Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” zauważa, że przedłożony projekt rozporządzenia obejmuje skutki przywrócenia 41 zniesionych z 1 stycznia 2013r. sądów rejonowych i w związku z szeroką materią porządkowania właściwości sądów pracy – dotyczy przekazania sądom rejonowym spraw z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych z mniejszych sądów rejonowych i ma charakter porządkujący.
Podjęcie prac nad przywróceniem zlikwidowanych uprzednio sądów rejonowych wskazuje na dostrzeżenie wadliwości tego kierunku zmian w strukturze polskiego sądownictwa. Należy podkreślić, że z punktu widzenia spraw z zakresu z zakresu prawa pracy lub ubezpieczeń społecznych istotniejsze od cofnięcia zmian, które weszły w życie 1 stycznia 2013 r. jest powrót do stanu sprzed 1 kwietnia 2011 r. O ile bowiem ostania zmiana dotknęła zaledwie jeden sąd rejonowy, w którym funkcjonował wydział pracy (o czym mowa jest w uzasadnieniu projektu), o tyle wcześniejsze przekształcenie, dokonane rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 marca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie utworzenia sądów pracy i sądów ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 60, poz. 303) miało dużo dalej idące negatywne skutki dla pracowników i ubezpieczonych. Dokonana wówczas faktyczna likwidacja wydziałów pracy wielu sądów rejonowych spowodowała zdecydowane wydłużenie czasu oczekiwania na rozpatrzenie sprawy, co w wielu sytuacjach powoduje, że procesy stają się właściwie bezprzedmiotowe. Dla pracownika zwolnionego z pracy perspektywa wieloletnich procesów prowadzonych na skutek wadliwej organizacji pracy, tj. niewystarczającej liczby jednostek oraz sędziów, jest nie do przyjęcia.