17 lipca 2002

Stanowisko KK nr 56/02 ws. osłon socjalnych dla sektora stoczniowego

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” wobec trudnej sytuacji w sektorze przemysłu budowy i remontu statków oraz jego kooperantów zobowiązuje przedstawicieli Związku w Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych do pilnego zawarcia ustawowego pakietu osłon socjalnych dla całego sektora okrętowego i przedsiębiorstw kooperujących.

Stanowisko KK nr 57/02 ws. nowelizacji Kodeksu pracy i ustawy o związkach zawodowych

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” uznaje, że wprowadzone w trakcie prac parlamentarnych kolejne zmiany do projektu nowelizacji Kodeksu pracy i ustawy o związkach zawodowych to kolejny krok dramatycznie pogarszający nierównoprawną pozycję pracowników wobec pracodawców.
Lewicowa koalicja, realizując doraźne interesy pracodawców, potęguje zagrożenia nie tylko dla sytuacji materialnej, ale również dla zdrowia i życia pracowników.
Nagminne łamanie przez pracodawców obowiązującego prawa pracy i brak możliwości skutecznej jego egzekucji jest źródłem nasilających się konfliktów społecznych.
NSZZ „Solidarność” apeluje do posłów o szczególną rozwagę podczas prac nad nowelizacją Kodeksu pracy, by chwilowa korzyść jednej z grup interesów nie zniweczyła z  trudem budowanego cywilizowanego dialogu społecznego.
Uznajemy za niedopuszczalne, że część najbardziej istotnych zmian zarówno w Kodeksie pracy, jak i ustawie  o związkach zawodowych – bezpośrednio uderzających w pracowników została wprowadzona do projektu bez konsultacji wynikającej  z art. 19 ustawy o związkach zawodowych. Nie była również  przedmiotem obrad  Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” protestuje przeciw ograniczaniu praw pracowniczych, a w szczególności:
– odbieraniu prawa do wynagrodzenia za pierwszy dzień okresu niezdolności do pracy,
– obniżaniu wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych,
– wydłużaniu czasu pracy poprzez wprowadzenie przerywanego czasu pracy i przerwy obiadowej,
– ograniczaniu standardów BHP poniżej norm Unii Europejskiej,
– ograniczaniu ochrony prawnej związkowców.
 Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przedłuża pogotowie protestacyjne i podejmie przygotowania do kolejnych akcji protestacyjnych w obronie miejsc pracy i Kodeksu pracy.
 
UCHWAŁA KK nr  109/02 ws. wykupu gruntu pod budynkiem KK

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” postanawia zakupić wspólnie z Zarządem Regionu Gdańskiego grunt, na którym znajduje się budynek mieszczący biura Komisji Krajowej w Gdańsku, i który dotychczas był przedmiotem tzw. wieczystej dzierżawy.

UCHWAŁA KK nr 110/02 ws. zgody na przeprowadzenie akcji protestacyjnej w obronie Stoczni Szczecińskiej

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” działając w oparciu o postanowienia § 8 pkt 5 Regulaminu Funduszu Strajkowego oraz wniosek Prezydium KK wyraża zgodę na przeprowadzenie w Warszawie akcji protestacyjnej w obronie pracowników Stoczni Szczecińskiej S.A.

UCHWAŁA KK nr 111/02 ws. przedłużenia terminu wyborów

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”  w związku z niedotrzymaniem przez niektóre struktury branżowe terminu przeprowadzenia wyborów statutowych władz krajowych struktur branżowych, określonego w uchwale KK nr 42/2001 postanawia wyznaczyć dzień 25 września 2002 r. jako ostateczny termin przeprowadzenia wyborów tych władz. Nieprzeprowadzenie wyborów w tym terminie spowoduje wprowadzenie przez Komisję Krajową procedury przewidzianej w rozdziale VIII Statutu NSZZ „Solidarność”.
Jednocześnie Komisja Krajowa akceptuje termin dokończenie wyborów statutowych władz Regionu Ziemia Radomska wyznaczony na dzień 26 lipca br.

UCHWAŁA KK 112/02 ws. przyjęcia rezygnacji Z.Jackiewicza

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” stwierdza, że z dniem 17.07.2002 r. wygasa mandat członka Prezydium KK sprawowany przez Zbigniewa Jackiewicza w związku z jego rezygnacją z wyżej wymienionej funkcji.

