Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie wykorzystania w 2012 r. środków Funduszu Rezerwy Demograficznej na uzupełnienie niedoboru funduszu emerytalnego wynikającego z przyczyn demograficznych.
Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych gospodarka finansowa FRD powinna odbywać się na podstawie wieloletniej prognozy kroczącej dochodów i wydatków funduszu emerytalnego. Podstawą prognozy powinny być w szczególności założenia dotyczące sytuacji demograficznej i społeczno-ekonomicznej kraju, a zwłaszcza założenia dotyczące płodności, umieralności, wzrostu gospodarczego, wysokości zarobków, migracji, inflacji, stopy bezrobocia, struktury populacji w podziale na poszczególne grupy zawodowe oraz grupy znajdujące się poza siłą roboczą, oraz wskaźniki waloryzacji składek i świadczeń wypłacanych z ubezpieczeń społecznych. Prognoza powinna być sporządzana przez Zarząd Zakładu i przedstawiana Radzie Ministrów co 3 lata, do dnia 30 czerwca wraz z opinią aktuariusza działającego na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej.
W uzasadnieniu do projektu opiniowanego rozporządzenia brakuje informacji na temat tego, czy wieloletnia prognoza krocząca dochodów i wydatków funduszu emerytalnego uzasadnia podjęcie decyzji o wykorzystaniu środków Funduszu Rezerwy Demograficznej. Projektodawcy podkreślają, że przekazane środki pozwolą sfinansować ujemny wynik FUS w 2012 r. oraz ewentualną spłatę zobowiązań FUS
i zmniejszyć saldo pożyczek z budżetu państwa do FUS. Wszystkie te elementy przyczynią się do zmniejszenia państwowego długu publicznego (PDP) poprzez zmniejszenie długu FUS, bądź poprzez zmniejszenie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa i długu Skarbu Państwa.
Zdaniem Prezydium KK NSZZ „Solidarność” brak jest przesłanek merytorycznych do podjęcia po raz trzeci (w 2010 roku zmniejszono FRD o 7,5 mld zł, a w 2011 roku
o 4 mld zł) decyzji o wykorzystaniu środków FRD. Niedobór funduszu emerytalnego jest spowodowany głównie przyczynami niezwiązanymi z sytuacją demograficzną polskiego społeczeństwa. W samym uzasadnieniu projektu opiniowanego rozporządzenia zwraca się zresztą uwagę na fakt, że według długookresowych prognoz demograficznych zjawisko starzenia się polskiego społeczeństwa będzie narastać. Niezbędne jest zatem gromadzenie w Funduszu Rezerwy Demograficznej środków pieniężnych w celu ich wykorzystania wówczas, gdy struktura demograficzna polskiego społeczeństwa ulegnie dalszemu pogorszeniu.
NSZZ „Solidarność” uważa, iż środkiem do poprawy aktualnej sytuacji finansowej Funduszu Ubezpieczeń Społecznych powinny być działania zmierzające do zwiększenia jego przychodów poprzez ograniczenie zjawiska zatrudnienia na czarno, likwidacji możliwości podejmowania pracy w ramach tzw. nielegalnego samozatrudnienia, poprawy ściągalności składek na ubezpieczenie społeczne czy wykluczenia możliwości realizacji obowiązku ubezpieczenia w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przez osoby nieprowadzące działalności rolniczej.
Fundusz Rezerwy Demograficznej jest integralną częścią reformy emerytalnej wprowadzonej w efekcie szerokiego konsensusu społecznego a zatem decyzja
o uruchomieniu środków z FRD powinna być również efektem takiego porozumienia.