Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” uważa za istotne oraz wnioskuje o:
– przedstawienie skutków społecznych wpływu wprowadzenia podatku akcyzowego na wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz stopę bezrobocia.
– uwzględnienie następujących uwag do przedłożonego projektu ustawy:
1) Proponowana w punkcie 8 projektu definicja zakładu energochłonnego zawarta
w projekcie ustawy jest różna od definicji użytej w Dyrektywie Rady 2003/96/We
z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Różnica wartości wskaźnika udziału kosztów zakupu wyrobów węglowych do wartości produkcji została w propozycji rządu zwiększona z 3% do 10%, co oznacza wyeliminowanie znacznej liczby polskich podmiotów gospodarczych
ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Osłabia to konkurencyjność polskich zakładów na rynkach tych krajów Unii Europejskiej, których rządy stosują definicję
zakładu energochłonnego przyjętą w Dyrektywie Rady 2003/96/WE (wskaźnik 3%). Prezydium KK wnioskuje o utrzymanie tej definicji. Jednak jakiekolwiek podwyższenie wskaźnika ponad 3% powinno być poprzedzone przeprowadzeniem analizy skutków społeczno-gospodarczych oraz ustaleniem listy narażonych zakładów i branż.
2) W punkcie 8 projektu ustawy należy rozważyć rozszerzenie listy o grupę podmiotów produkujących ciepło z węgla dla potrzeb ogrzewania, które nie są ujęte w obecnym katalogu zwolnionych od akcyzy. Są to producenci ciepła, tj. małe ciepłownie osiedlowe, zakłady przemysłowe posiadające własne urządzenia wytwarzające ciepło dla potrzeb własnych, ciepłownie wytwarzające ciepło do ogrzewania powierzchni mieszkalnych, komunalnych i użytkowych. Biorąc pod uwagę, że rynek ciepła jest ok. trzykrotnie większy od rynku energii w Polsce i pełni znacząca rolę na rynku ciepła użytkowego, należy przed ostatecznym ustaleniem listy podmiotów podlegających zwolnieniu z podatku akcyzowego przeprowadzić analizę skutków społeczno – gospodarczych wprowadzenia akcyzy oraz oszacować potencjalną liczbę odbiorców narażonych na skutki wdrożenia tej ustawy szczególnie pod kątem możliwości przerzucenia na nich podatku akcyzowego (w cenę dostarczanego im ciepła). Należy wykonać również analizę wpływu przedmiotowej nowelizacji ustawy na wielkość zapotrzebowania na węgiel w tej grupie odbiorców.