UCHWAŁA KK nr 113/02 ws. Zespołu ds. programowych

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” powołuje zespół w składzie:
 Henryk Formicki     Jacek Smagowicz
 Zbigniew Kowalczyk     Ewa Tomaszewska
 Zbigniew Kruszyński     Jerzy Woźniak
 Stefan Kubowicz     Krzysztof Zgoda
 Tadeusz Ryśnik     Ewa Zydorek
w celu przygotowania projektu uchwały programowej na XV Krajowy Zjazd Delegatów.

UCHWAŁA KK nr 114/02 (do użytku służbowego)

UCHWAŁA KK nr 115/02 ws. przyjęcia regulaminu krajowego funduszu pomocy dla członków NSZZ „Solidarność” szykanowanych za działalność związkową

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przyjmuje tekst Regulaminu Krajowego Funduszu Pomocy dla członków NSZZ „Solidarność” szykanowanych za działalność związkową

W załączeniu:
1) Tekst Regulaminu
2) Uchwały związane z niniejszą uchwałą:
a) nr 102/02 ws. utworzenie krajowego funduszu pomocy dla członków NSZZ „Solidarność” szykanowanych za działalność związkową
b) nr 114/02 ws. pomocy materialnej osobom represjonowanym w stanie wojennym

REGULAMIN
KRAJOWEGO FUNDUSZU POMOCY DLA CZŁONKÓW NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”  SZYKANOWANYCH ZA DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZKOWĄ

Rozdział I – Postanowienia ogólne

§ 1
1. Zgodnie z  uchwałą nr 9 XIV KZD tworzy się Fundusz krajowy pomocy dla osób szykanowanych i represjonowanych za działalność związkową, zwany dalej Funduszem krajowym. Niniejszy regulamin określa cele, zasady tworzenia i dysponowania Funduszem krajowym oraz ogólne zasady dotyczące tworzenia i funkcjonowania funduszy regionalnych.
2. Celem funduszy krajowego i regionalnych jest udzielanie pomocy członkom NSZZ „Solidarność” represjonowanym i szykanowanym za działalność na rzecz NSZZ „Solidarność”.
3. Fundusz krajowy realizuje wyżej wymienione cele poprzez wspieranie utworzonych funduszy regionalnych lub bezpośrednią pomoc na wnioski z regionów, w których funduszu nie utworzono.

Rozdział II- Tworzenie Funduszu krajowego

§ 2
1. Fundusz krajowy tworzy się z następujących źródeł:
a) wpływów z oprocentowania środków pieniężnych, wydzielonych na ten cel przez Komisję Krajową uchwałą nr 102/02 z 7 maja ’02 i umieszczonych na oddzielnym rachunku bankowym (tzw. „kwota bazowa”), oprocentowania innych środków funduszu, przychodów wynikających ze wzrostu jednostek udziałowych funduszy inwestycyjnych i  powierniczych oraz wzrostu wartości innych papierów wartościowych, w których Komisja Krajowa ulokowała wyżej wymienione środki,
b) jednorazowej wpłaty przez Komisję Krajową środków na Fundusz krajowy w momencie jego ustanowienia uchwałą nr 102/02 z 7 maja ‘02 
c) wpłat i darowizn osób prawnych i fizycznych.
2. Środki nie wykorzystane w danym roku powiększają kwoty do podziału w roku następnym.
3. Wydatki i przychody funduszu krajowego nie wchodzą w zakres budżetu Komisji Krajowej.


Rozdział III – Zarządzanie funduszem krajowym

§ 3
1. Dysponentem Funduszu krajowego jest Komisja Krajowa, która bieżącą realizację zadań powierza  Prezydium Komisji Krajowej.
2. Środki finansowe gromadzone na funduszu krajowym raz w roku, do końca I kwartału, podlegają podziałowi w następujący sposób:
a) 10% środków przeznacza się na rezerwę funduszu krajowego,
b) pozostałe środki dzieli się, zgodnie z zasadami ustalonymi w § 4 niniejszego Regulaminu
i przekazuje na utworzone fundusze regionalne lub pozostawia w dyspozycji Funduszu krajowego.
3. Środki Funduszu nie wykorzystane w danym roku pozostają do wykorzystania w roku następnym.

