Decyzja Prezydium KK nr 188/2014 ws. projektu założeń do projektu ustawy o monitoringu wizyjnym

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” zgłasza następujące uwagi do kolejnego projektu założeń do projektu ustawy o monitoringu wizyjnym (projektz 7 lipca2014 r.).   

W stosunku do uwag wcześniej przedstawionych w decyzji Prezydium KK
nr 16/2014  należy zauważyć, że uszczegółowiono kwestię monitoringu w zakładach pracy wskazując, iż celem takiego monitoringu ma być optymalizacja lub weryfikacja sposobów wykonywania powierzonych obowiązków wynikających ze stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych wykonywanych w zakładach pracy lub innych, wskazanych w umowach, miejscach. W założeniach wskazano także, że osoba, której stanowisko pracy lub inne miejsce wykonywania obowiązków objęte zostanie monitoringiem wizyjnym, będzie informowana
o prowadzonym monitoringu przez jego administratora z chwilą zawierania umowy lub objęcia monitoringiem wizyjnym. W odniesieniu do obowiązku informacyjnego administratora warto byłoby w ustawie doprecyzować, że pracownik ma obowiązek potwierdzić pisemnie otrzymaną w tej sprawie informację w chwili objęcia monitoringiem,
a kopię potwierdzenia pozostawia się w aktach pracownika.            

Zauważamy, że uwzględniony został postulat NSZZ „Solidarność”, aby uregulowanie kwestii monitoringu wizyjnego w zakładzie pracy szanowało prawo do prywatności i ochronę godności pracownika. Założenie przyszłej ustawy zakazujące prowadzenia monitoringu wizyjnego w miejscach, które mogłyby naruszać godność człowieka, w tym toaletach, przebieralniach, gabinetach lekarskich, pomieszczeniach socjalnych, należy uznać za słuszne.

Założenia nadal nie regulują zasad wglądu do danych zawierających nagrany wizerunek pracownika w zakładzie pracy, który w przypadku zarzutów o niewłaściwe
i niestaranne wykonywanie pracy stwierdzonych wprowadzonym monitoringiem, nie będzie miał możliwości ich weryfikacji. Projektowana regulacja nie uprawnia także organizatorów
i uczestników zgromadzeń np. pikiet, happeningów ulicznych itp. do wglądu do obrazu zarejestrowanego w systemach monitoringu wizyjnego. Podmiot organizujący tego typu akcje w celu kontroli panującego na nich porządku, powinien uzyskać wgląd do monitoringu.

W związku z przedstawionymi założeniami pojawiła się także kwestia monitoringu pomieszczeń zajmowanych i prowadzących do pomieszczeń związkowych. Konieczność przestrzegania wolności związkowych wyklucza instalowanie kamer w sposób umożliwiający nagrywanie obrazu z prowadzonej działalności związkowej. Prowadzenie monitoringu wizyjnego w pomieszczeniach związkowych i ich obrębie stwarza zagrożenie dyskryminacji związkowców i osób niezrzeszonych udających się do pomieszczeń związkowych w celu konsultacji indywidualnych spraw pracowniczych. Należy wprost wyłączyć w przyszłej ustawie możliwość stosowania monitoringu w miejscach, które mogłyby naruszać wolności związkowe.     

 

Do pobrania