12 lipca 2001

Stanowisko KK nr 33/2001 ws. obsługi bezrobotnych

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” domaga się od Rządu RP realizacji ustawowo zapisanych zobowiązań finansowych w stosunku do bezrobotnych i urzędów pracy, w związku z nagminnie występującymi opóźnieniami przekazywania środków finansowych z Funduszu Pracy do urzędów pracy, szczególnie na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.
Obecny stan finansowy  Funduszu Pracy uniemożliwia realizację podstawowych form pomocy dla bezrobotnych, poszukujących pracy i chcących się przekwalifikować oraz dla pracodawców, firm szkoleniowych i organizacji pozarządowych.

Stanowisko KK nr 34/2001 ws. sporu z rządem

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” uznaje, że negocjacje z Rządem prowadzone w ramach sporu wszczętego z upoważnienia KK (Uchwała nr 30/2000) przez Prezydium decyzją nr 173/2000 z 7 listopada 2000 r. dotyczącego korekty wskaźników wzrostu wynagrodzeń za rok 2000 i wskaźników planowanych na rok 2001 oraz podwyżki płacy minimalnej przyniosły pewien postęp:
1. wzrost płacy  minimalnej o 60 zł od 1 stycznia 2001 r;
2. wzrost w 2001 r. wskaźników wynagrodzeń do 9,2% dla przedsiębiorstw oraz do 7,6% dla sfery budżetowej;
3. systemową poprawę wynagrodzeń dla szkolnictwa wyższego.
Mimo to sytuację w dziedzinach objętych sporem oceniamy jako wysoce niezadowalającą. Szczególnie negatywnie oceniamy brak postępów w utrzymaniu realnej wartości płacy minimalnej i pracach nad metodologią jej ustalania.
W tej sytuacji Komisja Krajowa uznaje za priorytet ustanowienie metodologii ustalania płacy minimalnej i upoważnia Prezydium KK do podejmowania wszelkich niezbędnych decyzji w tej sprawie.
Wzywamy Rząd do ostatecznego uzgodnienia metodologii ustalania wysokości płacy minimalnej.

UCHWAŁA KK nr 56/2001 ws. wniosku do Trybunału Konstytucyjnego

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” działając na podstawie § 19 ust. 4 Statutu NSZZ „Solidarność” postanawia złożyć wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadaniu zgodności art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – kodeks spółek handlowych
z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA KK nr 57/2001 ws. ograniczeń łączenia funkcji związkowych ze stanowiskiem w zakładzie pracy, administracji państwowej i samorządowej oraz w organizacji politycznej 

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność”, działając na mocy § 51 ust. 1 dokonuje interpretacji postanowień z § 9 ust. 1 pkt 7 Statutu NSZZ „Solidarność”.
Za funkcje związkowe, o których mowa w niniejszej uchwale uważa się wszystkie funkcje w statutowych władzach Związku z wyjątkiem funkcji delegata na: zakładowe  (międzyzakładowe, oddziałowe) zebranie delegatów, walne zebranie delegatów regionu lub sekcji, kongres oraz Krajowy Zjazd Delegatów.

Łączenie funkcji związkowych ze stanowiskiem w zakładzie pracy

§ 1
1. Ograniczenie zawarte w § 9 ust. 1 pkt 7 ppkt a) Statutu NSZZ „Solidarność”, odnoszące się do:
– kierownika zakładu, dotyczy każdego pracodawcy lub osoby zarządzającej w jego imieniu zakładem pracy;
– kierownika wydziału, dotyczy każdego zakładu pracy, którego struktura jest wielowydziałowa, niezależnie od jego wielkości.
2. U pracodawców o wielopoziomowej strukturze, stanowisko kierownika jednostki podległej bezpośrednio pracodawcy (zarządowi firmy) należy traktować analogicznie jak kierownika wydziału w zakładzie wielowydziałowym;
3. Ponadto funkcji związkowych w organizacji zakładowej lub międzyzakładowej działającej u danego pracodawcy nie mogą pełnić osoby upoważnione do dokonywania w imieniu pracodawcy co najmniej jednej z następujących czynności z zakresu prawa pracy:
a. nawiązywanie lub rozwiązywanie stosunku pracy,
b. ustalanie wysokości wynagrodzenia i przyznawanie poszczególnych jego składników,
c. awansowanie.
4. Zakaz, o którym mowa w ust. 3, nie dotyczy osób posiadających wyłącznie kompetencje w zakresie wydawania opinii oraz składania wniosków w sprawach, o których mowa w ust. 3 punktach a – c. 
5. Zakłady pracy działające w ramach spółek i spółdzielni obowiązują wszystkie zastrzeżenia odnoszące się do każdego innego zakładu pracy, a ponadto funkcji związkowej nie można łączyć z członkostwem w zarządzie spółki lub spółdzielni, w których jest się w stosunku pracy.