§ 4
Ustala się zasady podziału środków Funduszu krajowego w poniższy sposób:
1. Podziałowi podlegają środki Funduszu na 15 stycznia każdego roku (wielkość tych środków stanowi sumę środków ze wszystkich źródeł wymienionych w § 2 uzyskanych w ciągu całego roku) pomniejszonych o 10% odpisu na rezerwę.
2. Środki Funduszu dzieli się pomiędzy wszystkie regiony tworząc tzw. „odpisy regionalne” proporcjonalnie do łącznych wielkości kwot przekazanych przez dany region z tytułu składki na rzecz Komisji Krajowej i krajowego funduszu strajkowego w pełnym roku, który jest podstawą podziału środków. W przypadku pierwszego podziału, za podstawę bierze się wielkość środków przekazanych okresie od 01.01.2001 r. do 30.04.2002 r.
3. W przypadku zmniejszenia odpisu na dany region w oparciu o postanowienia § 6 pkt 2 zatrzymane środki trafiają do rezerwy.
Zarządy Regionów, które nie utworzyły własnego funduszu regionalnego mogą składać wnioski o indywidualną pomoc do funduszu krajowego w ramach swojej puli regionalnej, w nadzwyczajnych sytuacjach powiększanej z rezerwy. Warunkiem udzielenia pomocy jest udokumentowanie przez wnioskodawcę współfinansowania w wymiarze nie mniejszym od 25% całkowitej kwoty pomocy.

Rozdział IV – Tworzenie i funkcjonowanie funduszy regionalnych

§ 5
1. Zarządy regionów tworzą fundusze regionalne w drodze uchwały.
2. Dysponentem funduszu regionalnego jest zarząd regionu, który może scedować to uprawnienie na rzecz prezydium zarządu regionu.
3. Zasady funkcjonowania funduszy regionalnych określa przyjęty przez zarząd regionu regulamin, który nie może być sprzeczny z postanowieniami zawartymi w niniejszym Regulaminie.
4. Środki funduszy regionalnych nie wykorzystane w danym roku pozostają w funduszu regionalnym do wykorzystania w roku następnym.
5. Pomoc osobom szykanowanym może być udzielona w formie finansowej rzeczowej lub innej, np. w postaci zapomóg zwrotnych. Decyzje dotyczące uznania faktu szykanowania i represjonowania członka NSZZ „Solidarność” oraz wypłaty świadczenia z funduszu regionalnego muszą każdorazowo uwzględniać indywidualny charakter sprawy i pozostają do rozstrzygnięcia przez dysponenta funduszu regionalnego. W związku z tym tryb i postępowanie w sprawach o przyznanie pomocy pozostawia się do wewnętrznych uregulowań dysponenta funduszu.

Rozdział V – Warunki przekazywania środków na utworzone fundusze regionalne

§ 6
Środki należne poszczególnym funduszom regionalnym (tzw. „odpisy regionalne”) przekazywane są na podane rachunki bankowe niezwłocznie po naliczeniu z końcem I kwartału po spełnieniu  poniższych warunków:
1. złożeniu do KK sprawozdania finansowego z działalności za poprzedni rok,
2. udokumentowaniu przez zainteresowany region faktu zasilenia funduszu regionalnego kwotą nie mniejszą od 1/3 dotacji krajowej. W przypadku gdy dotacja z regionu była mniejsza od wyżej wymienionej, środki należne w kolejnym roku z funduszu krajowego ulegają pomniejszeniu o trzykrotność brakującej kwoty.
Fundusze regionalne, które w wyniku nadzwyczajnych zdarzeń wyczerpały wszystkie środki własne mogą otrzymać dodatkowe dofinansowanie z rezerwy krajowego funduszu.

Rozdział VI – Postanowienia końcowe

§ 7
Działalność funduszy krajowego i regionalnych podlega kontroli Krajowej Komisji Rewizyjnej.

§ 8
Na wniosek Prezydium Komisja Krajowa może podjąć decyzję o zmniejszeniu lub zwiększeniu kwoty bazowej.

§ 9
Środki pozostałe po ewentualnej likwidacji któregoś z funduszy regionalnych przekazane zostaną
na rzecz odpowiednich funduszy strajkowych.

§ 10
Kwestie sporne pomiędzy Prezydium KK a regionami rozstrzyga Komisja Krajowa.