Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” pozytywnie opiniuje projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stanowisk i szczegółowych zasad wynagradzania urzędników i innych pracowników sądów i prokuratury oraz odbywania stażu urzędniczego w części dotyczącej podwyższenia minimalnych kwot wynagrodzeń zasadniczych wynikających z Załącznika Nr 3 do Rozporządzenia do kwoty 1680 zł oraz w części dotyczącej zmian w Załączniku Nr 4 poprzez odejście od mnożnikowego systemu i wprowadzenie transparentnego systemu kwotowego. Jednocześnie Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” zgłasza następujące uwagi do projektu:
- w Załączniku nr 3, w wysokości wynagrodzenia wykazano zbyt rozległe „widełki” wynagrodzenia zasadniczego tj. od 1.680 zł do 5.200 zł – bez uszczegółowienia tego elementu. Istniejący zapis może spowodować powstanie nierównego traktowania w zakresie wynagrodzenia w ramach poszczególnych stanowisk
- w § 5 ust. 1 proponuje się zamienić słowa: „może przyznać” na: „przyznaje”
W obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę obciążenie ilością pracy przypadającą na jednego pracownika, który zajmując określone stanowisko wykonuje obowiązki zawarte w porozumieniu z pracodawcą określone w tzw. zakresie czynności za uzgodnione z pracodawcą wynagrodzenie, zwiększenie tych obowiązków nie może odbywać się za wynagrodzeniem w takiej samej wysokości. Obligatoryjny charakter omawianego paragrafu wyeliminuje zarazem bardzo liczne w chwili obecnej przypadki dyskryminacji, bądź inne nieprawidłowości, których dopuszczają się pracodawcy wobec pracowników;
- w § 15 w ust. 3 na końcu zdania proponuje się dodać „w tym pracownika na stanowisku urzędniczym, współpracującym ze stażystą”.
Zadaniem komisji, według paragrafu 15 jest rzetelne sprawdzenie umiejętności nabytych podczas odbywania stażu urzędniczego. W związku z tym, zawarcie unormowania dla przewodniczącego komisji, które nakazywałoby włączenie do komisji osoby bezpośrednio współpracującej ze stażystą daje szanse na odpowiednie sprawdzenie nie tylko umiejętności praktycznych stażysty, ale także stosunku do współpracowników, przełożonych i interesantów, a także zdolności analitycznych i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Podsumowując, dzięki niewielkiej zmianie pracodawcy mieliby większe szanse na obsadzenie odpowiednich, wykwalifikowanych osób na stanowiskach urzędniczych.
4. w § 15 w ust. 5 proponuje się dodać zdanie: „ze szczególnym uwzględnieniem posiadanej wiedzy dotyczącej stanowiska, na którym stażysta ma być zatrudniony i dotychczasowej aktywności w poszczególnych obszarach działalności sądu/prokuratury.”.
Dodanie zapisu zawartego w punkcie 4 pozwoli na obsadzenie osób, które mają predyspozycje do bycia specjalistą w danym zakresie znajdującym się w obszarze ich pracy. Egzaminując stażystę warto zwrócić uwagę na jego ukierunkowanie w konkretnej dziedzinie. Taki zapis wydaje się być słuszny, biorąc pod uwagę także najnowsze techniki rekrutacji stosowane zarówno w sektorze prywatnym jak i w instytucjach użytku publicznego.
Niezależnie od powyższych, szczegółowych uwag Prezydium Komisji Krajowej wyraża opinię, że wskazania wymaga, iż delegacja ustawowa zawarta w art.14 Ustawy z dnia
18 grudnia 1998 roku o pracownikach sądów i prokuratury nadająca Ministrowi Sprawiedliwości uprawnienie do określania w drodze rozporządzenia takich elementów jak stanowiska, na których zatrudnia się urzędników i innych pracowników, wymagane kwalifikacje, zasady wynagradzania oraz pochodne tego elementu, zasady premiowania – samoistnie prowadzi naruszenia art. 92 ust. 1 Konstytucji albowiem w swojej istocie upoważnia ono Ministra Sprawiedliwości nie tylko do wydania rozporządzenia w celu wykonania ustawy, lecz również do samodzielnego uregulowania całego kompleksu zagadnień. Tym samym upoważnienie zawarte w art.14 Ustawy z dnia 18 grudnia 1998 roku
o pracownikach sądów i prokuratury ma charakter blankietowy, a wydane na jego podstawie rozporządzenie już w chwili tworzenia dotknięte jest wadami prawotwórczymi.