§ 2
Nie istnieje formalne ograniczenie w pełnieniu funkcji związkowej na szczeblu regionalnym i krajowym, w związku ze stanowiskiem zajmowanym w zakładzie pracy.

Łączenie funkcji związkowych ze stanowiskiem w administracji państwowej i samorządowej

§ 3
Funkcji związkowych, o których mowa w § 9 ust. 2 Statutu  nie można łączyć
z kierowniczymi stanowiskami w organach władzy i administracji państwowej
i samorządowej oraz we władzach innych instytucji pełniących funkcje publiczne.
1)  W administracji państwowej za kierownicze uznaje się następujące stanowiska:
a) dyrektorów i zastępców dyrektorów departamentów oraz równoważnych komórek organizacyjnych w urzędach naczelnych i centralnych organów państwowych,
b) dyrektorów urzędów wojewódzkich,
c) kierowników i zastępców kierowników terenowych urzędów państwowych podporządkowanych naczelnym i centralnym organom państwowym,
d) dyrektorów i zastępców dyrektorów wydziałów oraz równorzędnych komórek organizacyjnych urzędów wojewódzkich,
e) głównych księgowych w urzędach wymienionych w punktach a- d,
f) wszelkich przełożonych bezpośrednich lub pośrednich osób wymienionych w punktach a-e.
2) W administracji samorządowej za kierownicze uznaje się następujące stanowiska pochodzące z wyboru lub mianowania:
a) członków zarządów gmin i związków gmin,
b) członków zarządów powiatów,
c) członków zarządów województw,
d) kierownicze stanowiska określone w statutach władz samorządowych obsadzane w wyniku mianowania,
e) członków zarządu i dyrektorów kas chorych.

Łączenie funkcji związkowych z funkcją pełnioną w organizacji politycznej

§ 4
1. Funkcji związkowych nie można łączyć z kierowniczą funkcją w organach organizacji politycznych, z wyjątkami określonymi niżej.
2. Za kierowniczą funkcję w organizacji politycznej uważa się wszystkie funkcje pełnione w organach organizacji politycznej posiadające kompetencje władcze w ramach organizacji niezależnie od poziomu organizacyjnego na jakim one występują oraz niezależnie od sposobu objęcia tych funkcji (stanowiska).
3. Nie traktuje się jako funkcji kierowniczej, funkcji delegata na zjazdy organizacji politycznej różnych szczebli.
4. W odniesieniu do Ruchu Społecznego AWS:
a. nie można łączyć funkcji przewodniczącego i pozostałych członków prezydiów: Komisji Krajowej, zarządu regionu, rady krajowego sekretariatu branżowego, rady krajowej sekcji branżowej z funkcjami kierowniczymi w Ruchu Społecznym AWS.
b. na mocy § 9 ust. 1 pkt7 ppkt c) Statutu NSZZ „Solidarność” oraz Uchwały nr 2 X KZD pozostałe funkcje w NSZZ „Solidarność” można do końca bieżącej kadencji Związku łączyć z funkcjami w Ruchu Społecznym AWS.

§ 5
1. Tracą moc uchwały Komisji Krajowej nr nr: 142/91, 154/91, 568/97, 629/98.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.


Uchwała KK nr 58/2001 ws. przyjęcia standardów funkcjonowania regionów  i krajowych sekretariatów branżowych

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” przyjmuje standardy funkcjonowania regionów i krajowych sekretariatów branżowych.

Załącznik do uchwały nr 58/2001 – Standardy funkcjonowania regionów i krajowych sekretariatów branżowych NSZZ „Solidarność”

Realizując Uchwałę nr 1 XIII KZD Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” określa:
 
I. Standardy funkcjonowania struktur regionalnych i branżowych NSZZ „Solidarność” mające na celu ustalenie ogólnie obowiązujących i minimalnych wymagań w obsłudze organizacji zakładowych, członków Związku oraz niezbędnych działań wspierających rozwój NSZZ „Solidarność”.

