Uchwała XV KZD nr 10/2002 ws. polityki transportowej państwa

Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” domaga się od Komisji Krajowej podjęcia wszelkich możliwych działań mogących wywrzeć nacisk na rząd w celu zmiany polityki transportowej. Państwo, ograniczając obecnie ustawowe dotacje do przewozów regionalnych, nie wypracowując dostatecznych uregulowań prawnych w zakresie poprawy bezpieczeństwa transportu kolejowego, zmniejszając ilość przewozów pasażerskich i towarowych – niszczy środowisko naturalne i infrastrukturę drogową, a zmniejszając dotacje na remonty infrastruktury kolejowej – doprowadza do degradacji linii kolejowych.

Wobec tak dramatycznej sytuacji, XV KZD NSZZ „Solidarność” domaga się od rządu:

  1. Pełnych dotacji do przewozów regionalnych;
  2. Umożliwienia przewoźnikom nie tylko utrzymania na obecnym poziomie, ale wręcz zwiększenia liczby pociągów pasażerskich – co wynika z potrzeby przewozów ludności (szczególnie dzieci do szkół, ludzi do pracy);
  3. Wprowadzenia pilnych uregulowań prawnych w zakresie poprawy bezpieczeństwa na obszarach kolejowych i w pociągach pasażerskich, ochrony pociągów towarowych,
    w tym przywrócenia kolejowych komisariatów policji na stacjach oraz zwiększenia liczby funkcjonariuszy SOK;
  4. Wprowadzenia ustawowych zapisów obowiązku przewożenia wszystkich towarów (tranzyt, transport materiałów niebezpiecznych) przez terytorium RP wagonami kolejowymi (ze względu na konieczność ochrony środowiska, bezpieczeństwo użytkowników dróg, zły stan dróg i nawierzchni);
  5. Zwiększenia nakładów państwa na infrastrukturę kolejową, poprawę stanu dróg żelaznych – ze względu na bezpieczeństwo podróżnych, pracowników
    i użytkowników kolei oraz przewożonych towarów;
  6. Zwiększenia nakładów państwa na zakup wagonów pasażerskich i na współfinansowanie zakupu towarowych;
  7. Przywrócenia godności kolejarskiej poprzez:

–         ustanowienie kolejarza funkcjonariuszem służby publicznej,

–          przywrócenia symbolu orła w koronie na czapkach i guzikach kolejarskich mundurów.

 Spełnienie postulatów powyższej uchwały zlikwiduje dysproporcje pomiędzy kolejami polskimi a kolejami Unii Europejskiej – co nie jest bez znaczenia wobec zbliżającego się terminu wstąpienia Polski w struktury Zjednoczonej Europy.

Do pobrania