Uchwała KK nr 17/16 ws. zasad prowadzenia rozliczeń finansowych w ramach wyodrębnionej księgowości przez jednostki organizacyjne Związku nieposiadające osobowości prawnej

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” wprowadza zasady prowadzenia rozliczeń finansowych w ramach wyodrębnionej księgowości przez jednostki organizacyjne Związku, nieposiadające osobowości prawnej.

 

§ 1

Powyższe zasady określa załącznik stanowiący integralną cześć uchwały.

 

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

 

 

Zasady prowadzenia rozliczeń finansowych w ramach wyodrębnionej księgowości przez jednostki organizacyjne Związku nieposiadające osobowości prawnej

 

Zgodnie z § 67 ust.3 Statutu NSZZ „Solidarność” odpowiedzialność za całokształt działalności finansowej jednostki organizacyjnej Związku nieposiadającej osobowości prawnej ponosi jednostka nadrzędna, posiadająca osobowość prawną.

Krajowa sekcja branżowa jako jednostka nieposiadająca osobowości prawnej nie może prowadzić samodzielnej księgowości, ma możliwość rozliczania finansowego swojej działalności w jednostce nadrzędnej, tj. we właściwym Krajowym Sekretariacie na zasadzie:

– wyodrębnionej księgowości (konto księgowe), prowadzonej i nadzorowanej przez Krajowy Sekretariat,

– wyodrębnionego konta bankowego, udostępnionego przez Krajowy Sekretariat. Wszelkie wpływy finansowe krajowej sekcji branżowej i wydatki na działalność realizowane są przez to wydzielone konto. Samodzielnym dysponentem zgromadzonych środków jest krajowa sekcja branżowa, która realizuje swoje uprawnienie za pośrednictwem upoważnionych do tego osób.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości Krajowy Sekretariat zobowiązany jest utworzyć wyodrębnione konto księgowe dla odrębnej ewidencji gospodarki finansowej krajowej sekcji branżowej na podstawie otrzymanego od sekcji, szczegółowo sporządzonego inwentarza posiadanego majątku, czyli spisu np. środków trwałych, na które składają się m.in. posiadany samochód, wyposażenie biura, telefony, sprzęt komputerowy wraz z licencjami na oprogramowanie, itp. oraz wszelkie środki finansowe, np. składki wpłacane przez jednostki organizacyjne tworzące krajową sekcję branżową, posiadane obligacje, należności
i zobowiązania, itd.

Wszystkie dowody księgowe (np. faktury, rozliczenia delegacji) za działalność krajowej sekcji branżowej muszą być:

– wystawiane na jednostkę nadrzędną, czyli Krajowy Sekretariat

– opisane i podpisane przez upoważnione do tej czynności osoby krajowej sekcji branżowej,

– przekazywane do Krajowego Sekretariatu, w terminach określonych przez ten Sekretariat zgodnie z jego polityką rachunkowości; zadaniem Sekretariatu jest prowadzenie wyodrębnionej dla krajowej sekcji księgowości oraz sporządzanie sprawozdań finansowych do Urzędu Skarbowego, uwzględniających finansową działalność wszystkich jego sekcji.

Do pobrania