II. Sposób i okres dostosowania się struktur regionalnych i branżowych NSZZ „Solidarność” do postanowień Standardów przyjętych przez Komisję Krajową.

I. Standardy funkcjonowania struktur regionalnych i branżowych NSZZ „Solidarność”– wymagania minimalne

Rozdział: Regiony

§ 1. Region, jego struktura wewnętrzna i zasięg działania.

1. Region jest jednostką terytorialną Związku. Jego teren działania stanowi obszar spójny – poszczególne powiaty leżące na terenie danego regionu, stykające się ze sobą granicami – tworzący jednolitą całość. Organizacje zakładowe (międzyzakładowe, oddziałowe) działające na terenie jednego powiatu muszą być zarejestrowane w jednym regionie.
2. Najmniejszą jednostką organizacyjną regionu jest oddział regionu. Oddział regionu działa na obszarze  jednego lub więcej powiatów stykających się granicami, bez możliwości ich  dzielenia.
2.1 Kierownictwo oddziału regionu nie jest szczeblem władzy związkowej, jest natomiast terenowym przedstawicielstwem zarządu regionu realizującym jego zadania. Kierownictwo oddziału reprezentuje zarząd regionu wobec władz  samorządu gminnego i  powiatowego oraz innych organizacji i instytucji działających na terenie oddziału  w zakresie udzielonych mu kompetencji.
2.2 Zarząd regionu powołuje obligatoryjnie oddział w sytuacji, gdy na terenie powiatu funkcjonuje co najmniej 15 organizacji zakładowych (międzyzakładowych, oddziałowych), które zrzeszają co najmniej 2500 członków NSZZ „Solidarność”. Obowiązek powołania oddziału nie dotyczy obszaru regionu (powiatu), na którym ma swoją siedzibę zarząd regionu. Decyzją zarządu regionu może zostać powołany oddział, który grupuje mniejszą liczbę organizacji zakładowych lub mniejszą liczbę członków Związku.
3. Przy wyborze członków zarządu regionu poszczególne oddziały stanowią okręgi  wyborcze, którym przez zastosowanie list cząstkowych zapewnia się miejsca mandatowe w składzie zarządu regionu.
4. Zarząd regionu określa:
a) zadania i kompetencje oddziału,
b) zasady finansowania oddziału,
c) sposób przygotowywania decyzji i opinii wydawanych przez oddział oraz zasady konsultowania tych decyzji  i opinii z lokalnymi organizacjami NSZZ „Solidarność”  – wzór uchwały zarządu regionu zawarty jest w załączniku nr 1.

§ 2. Zadania regionu

 1. Zarządzanie regionem:
a) opracowywanie krotko i długofalowych strategii działania,
b) prowadzenie ewidencji i statystyki,
c) utrzymywanie bieżących kontaktów ze strukturami tworzącymi region,
d) monitorowanie zagrożeń na terenie regionu, dotyczących m.in. bezrobocia, zwolnień grupowych, procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, przestrzegania prawa pracy,
e) koordynowanie regionalnych działań związkowych, w tym akcji protestacyjnych,
f) reprezentowanie regionu wobec urzędów, instytucji oraz partnerów społecznych funkcjonujących na terenie regionu,
g) planowanie i prowadzenie polityki finansowej regionu.

2. Rozwój, informacja i komunikacja:
a) pomoc w tworzeniu nowych organizacji związkowych, pozyskiwanie nowych  członków Związku,
b) promocja Związku i jego działań,
c) sprawna komunikacja wewnętrzna (pomiędzy poszczególnymi strukturami oraz członkami Związku) i zewnętrzna.

3. Pomoc prawna i ekonomiczna:
a) pomoc ekspercka i konsultacje w zakresie:
– negocjacji,
– tworzenia zakładowych i ponadzakładowych układów zbiorowych pracy,
– inicjatyw prawodawczych i przygotowywania opinii merytorycznych na potrzeby zarządu regionu i innych struktur związkowych,
b) konsultacje i pomoc prawna w sprawach indywidualnych członków Związku,
c) interwencje – w wypadku łamania prawa pracy i prawa związkowego.

4. Szkolenia:
a) planowanie i organizowanie podstawowych i specjalistycznych szkoleń związkowych,
b) spełnienie kryteriów, dotyczących badań efektywności szkoleń, opracowanych przez Komisję Krajową.

