prezydium nr 121/2012 ws. opinii o rządowym (MPiPS) projekcie założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” pozytywnie ocenia cel  uchwalenia projektowanej ustawy:

  • dostosowanie zawartych w Kodeksie pracy upoważnień do wydania aktów wykonawczych do wymogów Konstytucji RP,
  •  przeniesienie do Kodeksu pracy i innych ustaw – z rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy – przepisów rangi ustawowej,
  •  usunięcie luk prawnych zarówno w przepisach Kodeksu pracy, jak i w innych ustawach oraz wątpliwości interpretacyjnych związanych z tymi przepisami.

W szczególności pozytywnie oceniamy reakcję na stanowisko zajęte przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt K 28/08 w kontekście którego, znaczna ilość delegacji do wydania rozporządzeń zawartych w Kodeksie pracy narażona jest na zarzut niezgodności z ustawą zasadniczą.

 Prezydium KK  wnosi do projektu  założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw  następujące uwagi:

  • Istotne na etapie założeń do projektu zmian  jest znalezienie równowagi pomiędzy przenoszeniem dotychczasowej materii regulowanej rozporządzeniami do Kodeksu pracy, a zgodnym z wymogami wskazanymi w art. 92 ust. 1 Konstytucji tworzeniem nowych delegacji dla wydawanych rozporządzeń. Zbyt pochopne przeniesienie dużej ilości kwestii na poziom ustawowy może prowadzić do zbyt znacznego rozbudowania Kodeksu pracy, co może skutkować nadmiernym skomplikowaniem tego aktu. Należy również wziąć pod uwagę, że zmodyfikowane przepisy Kodeksu pracy będą ulegały częstym zmianom z różnych przyczyn, co nie będzie służyło trwałości zawartych w nim unormowań;
  • W proponowanych zmianach w pkt 1 położono nacisk na wprowadzenie do Kodeksu pracy obowiązku sporządzenia świadectwa pracy, natomiast niesłusznie pominięto obowiązek wydania go pracownikowi. Termin na dostarczenie pracodawcy świadectwa pracy po prawomocnym orzeczeniu sądu (propozycje do art. 61Kodeksu pracy) powinien zostać wydłużony do 7 dni.  W raporcie o działalności Państwowej Inspekcji Pracy z 2011 r. zwrócono uwagę na wątpliwości interpretacyjne dotyczące terminu wydania świadectwa pracy, w sytuacji gdy przed upływem 24 miesięcy pracodawca zawiera z pracownikiem umowę na czas nieokreślony;
  • Zastanowienia wymaga propozycja wydłużenia terminów w zakresie odwołania od wypowiedzenia  (art. 246  § 1 Kodeksu pracy). W związku z nowelizacją art. 207 § 6 Kodeksu postępowania cywilnego, który nałożył na stronę wnoszącą pozew do sądu obowiązek wskazania w nim wszystkich dowodów, uzasadnionym wydaje się wydłużenie tego terminu do 14 dni.
  •  Naszym zdaniem czas szkolenia bhp (237 3  Kodeksu pracy) oraz profilaktycznych badań lekarskich, o którym mowa w art. 229 Kodeksu pracy powinien być wprost kwalifikowany jako czas pracy. Praktyka wykazuje, że szereg szkoleń  organizowanych jest po służbowym czasie pracy pracowników. Ujednolicenie w ten  sposób ww.  przepisów  uważamy za zasadne, korzystne dla pracowników.

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”  zastrzega, że pełna ocena propozycji będzie możliwa po analizie  projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw oraz zwraca uwagę, że załączony Test regulacyjny  w punkcie 15. zawiera datę zakończenia konsultacji projektu założeń – 31.05.2012 r.

Do pobrania