Decyzja Prezydium KK nr 12/2014 ws. opinii o projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” opiniuje negatywnie projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE, z uwagi na fakt, iż całokształt działań, które należałoby podjąć aby osiągnąć cele dyrektywy spowodować może poważne ujemne skutki dla polskiej gospodarki oraz dla kondycji gospodarstw domowych.

            Prezydium KK zwraca uwagę, że choć zapisy projektowanej dyrektywy nie dotyczą emisji CO2 to jednak jej wdrożenie wpływać będzie na ograniczenie produkcji energii uzyskiwanej
z węgla. W konsekwencji proponowane rozwiązania będą de facto wymuszać zmianę miksu energetycznego, którego ustalanie pozostaje w suwerennej decyzji państw członkowskich
i wyłączone jest z kompetencji UE. Jest wysoce prawdopodobne, że przedstawiając tę propozycję Komisja próbuje wspierać wdrożenie Energetycznej Mapy Drogowej 2050, a więc projektu który
w praktyce zakłada docelowe wykluczenie węglowodorów z gospodarki. Może to oddziaływać skrajnie negatywnie na poziom konkurencyjności państw takich jak Polska.

Wdrożenie dyrektywy wiązać się będzie także z innymi negatywnymi skutkami dla szeregu sektorów polskiej gospodarki. W szczególności należy zwrócić uwagę na zagrożenie dla kondycji rolnictwa, wynikające z konieczności ograniczenia stosowania nawozów sztucznych oraz pogłowia zwierząt hodowlanych. 

Prezydium KK podziela  ocenę większości potencjalnych zagrożeń przedstawionych
w projekcie stanowiska rządu. Uważa zarazem, że ze względu na ich  istotność, rząd RP – przed formalnym  przedstawieniem swojego stanowiska – powinien zlecić wykonanie analizy skutków społeczno-gospodarczych implementacji dyrektywy.

Prezydium KK zwraca także uwagę na możliwość skorzystania przez polski parlament
z uprawnień wynikających z Protokołu nr 2 do Traktatu z Lizbony, tzn. przedstawienia uzasadnionej opinii w sprawie niezgodności rzeczonego projektu  z zasadą pomocniczości oraz zainicjowania we współpracy z innymi parlamentami krajowymi procedury żółtej kartki.

Do pobrania