5. Działania wynikające z obowiązków podatkowych i innych czynności prawnych związanych
z posiadaniem przez region osobowości prawnej.

§ 3. Struktura zatrudnienia – wielkości minimalne

1. Pracownicy wybieralni – zarządzanie:
a) przewodniczący zarządu regionu,
b) zastępca przewodniczącego zarządu regionu,
c) sekretarz zarządu regionu,
d) skarbnik zarządu regionu.

Dopuszcza się  możliwość łączenia funkcji wymienionych w punktach  b), c), d), przy uwzględnieniu w sumie co najmniej 2 etatów pracowników z wyboru.
 
2. Pracownicy działów:
2.1. Dział rozwoju, informacji i komunikacji, oddziały regionu.
a) rozwój (pozyskiwanie) – 1,5 etatu,
b) informacja (ewidencja, rejestracja baz danych), komunikacja i administrowanie strukturą – 1 etat,
c) obsługa organizacji i członków Związku w oddziałach – 0,5 etatu/oddział.
2.2. Dział prawno – ekonomiczny.
a) obsługa prawna – 1 etat,
b) obsługa ekonomiczna – 0,5 etatu,
c) obsługa prawna w oddziałach – 0,25 etatu/oddział.
2.3. Dział szkoleń.
 a) szkolenia – 0,5 etatu,
2.4. Dział finansowy i administracyjny.
a) sekretariat, kasa – 1 etat ,
b) księgowość – 1 etat.

Łącznie minimalne zatrudnienie : 8,5 etatu + 0,75 etatu na oddział.

Dopuszcza się możliwość korzystania z usług ekspertów przy wykorzystaniu innych form zatrudnienia – umowy cywilno-prawne. Dotyczy to w szczególności: prawników – 1 etat + 0,25 etatu / oddział, ekonomisty – 0,5 etatu, księgowego – 1 etat.

§ 4. Minimalne koszty funkcjonowania regionów związane z realizacją Standardów

1. Koszty działalności regionów sprowadzają się do:
 a) wynagrodzeń działaczy, pracowników i ekspertów realizujących zadania określone w § 2. – wraz z narzutami oraz dodatkowymi kosztami pracy (odprawy, fundusz socjalny, świadczenia BHP, ubezpieczenia, itp.),
b) pozostałych kosztów działalności związkowej w regionie (koszów stałych),
c) środków przeznaczanych na zasilanie funduszów celowych.
2. Podstawą do określenia minimalnych kosztów funkcjonowania regionu, które muszą być pokrywane przez strukturę regionalną w celu pełnej realizacji Standardów jest załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 5. Finansowanie działalności związkowej w regionie

1. Region finansuje realizację zadań określonych w Standardach, co najmniej w 50 % ze środków pochodzących ze składek członkowskich pozostających do jego dyspozycji, zgodnie z Uchwałą Finansową Związku.
2. Całkowite roczne koszty wynagrodzeń (fundusz wynagrodzeń wraz z pochodnymi, narzuty, umowy cywilno-prawne) nie powinny przekraczać 70 % całkowitych rocznych kosztów działalności .
3. Region posiada następujące fundusze celowe (poza funduszem strajkowym), na które przeznacza się stały procentowy odpis środków finansowych pochodzących ze składek członkowskich:
a) fundusz szkoleniowy,
b) fundusz rozwoju Związku,
c) fundusz ekspercki.

§ 6. Baza techniczna regionów

Do zadań regionu należy:
1. Komputeryzacja struktury regionalnej (zarząd regionu, oddziały),
2. Zapewnienie łączności internetowej – połączenia internetowe pomiędzy oddziałami i siedzibą zarządu regionu,
3. Prowadzenie komputerowej bazy danych, opracowanej i ujednoliconej na poziomie Komisji Krajowej, zawierającej:
a) ewidencję organizacji zakładowych ( międzyzakładowych, oddziałowych) zarejestrowanych
w regionie,
b) ewidencję członków statutowych władz organizacji w regionie – członków komisji zakładowych (międzyzakładowych, oddziałowych) i rewizyjnych, delegatów na zakładowe i regionalne zebrania, członków zarządu regionu i regionalnej komisji rewizyjnej,
c) liczbę członków NSZZ “Solidarność” w regionie, weryfikowaną raz na pół roku.
4. Wydawanie regionalnego miesięcznika (biuletynu) związkowego.

