Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” negatywnie ocenia projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej.
Przedstawiony projekt ustawy zmieniającej tzw. ustawę okołobudżetową jest konsekwencją nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2013 zaproponowanej przez Rząd.
Opiniowany projekt został skierowany do konsultacji w trybie art. 19 ustawy
o związkach zawodowych dopiero przez Szefa Kancelarii Sejmu a nie na etapie prac projektowych przez właściwego ministra. Biorąc pod uwagę fakt rozpoczęcia przez Sejm RP prac nad nowelizacją ustawy budżetowej, Prezydium KK zdecydowało o znacznym skróceniu terminu wyrażenia opinii.
Projekt przewiduje również zawieszenie przepisu, zgodnie z którym wydatki budżetu państwa planowane na dotację na finansowanie zadań projakościowych w szkolnictwie wyższym są waloryzowane corocznie o co najmniej średnioroczny wskaźnik inflacji ustalony w ustawie budżetowej na dany rok. Nie do zaakceptowania jest sprzeczność argumentacji zaprezentowanych w uzasadnieniu. Najpierw projektodawca podkreśla, że „projektowana regulacja, zawieszając stosowanie w 2013 r. ww. przepisu, umożliwia elastyczne planowanie wysokości wydatków na zadania projakościowe w roku2013”. A w następnym zdaniu pisze: „W związku z koniecznością redukcji wydatków budżetu państwa, środki planowane na zadania projakościowe skierowane zostaną na realizację najpilniejszych potrzeb w tym zakresie”.
Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy okołobudżetowej planowana jest zmiana dotycząca finansowania projektów inwestycyjnych w zakresie infrastruktury kolejowej. Według Ministerstwa Finansów nie spowoduje to jednak zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym, ani ograniczenia zakresu zaplanowanych robót, ponieważ środki budżetowe zostaną przejściowo zastąpione pieniędzmi spółki PKP PLK. Brak jest informacji na ile taka decyzja wpłynie na kondycję spółki PKP PLK. Bardzo wątpliwe jest, aby środki własne PKP PLK zastąpiły środki finansowe
z budżetu, ponieważ są one niepewne, zależne od koniunktury na rynku przewozowym i od możliwości przewoźników – zapłaty za dostęp do linii kolejowych.