Rozdział: krajowe sekretariaty branżowe

§ 7.
Krajowe sekretariaty branżowe, ich struktura wewnętrzna i zasięg działania

1. Krajowe sekretariaty branżowe są tworzone przez struktury Związku zaliczane do jednej lub kilku pokrewnych branż.
2. Liczba krajowych sekretariatów branżowych winna odpowiadać liczbie międzynarodowych sekretariatów organizacji, w których afiliowany jest NSZZ  „Solidarność”.

 Inne regulacje dotyczące branż, np. sposobu tworzenia krajowych sekretariatów i ich struktur wewnętrznych są uzależnione od decyzji Krajowego Zjazdu Delegatów i mają związek z propozycjami zmian w Statucie Związku.

§ 8.
Zadania krajowych sekretariatów branżowych

1. Zarządzanie strukturą:
a) opracowywanie krótko i długofalowych strategii działania,
b) prowadzenie ewidencji i statystyki,
c) utrzymywanie bieżących kontaktów ze strukturami tworzącymi sekretariat,
d) monitorowanie zagrożeń dla danej branży, dotyczących m.in. zwolnień grupowych, procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, przestrzegania prawa pracy,
e) koordynowanie branżowych działań związkowych, w tym akcji protestacyjnych,
f) reprezentowanie struktur krajowego sekretariatu branżowego wobec organizacji pracodawców,
g) współpraca z międzynarodowymi organizacjami związkowymi danej branży,
h) planowanie i realizowanie polityki finansowej sekretariatu.
2. Rozwój, promocja i komunikacja:
a) pomoc w tworzeniu nowych organizacji związkowych, pozyskiwanie nowych członków Związku,
b) promocja Związku i jego działań,
c) sprawna komunikacja wewnętrzna (pomiędzy poszczególnymi strukturami danej branży) i zewnętrzna,
3. Pomoc ekspercka dla struktur Związku danej branży :
a) negocjowanie, zawieranie ponadzakładowych układów zbiorowych dla danej branży na wszystkich szczeblach (np. regionalnym, krajowym),
b) konsultacje w zakresie:
– negocjacji, w tym negocjacji pakietów socjalnych dla załóg przekształcanych lub likwidowanych zakładów pracy,
– inicjatyw prawodawczych i przygotowywania opinii merytorycznych na potrzeby danej branży i Komisji Krajowej,

Zadania wymienione w ust.3, pkt. b) winne być realizowane przy pomocy krajowego biura negocjacyjno – konsultacyjnego będącego do dyspozycji struktur branżowych i ponadregionalnych organizacji związkowych.

4. Szkolenia:
a)   planowanie i organizowanie – przy współpracy z regionalnymi i krajowym działem szkoleń – szkoleń związkowych, dla działaczy struktur Związku w danej branży, w tym organizowanie szkoleń specjalistycznych z zakresu branżowych przepisów prawa pracy,
b) organizowanie  konferencji i seminariów o tematyce branżowej,
c) organizowanie szkoleń i kursów – przy współpracy z innymi podmiotami – umożliwiających zdobywanie nowych kwalifikacji przez członków Związku zagrożonych utratą pracy.
5. Działania wynikające z obowiązków podatkowych i innych czynności prawnych związanych
z posiadaniem przez krajowy sekretariat branżowy osobowości prawnej.

§ 9. Struktura zatrudnienia – wielkości minimalne

1. Pracownicy wybieralni – zarządzanie:
a) przewodniczący rady sekretariatu,
b) zastępca przewodniczącego rady sekretariatu,
c) sekretarz rady sekretariatu,
d) skarbnik rady sekretariatu.

Dopuszcza się możliwość łączenia funkcji wymienionych w punktach : b), c), d), przy uwzględnieniu co najmniej 1,5 etatu pracowników z wyboru.

2. Pracownicy działów:
2.1. Dział rozwoju, informacji i komunikacji, sekcje branżowe.
a) rozwój (pozyskiwanie) – 0,5 etatu,
b) obsługa współpracy z zagranicą – 0,5 etatu,
c) informacja (ewidencja, rejestracja baz danych), komunikacja i administrowanie strukturą – 0,5 etatu,
d) obsługa organizacji i związkowców w sekcjach reprezentujących min. 3 tys. członków – 0,5 etatu/sekcję

 2.2. Dział szkoleń:
       a) szkolenia – 0,5 etatu.
2.3. Dział  finansowy i administracyjny.
a) sekretariat, kasa – 1 etat
b) księgowość – 0,5 etat,

Łącznie minimalne zatrudnienie : 5 etatów + 0,5 etatu na sekcję.
Dopuszcza się możliwość korzystania z usług ekspertów przy wykorzystaniu innych form zatrudnienia  – umowy cywilno-prawne. Dotyczy to w szczególności  księgowego – 0,5  etatu.

§ 10. Minimalne koszty funkcjonowania krajowego sekretariatu branżowego związane z realizacją Standardów

1. Koszty działalności krajowego sekretariatu branżowego sprowadzają się do:
 a) wynagrodzeń działaczy, pracowników i ekspertów realizujących zadania określone w  § 8 – wraz z narzutami oraz dodatkowymi kosztami pracy ( odprawy, fundusz socjalny, świadczenia BHP, ubezpieczenia, itp.),
b) pozostałych kosztów działalności związkowej w krajowym sekretariacie branżowym (koszów stałych),
c) środków przeznaczanych na zasilanie funduszów celowych.
2. Podstawą do określenia minimalnych kosztów funkcjonowania krajowego sekretariatu branżowego, które muszą być pokrywane przez środki przekazywane przez Komisję Krajową w celu pełnej realizacji Standardów jest załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 11. Finansowanie działalności związkowej w krajowym  sekretariacie branżowym

1. Wysokość środków przekazywanych krajowemu sekretariatowi branżowemu z funduszów Komisji Krajowej wynikać musi z proporcjonalnego podziału środków przeznaczonych na działalność struktur branżowych, przy uwzględnieniu:
a) liczby organizacji należących do sekretariatu,
b) liczby członków Związku zrzeszonych w sekretariacie,
c) minimalnych kosztów funkcjonowania krajowego sekretariatu branżowego (zał. nr 3 do Uchwały).
 
2. Krajowy sekretariat branżowy może finansować realizację zadań określonych w Standardach oraz pokrywać koszty stałe ze środków pochodzących ze składek organizacji zrzeszonych w sekretariacie.

3. Całkowite roczne koszty wynagrodzeń (fundusz wynagrodzeń, narzuty, dodatkowe koszty pracy, umowy cywilno-prawne) nie powinny przekraczać 70 % całkowitych rocznych kosztów działalności.

4. Krajowy sekretariat branżowy posiada następujące fundusze celowe, na które przeznacza dotacje pochodzące z Funduszu Wspierania Statutowych Zadań Związku.:
a) fundusz szkoleniowy,
b) fundusz rozwoju Związku,
c) fundusz ekspercki.
 
Propozycje wymagają zmiany Uchwały Finansowej KZD i są uzależnione od określenia zasad tworzenia struktur branżowych.

§ 12. Baza techniczna sekretariatów

1. Komputeryzacja struktury wewnętrznej sekretariatu (sekretariat, sekcje).
2. Łączność internetowa. 
a) połączenia internetowe pomiędzy sekcjami i sekretariatem.
3. Komputerowe bazy danych opracowane i ujednolicone na poziomie Komisji Krajowej, zawierające:
a) ewidencję organizacji zakładowych ( międzyzakładowych, oddziałowych) należących do sekretariatu,
b) ewidencję członków statutowych władz organizacji w sekretariacie – członków rad sekcji branżowych, komisji rewizyjnych, delegatów na zebrania (kongres),
c) liczbę członków NSZZ “Solidarność” w sekretariacie, weryfikowaną raz na pół roku.

II. Sposób i okres dostosowania regionów i krajowych sekretariatów branżowych do postanowień Standardów

§ 13. Regiony

1. Okres całkowitego dostosowania działalności regionów do standardów określonych w niniejszej uchwale (dział: I, rozdział: regiony), upływa z końcem kadencji władz Związku 2002 – 2006.
2. Wszystkie organizacje zakładowe i międzyzakładowe działające na terenie jednego powiatu muszą do końca bieżącej kadencji być zarejestrowane przez jeden region (Uch. KK nr 642/98 ze zm. Uch. KK nr 683/99).
3. W trakcie sprawozdawczo-wyborczych walnych zebrań delegatów w 2002 roku ustępujące zarządy regionów muszą przedstawić delegatom aktualny stan realizacji Standardów w regionie oraz możliwości ich spełnienia w kadencji 2002 – 2006.
4. W sytuacji niemożności realizacji Standardów przez dany region, wynikającej z braku środków finansowych niezbędnych do pokrycia minimalnych kosztów działalności regionu, walne zebrania delegatów danego regionu powinny podjąć, zgodnie z Uchwałą nr 1 XIII KZD, decyzję o połączeniu się z innym regionem, w celu realizacji Standardów zapisanych w niniejszej Uchwale.

§ 14. Krajowe sekretariaty branżowe

1. Okres całkowitego dostosowania działalności sekretariatów do standardów określonych w niniejszej uchwale (dział I, rozdział: krajowe sekretariaty branżowe) upływa z końcem kadencji władz Związku 2002 – 2006.
2. Do końca bieżącej kadencji należy określić docelową liczbę sekretariatów oraz dokonać zmian w Uchwale Finansowej Związku zwiększającą wielkości składki przekazywanej na działalność struktur branżowych.

Załącznik nr 1.

Wzór uchwały zarządu regionu dot. opiniowania projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy gmin i powiatów.
Zarząd regionu  NSZZ „Solidarność” określa sposób opiniowania projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy gmin i powiatów w związku z art.19 ustawy o związkach zawodowych.

§ 1
1. Zarząd regionu powołuje na terenie poszczególnych oddziałów  regionu rady tych oddziałów będące reprezentacją organizacji związkowych działających na terenie oddziałów. Rada oddziału regionu stanowi ciało doradcze dla zarządu regionu.
2.  Sposób powołania (wyboru) rady oddziału regionu określa Zarząd Regionu w odrębnej uchwale.

§ 2
Rada oddziału uprawniona jest do opiniowania projektów aktów prawnych wydawanych przez samorządy (gminne i powiatu) w poszczególnych powiatach.

§ 3
Rada oddziału przed wydaniem opinii dotyczącej projektu aktu prawnego przygotowanego przez samorząd gminy lub powiatu ma obowiązek skonsultować jej treść z Prezydium Zarządu Regionu.

§ 4
W przypadku gdy opiniowany projekt aktu prawnego o którym mowa w § 3, dotyczy pracowników zakładu(ów) objętego(tych) działalnością organizacji NSZZ „Solidarność”, a organizacja ta nie ma swojego przedstawiciela w radzie oddziału ZR działającej w tym powiecie, rada oddziału ma obowiązek dokonać konsultacji z ww. organizacją (ami) zakładową (ymi) lub międzyzakładową (ymi).

§ 5
W przypadku braku konsensusu przy przygotowywaniu opinii, decyzję dotyczącą treści opinii podejmuje Prezydium Zarządu Regionu.

Załącznik nr 2.

Minimalne miesięczne koszty funkcjonowania regionu, związane z realizacją Standardów

1. Koszty pracy :

Typ zatrudnienia Liczba etatów Koszty pracy
  Bez narzutów Z narzutami
Pracownicy wybieralni 2,0 3,8 p 4,75 p
Pracownicy działów 6,5 7,6 p 9,5 p
Razem 8,5 11,4 p 14,25 p


Pracownicy  oddziałów 0,75 0,9 p 1,125 p

2. Całkowite koszty działalności w regionie :

Kr = ( 14,25 p + 1,125 p • liczba oddziałów ) : 0,7


p – przeciętne wynagrodzenie z zyskiem w sferze przedsiębiorstw,

0.7 = 70 % – szacunkowej wielkości kosztów pracy z narzutami w stosunku do całkowitych kosztów działalności.

Załącznik nr 3.

Minimalne miesięczne koszty funkcjonowania krajowego sekretariatu branżowego, związane z realizacją Standardów

1. Koszty pracy :

Typ zatrudnienia Liczba etatów Koszty pracy
  Bez narzutów Z narzutami
Pracownicy wybieralni 1,5 2,9 p
 3,625 p
Pracownicy działów 3,5 4,0 p 5,0 p
Razem 5,0 6,9 p 8,625 p

Pracownicy sekcji 0,5 0,6 p 0,75 p

2. Całkowite koszty działalności krajowego sekretariatu branżowego :

Ks = ( 8,625 p + 0,75 p • liczba sekcji ) : 0,7

p – przeciętne wynagrodzenie z zyskiem w sferze przedsiębiorstw,

0.7 = 70 % – szacunkowej wielkości kosztów pracy z narzutami w stosunku do całkowitych kosztów działalności.